AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.621

Z3 vs Porsche 944 S2 cab?

Sida 2 av 3
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Här kommer lite matnyttiga länkar till er som är intresserade av Porsches 944a.
Länk
Länk
Hoppas ni blir lite klokare av det :)

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Jag tycker du skall gå och köpa dig en 944 S2 CAB, kör själv en sådan sedan ett åt tillbaka och är himla nöjd.
Försäkringen betalar jag ca 400:-/ månaden för och då har jag bilen i garage. Har du kontakter och kan skruva en del själv är det inga som helst problem att äga en 944 S2 cab.
Ett tips är att kontrollera så att det finns dokumenterat när kamrem + balansrem är bytt. Annars är det bara att göra bytet direkt remmarna kostar styvt 1500:- och det är ett par timmars jobb om du gör det själv. Annars kolla på www.sanden.nu för pris uppgifter. I övrigt finns de flesta uppgifter du behöver på www.944sverige.com.

/MP
Helga
Vad jag har hört från Porschekillar så är den bästa 944 motorn den 2-ventilade på 163 hkr. De andra är 16V, 944S, 190 hkr, 944S2, 211 hkr och 968, 240 hkr. Dyra att meka med enligt dom.

Helga
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Kan nog ligga lite i det påståendet..
Men kostnaden är nog ganska marginell om det inte rör sig om
totala renovering av motorn. Remmar,vattenpump, packningar etc.. så är nog kostnaden ganska snarlika.
Totalrenovering skall man ju förhoppningsvis slippa :-).

/Martin
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
IQ=Pi: Du klarar ju en Z3 2,8a cab med samma pengar. Sålde precis min 2,8a för 120K. Bilen var i bra skick förutom lite småskavvanker i lack och sufflett. Fullservad osv.
Caspar: jag måste säga att jag äer lite besviken för prisläget. tyckte att din fina 2.8- 97 skulle betinga över 150K....det verkar vara köparens marknad så här mitt under sommaren. skulle ha sålt den i våras nog.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Den har varit till salu sedan i april. iofs på 10K högre pris men iallafall... Regn & försäljning av 2 sitsig cabbe funkar inte..

Peter från Uppsala verkar iallafall vara nöjd med köpet och dyker ev upp på någon framtida träff.
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Caspar: Var det automataren på börsen?

Varför springa runt och jollra när man kan sitta i ett hörn och tjura?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
IQ: Jupp
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Inte för å va sån, men ärligt talat: Automat på en z3?
Är det inte lite som en stereo utan högtalare? Kan det bli kul?

För övrigt så har jag så gott som avfärdat irrlärorna och åter insett sanningen och ljuset. Det blir en z3 2,8 så fort jag har tid att få "den gamle" i ordning och såld :-)

Tack till alla för all input.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker nog att 2.8 med automat inte är en speciellt dåligt idé. Har man en M roadster (som caspar) så är det ingen mening med att försöka köra aktivt med 2.8an. Dessutom med Z3ans veka chassi så lämpar den sig mer åt att glida än att köra bana.
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Hmm... Näe, det förstås. Men för en vanlig dödlig, som tycker att en z3 2,8 ä rätt häftig, så käns det ändå fel...

Kom å tänka på en anna sak (kanske dags att byta tråd?). Har ju haft en z3 1,9 tidigare och funderar på vad som händer när man stoppar i en 2,8... Större motor = mer tyngd där fram = sämre balans och väghållning, eller??

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag tror att 2,8an också har 50-50 viktfördelning. Jag upplever snarast att bilen är för tung bak, lite högtalare i en baslåda och framhjulen vevar i luften (nåja liten överdrift).

Kan hålla med om att automat inte riktigt passar i en sportbil, men 2,8an är som acey skriver mer av en glidarbil. Den har ju inte direkt sportprestanda (min gama Volvo piskade Z3:an). Jag hade tidigare den sjuka kombinationen Z3 med automat och 528 med manuell.. Hur fel kan det bli.

acey: Har Du inte kvar Z4:an?? Ser tomt ut i Din lista. Chassit och karossen är lite i mjukaste laget i Z3, men ett åtgärdsprogram är startat på M:en
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Så vad skulle vara sportigast för de pengarna?
z3 1,9?
z3 2,8?
slk 230 kompressor?
944 S2?
Känns som om det är där fighten går...

Enlighten me :-)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
caspar: Det lutar åt en Z4! Jag sålde Minin (tänkte ha kvar den, men fick mer för den än jag gav så den fick gå) Men jag går i valet och kvalet Z4/M Coupe. M coupe finns det få av i rätt utrustning/skick/motor. Z4orna är riktigt prisvärda i tyskland. Plus att man kan åka utan tak :) Jag funderar vidare... Du var inne på Z4 också?

IQ=pi: Sportigast, Porschen, därmed inte sagt att den är bäst. Definitift äldst. MB tycker jag faktiskt att 230 är mer sportig än 320 som på något sätt känns mer som en glidarbil än den kompressormatade 4an. Dock tycker jag bägge skall köras med automatlåda och "glidas" i. Vill du ha en så sportigbil som möjligt välj Porschen. Dock är övriga bilar snyggare, skönare och billigare i drift. En MB 230 kommer hålla värdet bäst och har dessutom plåttak som kan vara skönt om man skall köra året om.
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Jo, plåttaket kan inte nog överskattas. Det är för övrigt det som väger tyngst för (på?) slk'n, som annars känns lite gubbigare.

Beslut, beslut...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det enklaste är nog att köra uteslutningsmetoden. Är det en sportig och hyffsad snabb bil du vill ha kan du utesluta Z3 1,9 och SLKn. Därmed har du Z3 2,8 eller Porschen. Z3an är en något modernare, snyggare och billigare bil när det gäller ägandekostnader. Också mer bekväm än Porschen. Vill du ha en snabb med bra köregenskaper välj Porschen. Dvs är du ute efter sportbilskänslan köp Porschen. Vill du ha en skön glidare köp en SLK. Vill du ha något mitt i mellan köp 2,8an. Jag skulle stryka 1,9an från listan helt.
ligger inte SLK bra bit över dem andra i pris?
Nu kastar jag kanske sten i ett glashus men...jag är såååååå sugen på en Oper Speedster eller Renault Spider eller Lotus Elise ( känns mer eller mindre att det handlar om samma forlmel känsla i dessa bilar) vore det inte nåt för dig?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Har för mycket fördomar mot Opel & fransmän, men Lotus skulle kanske va nått...

En SLK ligger numera på ungefär samma nivå som en z3 2,8, fast kanske inte samma årsmodell...

IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Hmm...
Kollade just priset på en Elise... Blir nog en Z3 2,8, men det är ju inte fy skam :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.