AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.140

Hur fort ska det gå på mätaren när spärren slår in?

Sida 1 av 2
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
När jag köpte min M5a så fick jag med ett papper, där det framgick att bilen hade ett V-max chip. Enlig detta skulle bilen vara utan fartspärr. Vart tvungen att prova detta. Då jag provade så slog bilen av vid 270 km/h. Ska inte spärren slå av vid 250 km/h? Hur ska jag göra för att kolla om det verkligen sitter detta chip i bilen? Tacksam för svar!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
270 i mätarfart är nog 250 i verklig fart, dvs 8% felvisning på din mätare vilket är rätt normalt.
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Nja... På min 540 -93 så slår den av vid 240km/h på mätaren vilket också just 93:orna skall göra. -94 och senare så är det 250Km/h som gäller. M5 har väl 250Km/h som spärr så din spärr verkar vara borttagen. Om du inte har för små hjul på vill säga..
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Men min spärr kan inte vara borttagen, då skulle bilen gå fortare än 270 km/h. Bilen drar bra före så det är inte så att det varvat ut....

öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Någon som vet hur jag kan kolla om det verkligen sitter ett chip i bilen?

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Om den slår ifrån vid 250 i mätarfart så är det ju bara 230-240 i äkta fart. Alla mätare visar för mycket till viss del. Även med rätt däck.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Motorstyrningen ska strypa effekten vid 250km/h mätarfart om den har original fartspärr. Bilen kan ju inte veta vad du har för hjuldimensioner eller vad du har för verklig hastighet.

På min hastighetsmätare slutar graderingen vid 250 men då jag har chip så fortsätter den iallafall till runt 270 vad jag testat.

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Då är BMW rätt olika mot andra bilar med fartspärr.

Mätaren får ju ALDRIG visa för lite, då kan man råka köra för fort utan avsikt. Därför visar alla mätare för mycket för att vara på säkra sidan. Har för mig att det är enligt gällande regler också.

Maxspärren däremot är frivillig och brukar kalibreras så nära det riktiga värdet som möjligt t.ex 250 km/h.

Därför har alla bilar jag ägt eller provkört visat 260-270 när spärren drar av.

Som sagt drar den av vid 250 på mätaren så går det inte 250 km/h i verkligheten.

Detta gäller självklart med rätt hjuldim

Öjebyns 270 på mätaren skulle motsvara 8% för mycket vilket är vanlig, dvs 250 äkta km/t
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Prova att nollsälla snitthastighetsmätaren i färddatorn när du har farthållaren i. Den ska visa så rätt den bara kan och har alltså inte medvetet kalibrarats för högt som hastighetsmätaren har. Min visar exakt 5km/h under hastighetsmätaren oavsett om jag kör i 50 eller 200. Gäller detta även i din bmw borde spärren gå in vid 255km/h.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Om den haft spärren i original vill säga.

Den har inte en "framflyttad" spärr då?
Om jag inte missminner mig kan man i t.ex M3csl få spärren framflyttad en bit, men inte helt borttagen eftersom originaldäcken inte är godkända för högre farter.
Jag tror det nämndes i AMS eller motorjournalen.
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Tack för svar: Jag ska prova med färddatorn. Är det någon som vet hur man kan kolla om det sitter ett chip i bilen?

mvh Peter

Visa användare
279
norda
540iA -93
är det inte så att vissa chip "tar bort" spärren.. så att den inte finns längre??!!

//norda
ba
11
badcam70
M5 Touring -92a
Qvarnis säljer BMW chips kolla Itsfun hemsidan chipsen för BMW görs av JWR,jag köpte aldrig nåt chip men när jag spånade med Qvarnis om detta så skulle ett chip till min M5a 3.8l gå på 2500 och då togs fartspärr bort och jag fick själv bestämma vart varvtalsspärren skulle ligga på 100rpm sånär.
badcam kan du sätta upp länken till quarnis hemsida please

BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN.
Min 540IA -95 Visar precis över 250km/h när spärren slår i. Då varvar den ca 4800 rpm. Vore kul att veta hur fort den går på varvstoppet. Tveksamt om den orkar upp dit men ändå. Upp till 250 går det riktigt fort. :-)
MVH Johan
öjebyn: fråga på M forumet dom kanske vet.
an
643
anlima
735iA -87
Har "Öjebyn" sett filmen Luleå-piteå på 11minuter?
Det går ruuuskigt fort,,,
Deliq
På den -93'as 540 jag ägde tidigare hade jag vid ett tillfälle 255km/h på mätaren utan att jag märkte någon fartspärr som gick i.
Minns inte vad den varvade då, eller förresten så tittade jag nog inte på varvräknaren ;-)
Den var helt original, ochippad, ej sänkt eller nåt.

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Är jag helt ute å cyklar med är det inte så att vid hjulen finns en sensor, som går till mätartavlan, och som därifrån går in till styrbox. Och står det då 250km/h på mätartavlan så Vet styrboxen om att det är 250km/h som gäller och klipper då tändningen. Skulle aldrig kunna tänka mig att mätaren visa för mycket eller för lite när den slår ifrån. Den går ju efter mätarfart?. hur skulle den annars kunna veta hur fort den kör... Bilen lär ju inte ha en extra senor som är EXACT kalibrerad. som endast fungerar som fartspärr.....
Ja
760
JanF
530i-93
Ibland finns det två sensorer, en för mätaren och en för motorstyrningen (som ofta tar från ABS sensorerna istället) , den styr både toppfart, abs och antispinn som behöver mäta exaktare och på varje hjul dessutom.

Den till hastighetsmätaren brukar vara enklare och gå på tex slutväxlen.

Vet inte om BMW också fungerar så.

Även om det bara finns en givare så brukar ändå kalibreringen vara olika. Hastighetsmätaren visar alltid för mycket för att vara på säkra sidan, toppfartspärren kan du dock kalibrera närmare 250 då den inte har samma krav som mätaren.
getrag: www.itsfun.nu

MVH / Jacob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.