AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.619

Z3 vs Porsche 944 S2 cab?

Sida 1 av 3
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Morrn!
Är ruskigt sugen på att skaffa en z3 igen, då jag saknar min förra nått grymt!
Tänkte dock att man får ju titta på konkurenter åxå, så att man inte blir stämd av nån som kräver ny offentlig upphandling :-) Nåja, jag fick syn på en Porsche 944 S2 cab som verka trevlig, men eftersom jag inte vet ett skvatt om Porsche så tänkte jag höra om någon här har några erfarenheter?

Varför springa runt och jollra när man kan sitta i ett hörn och tjura?
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Jag slår på trumman för Z4 :)

IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Hehe... Jo, det förstås, men för pengarna jag tänkte mig så får jag bara fälgarna och sufletten.
Det blir liksom bara inte riktigt lika kul då...

Håller med Hobbe, men det verkar som om det främst är en annan prisklass som gäller. Kan inte så mycket om 944:or, men sväng in på något porsche- forum för lite mer info kanske..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
944an är en trevlig bil, den känns dock lite omodern i stuket.
Det är iofs naturligt med en bil som är mer än 10 år gammal :)

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Står du ut med tillmälen som "fejkporsche" osv så är det ingen dum bil, Men en Z3 med lite motor (minst 2.8) i mina ögon ( och de flesta betraktarnas har jag fått för mig...)en läckrare bil. Eller varför inte en Porsche boxster (kanske är utanför budget ramen, men de har sjunkit skapligt i pris nu...)

/B
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Fejk... Hmm.... Du menar som när jag körde z3 1,9?? :-)
Jo, naturligtvis är det en 2,8 som är utgångsläget, men det skulle ju, rent teoretiskt alltså, kunna finnas alternativ.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Z3 1.9 kan ju inte vara fejk, den kom ju före Z3 med sexcylindriga motorer......

/B
automobil hade en bra köp guide på P924/944 nyligen och kontentan där var att man får djävligt mycket bil för pengarna.
dock hur just en cab är stod det inte. jag tycker du ska provköra och gämföra. det är inte mycket klös i en 944 det ska då vara en turbo . men ligger inte den en bra bitt uner dem billigaste Z3orna i pris ändå?
Jag har funderat på en 924 som vinterbil. granne hade en till salu för fikapengar men det blev aldrig nåt av det för jag tappade hans nummer och blev sedan för lat för att bry mig. Så det lutar åt en mini inköp i november.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
944 S2 skall ju vara begåvad med världens starkaste sug-4 (vad jag har läst). 3l, 211hk, det blir mer än i en 2,8, det...
Å tillmälen eller inte, det viktiga är ju hur den är att köra, och att man inte blir ruinerad av att göra det.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Helt klart, köp det DU vill ha, och skit i eventuella glåpord. De allra flesta som har åsikter har oftast aldrig kört något liknande själva, än mindre ägt det.....
944 är ju hyfsat billig vad gäller service/reservdelar för att vara porsche, men en del grejer kan vara hårresande dyrt även till dessa. En Z3 2.8 tror jag blir billigare, men i o m att du redan kör 328 kan det ju vara kul att byta mot något som skiljer sig lite mer.....
För övrigt så fick 968:an ännu starkare 4:a= 3.0 liter och 240 hk. Har du kollat vad en 968 skulle kosta, kanske inte så mkt mer än 944.

/B
av rent intresse vad ligger dessa cabbar på?

____

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
S2 cab kostar 90-120 lite beroende på årgång, mil och skick.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
är inte porschen dyrare att försäkra?

//Svebba
- Jag är schnell !
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Jo, det är de :-(
ca 500 - 800 mer / månad, jämfört med en z3 2,8, enligt min mycket ovetenskapliga undersökning.

med andra ord är S2 billigare att anskaffa men dyrare att försäkra?

____

IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Japp!
Kanske därför den är billigare att köpa? :-)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skulle tippa på att service kostnaderna är hyffsat mycket dyrare ( I M paritet på bmw sidan) åtminstånde har det varit så de gångerna jag tappat fattningen och sneglat åt Porsche hållet.
njaaaa jag tror inte att det är så farligt acey. mycket av delar är väl Audi grejer. Eligt Automobil så var det den biligaste Porshe att laga pga av audsläktskap.

____

IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Vet inte om jag blir så mycket lugnare av "billigaste porschen" direkt... ;-)

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

I 944 sitter det väl inte så mkt Audi grejer. Det mesta är porsche och kostar därefter. Dock brukar det vara billigare än 911-grejer. Motorn är ju en riktig porsche motor, och väldigt fin för att vara en 4 cyl. 924 däremot delade ju motor med Volkswagen LT31, sportigt å det förslår......

/B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.