|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är ju väldigt få som fått det att fungera bra med kompressor till en M motor, och när det fungerar så har det blivit väldigt dyrt. Därför (bla...)är Kimmos bygge extremt imponerande. /B |
|
|
Hobbe: lustigt att du nämner oljan. jag har precis kommit hem från 400 mil resa och kollade oljan både innan och efter. Till min egen förvåning har bilen inte dragit något olja alls. och det inte bara på den senaste resan men sedan mars 2003. och oljan är klar och fin, ser helt ny ut. jag har oxå legat stadigt på 200+ på Autobahn i några timma utan minsta värmeutveckling. nu har jag visserligen ingen olje temp mätare men stiger oljetemperaturen så stiger vatten oxå, eller hur. och det låg stadigt i mitten. Av ren försiktighet så gör jag oljeservice snart även om lampan inte lyser för det förrän om många hundra mil. Sedan så tycker jag i alla fall att oro för mer slitage och driftsäkerhet är onödig. bara laddtrycket ligger inom förnuftets gränser så är det oproblematiskt. om du tänker på effektkurvan med och utan kompressor så ser du att kraften utvecklas i förhållandet till RPM. Vid vardaglig körning är inte påfrestningarna något att bry sig om. det är typ om du körde 120km/h i stället för 100. vad gör det? Först vid konstant hård belastning bortom säkerhetsgränserna för M52 motorn som problem kan utstå. Men då har du ju samma problem om du belastar motorn på samma sätt även utan kompressor. Men jag har inte tänkt att köra 24 timmar race på Nurnburg med konstant 70000RPM heller, så jag känner att all oro är grovt obefogad. Dem åtgärder jag gör förutom vanlig BMW service är att lämna bilen på översyn en gång om året hos antigen ESS eller TurboCenter samt mer regelbunden oljeservice än föreskrivet. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Jacob M3, Oj då ! Finns den inte på hemsidan så finns den inte utvecklad. Skick ESS ett e-mail och fråga. Z3c4ever, Då vad det bara frågan om besiktning...? |
|
|
Några tips om hur man kan göra en 330 lite vassare? Fan av att ha läst denna tråd, och kikat på Kimmos bil, Jisses det vattnas ju för fan!!!!!!!! Måste bara säga att Kimmos bil = Rå!! Imponerande! |
|
|
George.K: ESS säljer ett kompressorkit till din 330 som jag anser är prisvärt. För mer information se ---> Länk Hobbe Z4: Dom har utvecklat en till M3 E46. MVH / Jacob |
|
|
Kimmos bil är och förblir totalt brutal och sången vi fick höra vid ett tidigare tillfälle var SÅÅÅÅ underbar!! Väldigt snygg i sitt rena skick. Synd bara att den har tak!!!!!!!!!!!!! En Bostongrön cabbe i motsvarande version skulle jag aldrig kunnat låta bli att köpa. För alla som suktar efter kompressor till M bilar och INTE vill stå 2 år i garaget, så kan Ni kolla med G-power. För måttliga 30K Euro (!!??!!) får man ut 525hk/600Nm, lägger man dessutom till 5K Euro så slänger de in grejerna också... Visst blir det några spänn, men hittar man en M bil för 200K får man ju en bil för bara 100K mer än Kimmens som också är rolig. Dock inte med samma väghållning etc, men det kan de också fixa för lite mer femsiffrigt i Euro... /Caspar Länk |
|
|
Hej hopp alla kompressorsugna...! Kan säja att bilen min blir kvar ett litet tag till iaf, om nu inte nån kastar upp en hög slantar på en gång, men det tror jag inte!!! Håller på att byta kammar i den nu, ska sätta i lite "mindre" vassa saker, så att maskin laddar mer... Kamaxlar med mycket Övrlapp gör ju att laddtrycket gärna slinker igenom bara... Inge bra. I o m att Vanosen finns kvar på min så kan man ju egentligen inte ha för vassa kammar, för Vanosen i sig "gör" kammarna vassare... Blir lite kaka på kaka med rökarkammar där. Nu ska den iaf ladda minst 1,0-1,2 Bar... Då blir det nog lite mer fart i den... Mvh Kimmo! |
|
|
Kommer du att besöka någon träff eller liknande inom kort så att man kan skåda detta ekipage? :) Grattis till ett grymt bygge. MVH / Jacob |
|
|
Jo jag har sett det Jacob. Det är helt klart intressant... Grejen är, att jag skulle typ börja med avgassystemet och byta bort hela det, mot något fräckt. Jag har Eisenmann avgassystem, men jag vet inte riktigt hur jag ska bygga vidare, vilka produkter som är bra osv. Därav detta intresse på denna tråd. Kimmos bil är ju till råga på allt, för jävla läcker. Nu sitter man i en "vanlig" coupe, men visst skulle det vara roligt och göra den "ovanlig" =)))) |
|
|
@Kimmo: Blir det stora fördelar av att det är just en M motor vad gäller effekten? Eller hade du kunnat ta ut ungefär detsamma av en vanlig sugis med ungefär samma cylindervolym? Med tanke på trimgraden på en vanlig M-motor så har du väl fått "trimma ner" (kompsänkning mm )den för att få kompressorarrangemanget att funka? /B |
|
|
En M-motor är ju en väldigt fin grundmotor i flera avseenden. Toppen tex, är ruskigt fin på en M-Motor, kammarna e rätt hyggliga ifrån början, separata spjäll = race-teknologi, oljekylda kolvar tex mm mm. Finns ju nackdelar oxå. Det höga kompet bla, just som du Beppo, säger. Jag sänkte mitt komp ifrån 11,3:1 till ca 9,2:1, med den specialskuren rostfri glödgad packning. En god vän till mig skar till den med laser. Limmade sedan den emellan 2 st "original" typ av packningar. Fungerar ju ypperligt, läcker inte den minsta droppe. Dett kan man göra så länge man inte ska ladda herrejösses mycket, men vissa säger tom att en sån lösning ska hålla för uppemot 1,6-1,7 Bar... Jag tänkte max ladda 1,3 Bar. Bör nämnas att har man byggt en överladdad motor riktigt så ska ju 1 kg:s ladd ge ungefär 100% effektökning, o det är ju lätt att räkna ut vad det blir på en 3,2:a med 321 hk i grunden... Jag gillar ju oxå M3 sexornas karaktär... Höga varv mm. En centrifugalkompressor drar ju på höga varv, o slutar ALDRIG o dra förräns varvstoppet går in, Centrifugalen lämnar ju max vid max varv... Karaktären är grym. Går ju att plocka höga effekter ifrån en "vanlig" motor med, ofta är det pengarna som styr bara. Meningen med mitt bygge var inte att det skulle bli nåt effektmonster eller så, men det brukar ju spåra ur... En 3,2:a är ju egentligen inget bra utgångsläge heller, för riktigt höga effekter. Då kostar det mycket. Mvh Kimmo! |
|
|
Tack för det snabba och utförliga svaret! /Beppo |
|
|
Hobbe: men sånt fixar sig alltid ;-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c4ever, Nu vill jag inte skruva av och på, men har du en trevlig alternativ lösning som fungerar så får du gärna PM:a/e-maila mig :) |
|
|
hobbe du har mail. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Tackar ! | |
|
Jag kan bygga om era motorer, till det ni önskar! (Om ni inte är galna) Men ni kanske föredrar ett tyskklingande namn på klibban som hamnar på bakluckan? :) Skicka ett mail och berätta vad du vill uppnå med din motor, så skall jag skicka mitt telefonnummer till dig, så kan vi talas vid, och du kan få en offert på det du önskar. Om ni är intresserade av rent chiptrim, så kontakta de som sysslar med detta :) |
|
|
NPe: jag har vagt pratat med Manuel MH-GTR om intercooler till min. då vågar man sätta dit mer laddning, kanske. vad tror du om det? en intrcooler kan man få skräddarsydd från 5000 men monteringskostnaden oroar mig eftersom jag kan inte göra sånt själv. vad är till exempel riskerna? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Att montera en IC är aldrig fel. Kallare luft = Mer effekt Om man skall ladda mer bör man ju samtidigt se till att mappa resterande parametrar också. Om motorn mappas riktigt, och att man inte ser några tendenser till tokiga värden, är det ju bara grundmotorns hållbarhet som sätts på prov. Montering av IC är relativt enkelt, du behöver dock eventuellt en borrmaskin och en sprayburk med bilens färg. Låter oroväckade va? :) |
|
|
Visst, jag är medeveten om ommappningen. tänkte att Turbocenter låter som rätt ställe att göra sånt hos i så fall. vad ska man borra i? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.