AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
68.093

BMW och klockor

Sida 12 av 20
Kunde inte motstå nya Tissot PRS200 även om jag egentligen skulle vänta tills jag har råd med rolex eller breitling....

Med ny vattenpump mm... :-)
Visa användare
54
xzelll
318i sedan -99
En AVOCET.. Är nog ensammen om att bära en sådan klocka.. Eller?
mvh/Danne
Omega Constellation...tunn och smidig.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
BREITLING AVIATOR...
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Ingen klocka, men BMW...

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Casio Lineage titanium...

Det finns bara två bilar. Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Rolex Oyster Perpetual DateJust...
jag bär en Luminor Panerai. Men att dömma av min bilsmak antar jag att de flesta ser mig som lite okonventionell bara där.. Uppskattar hantverket, traditionen och framförallt att bära något som de allra flesta inte ens kände till för fem år sedan.
mbolo,
traditionen skrev du. Panerai klockor fanns överhuvutaget inte under massvis med år emellan 1945 - ?
Klockorna användes bland annat vid terrordåd av specialutbildade dykare inom den Italienska marinen. Bla så sprängdes Amerikanska fartyg efter krigsslutet.
Men håller med om hantverket :-)
Till råga på allt målades orginal Paneraiklockorna med Radium
i lysmassan på urtavla och visare som resulterade i cancer !

Nej, deras befläckade historia är inte rolig, iaf för mig.
Köp du dig en Rolex istället de "sponsrade" iaf de allierade trupperna :-)
AK,

Tyska militären körde BMW, så om nu italienarna ville ha sina Panerai-klockor så hade knappast Panerai mycket att säga till om, precis som BMW, Mercedes osv. inte kunde neka den tyska militären deras produkter. Begrunda också hur många skattefifflare, lönnmördare och diktatorer som haft Rolex genom åren (Castro har en!), likaså Omega och alla andra klockmärken. Det finns nog inte en enda produkt i hela världen som inte använts av någon skummis någon gång :-)

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
E38B12; Jo, min bil!....
Sani: Ryska maffian har säkert några E36or ;-)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja, men dom har inte min ! (än...)

(Och den kan väl klassas som en produkt?)
En högklassig produkt t om! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En av 250st tillverkad för BMW M drivers club medlemmar.
enligt ordförande BMW M drivers club så är dom slutsålda för länge sedan. en edition GTR CARBON. (I Hassoskick dvs oanvänd i kartong.)
Länk
Länk
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk

E38B12,
visst har du rätt men skillnaden är att Panerai klockan skapades
för attackdykarna i Musolinis facistarmé och även
för Nazitysklands Kampfschwimmer. En produkt enbart för militärt bruk bland Facister och Nazister.
Detta var inte fallet med BMW eller Rolex.

Paneraiklockornas häftiga design ligger väl i tiden då stora herrur är på modet, dock med en något glorifierad och modifierad historia som passar dagens marknad ;-)

Produkter som används av Nazityskland är bannlysta av
flertalet av de ledande auktionsföretagen och mängder
av sajter globalt. Nämner det bara som en reflektion...

AK
AK,

Visste inte att de skapades ENBART för det ändåmålet under WW2, men man lär sig något nytt var dag :-)

Finns även en tysk batteritillverkare man bör bojkotta, kommer inte ihåg namnet dock... TUDOR kanske? Hursomhelst bytte de namn när Tyskland föll, och sadlade om till techföretag, under WW2 tillverkade de cyklon B åt Hitlers koncentrationsläger.

mackan325
mbolo - Vari ligger hantverket i en klocka med ett standardverk från ETA?
oxbow
Breitling Aerospace. Cutom made. 12 ex :)
IWC Porsche Design
ak:
Panerai klockorna fanns väl under denna tid du nämner, men inte till kommersiell försäljning? Är medveten om deras bakgrund, men samtidigt skall det påpekas att om vi tog ställning att inte köpa produkter med fascistisk eller nasistisk bakgrund på ett eller annat sätt, skulle vi inte köpa särskilt mycket.. Känner inte att panerai av idag stödjer fascistisk ideologi men de är däremot måna om att profitera på sin erfarenhet inom just det marina. Smal balansgång kanske, men det är inte något jag stör mig på.

Dessutom skulle aldrig drömma om att köpa mig en rolex. Att köpa en klocka skall i mitt tycke vara för att man trivs med den. Inte för att man kommunicera någon statussymbol. Rolex gör fantastiska klockor, men är ett märke jag är glad över att inte identifiera mig med. Å andra sidan är det väl tur att vi alla har olika smak, annars skulle den här tråden inte ens existera, eller hur..

mackan325:
Hantverket kan ligga i så mycket mer än själva urverket anser jag. Är dock inte duktig på klockor så kanske har jag inte insikt i betydelsen av det uttalandet. Vad jag vet använder Luminor relativt konventionella urverk, vilket de själva inte sticker under stol med, eftersom tillförlitlighet och kvalitet motsvarar de krav de ställer. De lägger samtidigt mycket energi på att justera och bearbeta både urverkets mekanik och kosmetik för att "paneraisera" det, vilket känns betryggande. Det blir därmed inte någon standardprodukt och värdet kan förhoppningsvis på så vis upprätthållas. hantverket kan för mig ligga i den vackra trälåden klockan ligger i, enkelheten i urtavlan och andra små små detaljer man aldrig blir trött på.

Jag tycker klockan är både vacker och funktionell, den fungerar alldeles utmärkt och folk lägger (åtminstone fram tills för ett par år sedan) inte märke till den. Tro mig, den dag jag såg den annonseras i café, var en mycket ledsen dag..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.