AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.536

Hur tolkar ni: "milkollad på BMW" el. liknande.

Sida 1 av 2
Jag blir automatiskt misstänksam när jag ser annonser som garanterar milen eftersom de är kollade på BMW. "Alla" vet ju att det är enkelt att byta ut ljusmodulen så att man inte kan se de rätta milen hos en aukt. BMW-återförsäljare/verkstad.
Att få ett papper från BMW på att allt står rätt till är enkelt och begraver många köpares misstankar om skruvad mätare och därför kollar dom förmodligen inte upp ärendet vidare.
Ett faxbevis för garantiåtgärderna smäller mycket högre enligt mig.

Är jag nojig eller kan man lita på säljarens "garanterade, BMW-kollade mil" tycker ni?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Kontrollerad mätarställning betyder ingenting för mig. En välfylld servicebok och kvitton på service och andra åtgärder och delar betyder mer tycker jag.

BMW - När du älskar att köra!
Ett bra tips när man ska köpa bil är att ALDRIG lita på säljarens ord, såvida dessa inte kan styrkas med någon form av bevis, intyg eller kvitto.

Att bilens miltal verifierats (skriftligt) av Aukt BMW-säljare är ett plus, men det är precis som du skriver ingen garanti för att mätarställningen faktiskt stämmer. Det finns inga genvägar, man får helt enkelt gå den långa vägen och ringa verkstäder i tyskland, kanske tidigare ägare, och så vidare.

Eller så gör man det enkelt för sig och köper en svensksåld bil istället :)))))

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Eller så gör man det enkelt för sig och köper en fabriksny skall det väl stå? :)
acey,

hahaha :) point taken!

Mvh,
Kalle
_____
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Borde inte tråden gå under "annonser vi hater"?;)

------
Länk
Länk
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
En liten undran bara. Existerar det över huvudtaget inga svensksålda bilar som är mätarfifflade? Bilar som ännu inte har åldern inne för den årliga besiktningen borde väl lika gärna kunna mätarskruvas ordentligt även i sverige?
Eller?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jodå visst finns det svensksålda som är mil manipulerade. Jag hade en 320i-E30 årsmodell 88. Året jag hade den var 93, 94 skulle jag tro. Jag köpte BMW'n av en person som bodde i ett stort hus på landet och gav ett pålitlig intryck. Bilen hade då gått 10.000+ mil när jag köpte den, 1 och 1½ senare skulle jag byta in den på BMW och de kollade upp bilen och det visade sig att bilen hade rullat över 20.000+Mil. När jag köpte bilden saknades några besiktningspapper på den, men ägaren försäkrade mig att de hade han förlorat i en inbrott i bilen och han visade mig papper från försäkringsbolag att det hade varit inbrott i bilen. Vem trodde då att folk manipulerade med bilar. Det var i alla fall inte lika vanligt som nu, folk hämtade ju inte bilar som de gör nu.

------
Länk
Länk
Givetvis finns det dom som skruvar mätare även i Sverige.

När det gäller nya bilar finner vissa "puckon" anledningen till att skruva mätarna, just för att det finns så pass mycket pengar att spara vid en eventuell försäljning.

Även om inte är lika omfattande i Sverige med mätarfifflade bilar så finns ju bedragarna även här. Skadar inte att vara noggrann vid ett bilköp.

MVH / Jacob
Flåklypa: På BMW-verkstad kan man i alla fall se om ljusmodulen är bytt.

/Lazze
Länk
.....och då kan man ju undra varför.

/Lazze
Länk
Lazze. Möjligt att man kan se det, men om man frågar hur långt bilen har gått så får man papper på bara det. Där syns inte om ljusmodulen är bytt. :-(
9/10(?) köper att mätarställningen är korrekt om den är intygad från BMW.
micro,

GIVETVIS existerar det även svensksålda bilar som blivit mätarskruvade, mer eller mindre! Däremot så är det MYCKET enklare att kontrollera en bils historik om den bara rullat i sverige, besiktningsprotokoll, serviceverkstäder, tidigare ägare och så vidare.

För övrigt så tror jag att det procentuellt sett är MYCKET fler importerade bilar som får sin mätarställning manipulerad, just eftersom det är mycket enkelt att ge bilen "ny historik" när den byter land! Således menar jag på att det ofta är i själva importledet som bilarnas mätarställning manipuleras. Ska man köpa en importerad bil så vill det med andra ord till att man litar till 100% på den/de som importerar/importerat den, alternativt att man importerar själv, och handlar av märkeshandlare eller dylikt.

Mvh,
Kalle
_____
Min gammla svensksålda 320i -89 var ordentligt backad när jag köpte den...fick reda på det flera månader i efterhand:-(((

Den rullar fortfarande i Boråstrakten!!
Laxsilver med regnr: NOX xxx

Glad 330 ägare igen!!!
stefannorr
micro>Visst går det att mätarfiffla svensk sålda bilar,de som är problemet är att du ...typ har bilen körd 8800 mil råkar ut för ett rep o lämnar in den på BMW då noteras ditt milantal,lite svårt då att backa mätaren,ialla fall om ja som potent köpare ska ha din bil,andra kanske är mer lättlurade...de ja vill säga är att skruvar du bak mätaren<8på äldre bilar utan ljusmodulsbyte) o kör mycket inför varje besiktning o repar felen själv eller inte råkar ut för nån nödsituation så visst går de o backa mätaren..men direkt de oförutsedda inträffar så är de ju kört...samma gäller ju service,jag köper bilar (i alla fall nyare som är auk märkesbilservade) o då läses ju mätasrtällningen av vid service o rep,men de är klart köper man bilar utan vissa bes papper,dålig dok service,hemmaservice o rep så KAN ju mätarskruvade bilar dyka upp även svensk sålda,men visst är risken mindre även om de inte är svårt o kolla via Tyskland heller,där måste ju uppges på furzuigbriefet(felstavat) om bilen varit krockad,senaste ägare m.mm..så visst går de o kolla om man vill o har lust o inte bara ser på priset.

mickemuskörbus
Jag tror en sjysst formel kan vara:
svensk såld 2-2500 mil/år
import 3-3500 mil/år
gånger åldern.
Det kan ge en ganska trovärdig bild av körsträckan.
Kolla alltid med vv dessutom, då kan det enkelt komma fram
att en bil med "endast en ägare" är lika med en 98 som "togs i bruk första gången 01".

Gör som jag, kör varje dag
mickemuskörbus,

sådana generaliseringar är mycket farligare. Dessutom är snittkörsträckan för en bil kortare/år i tyskland än i Sverige, inte så konstigt, vi är ju ett land med LÅÅÅNGA avstånd.

/Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dessutom är den katastrofalt fel när det gäller andra bilar än bruksbilar.
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Jag får känslan av att min är skruvad. Månnga delar omlackerade och det har endast gått 14000 mil. Men sen har jag kvittton och allting från den dagen den såldes på Wölkes bil i GBG. Precis varenda bes. papper. Jag vet inte vad jag ska tro ;( en välskött, vankörd bil kanske?..Uhm. Den går bra och ser fin ut...så egentligen borde jag inte gnälla men man kan inte hålla sig i från det bara, ngt lurt är där!

Polaren bytte hastighetsmätare på sin Saab. Då hade den gått 15000 mil mindre. Men ingen sa ngt på bes eller nånting. Så den biten kan väl inte vara så svår? Och hur svårt är det att få stämplar egentligen!?...lätt, som en plätt!

Mvh,
Christian
mickemuskörbus
Simon och Acey
1) Formeln är ingen generalisering utan en överslagsberäkning som leder till en teoretisk siffra. Den stämmer bättre med nyare bilar och sämre med äldre där miltal är mindre viktiga.
2) Specificera "andra bilar än bruksbilar". Vem har förresten talat om dem? (Schumacher kör säkert väldigt långt i sin Ferrarri. Köp inte den.)
Plus, jag har alltså ändå rätt (delvis).
3) "Sverige är ett land med långa avstånd" stämmer bäst med kartbilden, inte med telefonräkningarna.
4) Man kör generellt längre i Tyskland än i Sverige.
Varför skulle det annars vara ett sånt himla problem med skruvade mätare på importbilar? Det sista syftar på det berg av insändare och artiklar i allahanda medier om nämnda ämne.

Gör som jag, kör varje dag. (Så går den längre)

Ps. Man kan sänka det högre "tyska" värdet med 500, men "formeln" verkar stämma rätt bra på bilar som BMW och Volvo tex enligt annonser och VV.

Go Tur båda!
mickemuskörbus,

3. Sverige är mig veterligt ytmässigt större än tyskland som är ca 340 000 km2 och Sverige är 449 000 km2.

4. Läste statistik om vad medelbilisten kör ifrån början på 90 talet, endast amerikaner och islänningar hade längre medelkörsträcka än svenskar. Varför det är problem med skruvade mätare är inte så konstigt, många bilar importeras för att säljas direkt för att säkerställa en vinst skuvas mätaren så att kunden upplever att denne får bilen till ett bra pris då många strys stenhårt av bilens miltal vid köp.

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.