|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det är någon här som åker 330d? Jag skulle vilja höra lite synpunkter om bilen innan jag bestämmer mig för att köpa en sådan. Hur mycket bränsle den suger i sig och om det är någon knuff i maskin är extra intressant. | |
| Sedan undrar jag vad det är för skillnad på motorerna i 330d...någon som vet? | |
|
Skillnad på 184, 193 o 204 Hk-versionerna? Dieselmeken vet nog vad som skiljer i specifikationerna, provkörde en 184 Hk 530d och tyckte det var tillräckligt bra med tryck - original (i motorn) var den också - med KCR-box skulle den nog vara riktigt snabb... 330d är nog mer responsiv än 530d också. Mvh |
|
hutz75 |
Förstår att du tröttnat på den där trötta Alfan du har... Har en polare (Blomqvist) som var ut o provade 330d i veckan, o han tyckte den gick bättre än hans 320i, speciellt vridet var han inponerad av, kanske inte säger så mycket.... SÄLJ spagettibilen..., om du inte ska börja med bakåtslickat hår förstås, men de har du ju för lite hår för... Köp en 330d du med KCR-box, så man får lite motstånd... Mvh/ Peter |
hutz75 |
Wendtan: Eller vad säger du, mycket kraftfullare bil än 330i går ju knappt att hitta... Mvh/ Peter |
|
Den e grym den nya 330d De har fått strypa ner vridet för chassit klarar inte av mer vrid, så kanske inte så smart att sätta på en kcr box!! Den ger ju 410nm och den går enligt mig bättre en 330 bensinaren, det spelar knappt roll vilket varvtal eller växel du har i , den ba smätter iväg!!!!! bensinaren vill ju ha lite mer varv!! |
|
|
Köp den, äg den, vårda den och du kör med ett leende på läpparna varje dag. Efter det att jag hade haft min 330 diesel i cirka 4,5 minut,så undrade jag varför jag åkt Volvo i alla tider..... Passade på att smycka den med en personlig regplåt, FUN2DRV, säger det mesta eller hur? MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Körde en chiptrimmad 530d -04 i förrgår! JÖSSES, säger jag bara! Den skulle enligt uppgift ha 260hk och närmare 600Nm i vrid, vet iof inte om det stämmer men jag har aldrig vart med om nån bil med bättre vrid! Den gick som ett j-vla tåg på motorvägen! Om nu 330d har samma motor så lär den ju vara hur grym som helst! |
|
| hutz75! Vad är en 320iiiii mot en 330d? Det skiljer ju 50hkr och säkert 190nm!!!!!! | |
|
Viking. 330d har tyvärr inte samma motor som 530d (e60). Den versionen jag är intresserad av är 184 hästaren...mer vill jag inte lägga i pengar. Skillnaden mot den 320i som nämnts i tråden och en 184hk 330d är 14hk. Jämför man åt det andra hållet kan det skilja 54hk. :-) |
|
| Vad skiljer dom tre motoralternativen emellan? | |
|
Hutz: Nu tog du i, men i min mening har 330 motorresurser som tillfredställer de flesta behov. Tom trafikpolisernas :) Jag har kört en del 330d och tycker motorn har skön karaktär med steptronic. Jag uppfattade prestandan i runda slängar som en 325, men i själva verket ligger den mellan 320 och 325. Den går som jag förstått det grymt snålt, och prestandan är som sagt helt klart tillräcklig. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| 330d 204hkr 410nm 0-100 7.6 ( med chip ca 6.7) slå 330i i alla tider original. | |
|
330i gör 6.5 sek till hundra som exempel. Hur ska då 330d slå den i alla intervaller frågar man sig? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ett test mellan MB AMG C30CDI och 330d (204hk) "På papperet borde BMW inte ha en chans i ett accelerationstest mot Mercedes. Men det har den! Mercedesen är bara fraktionen snabbare till 100 km/h, 6,97 sekunder mot 7,03 sekunder för BMW. 0-200 km/h tar 27,03 sekunder för Mercedes, 28,06 sekunder för BMW. Det är först därefter Mercedes drar ifrån till toppfarten 250 km/h medan BMW tar slut vid 240 km/h." Jag tycker det låter lite för bra med 28 sekunder till 200km/h. |
|
| wendtan! Har du läst i ins-boken nu igen? Jag går efter tester som utförts av proffs!!!! Jag skriver bara vad jag har läst. har för visso kört 330d så jag vet hur den gå. Nu kör jag en 320i på väntan till 330dt och den ÄR TRÖTT!!! | |
|
Att en bil med 204 hk och 1615 kg tjänstevikt skulle vara snabbare än en bil med 231 hk och 1505 kg tjänstevikt framstår som osannolikt. De siffror som flåklypa anger för 330d har ju överträffats av 330i i teknikens världs mätningar. |
|
|
M3 1570kg 343hkr 365nm 0-100 på 5.2 M3 CSL 1435kg 370hkr 370nm 0-100 på 6.26 330d absolut igen race men snabbare än 325 ev lika 330i. En DEL tider tom snabbare. TYVÄRR så är det, sorry!! |
|
|
Just när det gäller 0-100 km/h kan det skilja en hel del beroende på fäste i startögonblicket, vilket gör det vanskligt att jämföra från olika mättillfällen. Dessutom är utväxlingen extra viktig, eftersom en optimal 0-100 km/h acceleration nås om växlingen mellan 2:an och 3:an sker precis efter att 100 km/h nåtts. Vidare tenderar man att få mindre och mindre nytta av fler hk, ju fler de blir, när man mäter 0-100 km/h. Detta är klart påtagligt när vi pratar om bilar i 350 hk-klassen, men mindra avgörande för bilar strax över 200 hk (även om det har viss betydelse där också). Slutligen skulle det vara mer övertygande om vi håller oss till data för de två jämförda bilarna i stället för andra modeller än de som var aktuella. |
|
| Förresten, vaddå "TYVÄRR så är det"? Det vore väl himla bra om en bil som är snålare på bränslet dessutom är snabbare, dessvärre har jag ännu inte sett något som styrker detta, i just det här fallet åtminstone. | |
|
ingen: Tycker det e anmärkningsvärt hur du jämför tider mellan M3:orna! Du har medvetet tagit den långsammaste tiden som registrerats i en 0-100 mätning med en CSL... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.