|
Sida 6 av 20
|
|
|---|---|
|
Jag är lessen men jag slår er allihop. Jag är en stolt ägare till det första serietillverkade digitaluret, en OMEGA från 1976!! Den klarade av millenieskiftet utan några som helst problem. Fixade dessutom skottdagen 2000-02-29(det var nog fler datorsystem som bommade denna dag än själva nyåret). Vi ses på vägarna i sommar ;O) |
|
clr |
hasso: 1600:- för en InspII låter MYCKET billigt själv fick jag slänga upp 6250:- för min Brietling (InspII) och Rolex service är inte billigare. Dessutom skall det göras ca. vart 5:e år :( (dyrt med "leksaker" nuförtiden) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det var en uppgift som jag fick av en bekant som svor ve och förbannelse när han nästan missat tåget pga Rolexen sackade.För övrigt den enda som jag känner som använder dylika klockor:)) MVH Hasso |
clr |
Ok, det är ett känt problem på alla klockor utan batteridrift. Efter ett antal år börjar uren att sacka efter och en storservice måste till. Dom plockar ner hela klockan och smörjer, byter det som behövs (stämplar även serviceboken) Så vill man ha en klocka som är bekymmersfri och inte kräver underhåll ska man absolute inte köpa en med mekaniskt urverk och det gäller samtliga märken inte bara Rolex. Nu kommer jag säkert få mothugg men ni som sitter på nya mekaniska urverk, vänta 5-6 år så får ni se. Storservice på en märkesklocka kostar lika mycket som en BMW-service ca. 5000:- beroende på modell. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Men de tickar ju så gött,nästan lika gött som fiskebåtsdunk.Väntar fortfarande på en ringsignal till mobilen som låter som en gammal hederlig svart televerkare med nummerskiva, för där verkar ingen ens tänkt tanken??? MVH Hasso |
| Ringde just Nymans Ur på Biblioteksgatan i Sthlm, de tar 2900:- för service på Rolex. Då ingår demontering, inoljning, ruckning av uret (om så behövs), vattentäthetstest och även nytt glas! | |
clr |
Tycker jag låter billigt, vad är haken? Nytt glas! till vilken modell då? Bara glaset brukar kosta 5laxar. |
|
"haken" är väl att man måste ha ett gammalt ur (mitt köptes 1980) med plastglas o inte som idag med safirglas...som kanske kostar mera! Men jag vet inte säkert, om safirglasbyte ingick frågade jag inte! |
|
| Modellen jag äger är en GMT-Master. | |
| 22 år, o går max fel 20 sekunder i månaden! Rätt bra för ett mekaniskt ur... ;) | |
clr |
Kompisen bytte glas på sin submariner och då fick han betala 5000:- men då är det safirglas. Om din klocka går så bra är det bara att gratulera, då behöver du inte ringa och kolla service på din klocka. När jag servade min Brietling för 6250:- så ingick helservice på både UTC:n och stora uret utbytesdelar ingick oxå, sen polerade dom upp hela klockan så den såg bättre ut än ny. Angående Nymans ur så kanske dom gör jobben själva (billigare)men jag lämnade in min klocka till Ericsons Urhandel som skickar alla Breitling till TIMEPROMOTION som är generalagent för Breitling i Sverige. |
|
färddatorn :-) /göran, vintermannen/ |
|
clr |
göran: synd att det är så jobbigt att bära med sig bilen överallt bara ;) |
| clr: när det gäller service på klockor så är det lika viktigt som att serva bilen, även om den går bra. Dels för att oljan i klockan torkar och för att packningar ev. behöver bytas. Trist om man är o dyker o man plötsligt upptäcker att klockan läcker... Better safe than sorry! Vad gäller servicen på Nymans så har jag inget att klaga på, de har ju tillstånd att sälja o renovera klockorna varför de också bör besitta en viss kompetens. | |
325Ci |
Finns klocka i bilen juh =) |
|
Safirglaset är dyrare än plastversionen. Safirglaset introducerades på sent 1970tal och har aldrig direkt gillats av samlarna. Fördelar är att det inte repas men bitar ur glas kan lössna vid kantstötning. Plastglaset har fördelen att inte skapa reflexer vid tex bilkörning i solljus. Breitling är tyvärr idag inget annat än markandsföring av ett gammalt fint märke. Man har ingen inhouse produktion och därför känns det svårt att sammankoppla med BMW. Rolex tillverkar allt själva dock är själva klockorna "gammal" teknik. Visst klockorna är utmärkta tidsmätare men man kan ställa sig frågan om inte stiftelsen har lyckats med den absolut största bluffen då man begär över 1.000.000 kr för en automatisk klocka med dag/datum i platina och brillianter. Tillverkningskostnad för verket ca 1500kr !!! Om något ur ska matcha BMW så torde det vara Junghans klockan som är synkroniserad med atomuret i Brunnswig, high tech som matcher de tyska bilarna ;-) Tror att dessa kostar 249kr hos Claes Olsson... |
|
| För tillfället har man en Citizen Titanium, en fin klocka men jag letar intensivt efter en bra Rolex Submariner replica till rätt pris. Det matchar 7:an bättre tycker jag! | |
Martin84 |
Jag har tidigare haft Breitling, men nu har jag en Markûs De Silva Tourbillion. |
Z34EVER |
Jag har en Lorus med Citroënloggan (!) på urtavlan. :P Tydligen sitter det ett Seikourverk i den, har aldrig haft några problem, bara bytt batteri en gång sedan jag fick den julen 1997. ///Z34EVER |
|
1.Teknikens Världs svarta sportklocka med gult armband med kardborreknäppning, bra slit o släng när man donar. 2. Morfars gamla Omega i 18 k guld från 40-talet med krokodilarmband. 3. Omega Constellation i rostfritt stål från 1987. Rolex skulle jag aldrig bära. Så brackigt att det nästan är parodi. Passar dock på en rappaneger i en svart AMG-stylad Mercedes S-klasse med 13" guldfälgar. Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.