|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
E21-racing: visst är det grundbeteendet man snackar och om du läser mitt förra inlägg en gång till så kanske du till och med hittar en glad gubbe efter den meningen??? att svetsa diffen är såklart inte optimalt men att köpa en ny diff för en tredjedels av bilen värde känns inte heller speciellt klurigt... alltid, i alla fall, handlar om att göra en kompromiss mellan ekonomi och funktion, inte sant?? mvh sjöblom |
|
| japps! Håller med helt o hållet = ) | |
|
Vi körde AGA-diff en säsong på bana och böt sedan till en obromsad diff och sänkte varvtiderna med flera sekunder. Vi hade dock aldrig problem med några drivaxlar när vi körde med vanliga gatdäck. /Hellas #49 Experience Driving Endurance Länk |
|
|
Hellas ! Vad var det för diffverkan du bytte till ? Bytte själv från svetsad till 25% , det blev ganska kass i t.ex hårnålarna på gelleråsen & knutan(blev som en kissenödig hund stod still och krafsade med innern) så enligt mina erfarenheter så funkar det bättre med 100% än 25% |
|
| jimmbo? har du kvar den? | |
|
Aga är inte så kul på vintern.. Du lär åka i diket på en gång.. /Daniel |
|
| hehe aga är kanon fint på vintern. man får baar lära sig att ställa om sig lite. ;) har föresten en kompis som har kör snart 500mil med sin 318 E30. och om jag säger såhär. han andvänder bilen. :P | |
| min har hållt än så länge sedan jag svetsade där bak:) då har jag kört en del elaka starter och rittat ganska gångt in på 3an ibland men :) fästet är mycket mycket bättre.. men det låtter skit och känns inte alls kul när man svänger runt eller åker i stan.. | |
|
Förstår inte resonemanget att aga eller diffbroms skulle vara dåligt på vintern? I mina ögon är det optimalt! ingen risk att man står och vispar med ett hjul och inte kommer iväg i korsningar, bilen får ett konsekvent beteende i kurvor, man behöver inte fundera på om den ska enhjula eller driva på ut ur kurvan.. Sen är ju aga inge kul om man ska finköra eller fickparkera som tidigare nämnt.. |
|
|
AGA-diff är "dåligt" på vintern i den mån att hjulen inte är synkade i svängar och hips-vips så kan man sladda hejdlöst. Dåligt är också om det spinner på två hjul vid en omkörning. Jag har många gånger var tacksam för odiffat, just vid omkörningar. Man känner/hör att drivhjulet spinner på, men bilen fortsätter dit jag vill. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
mustang, har du någonsin kört en agadiffad bil på vintern så förstår du relativt snabbt att det är långt ifrån det optimala. inte kul när den börjar gå i sidled utan förvarning sisådär _hela tiden_ ;) |
|
| Styr man inte det med gaspedalen..? Har kört en diffbromsad e28 528 lite på vintern och märkte inga negativa tendenser.. Och på vintern borde diffen låsa fast lika mkt som aga på grund av den minskade friktionen i underlaget..? | |
| Varför påstår alla att man ska åka i diket om man åker aga diffat, är det mycket skit bakom ratten som prövat eller?! | |
|
Nu var det ju inte frågan om förarskills, utan om det /går/att köra med AGA-diff. Sen får man se det hur man vill, men jag försöker hålla en objektiv syn baserad på nackdelar/fördelar mellan AGA och odiffat. AGA slirar inte Odiffat slirar AGA sladdar Odiffat sladdar inte AGA ökar slitage Odiffad ökar inte slitage AGA kan inte fickparkera Odiffad kan fickparkera Vad som är fördelar/nackdelar är upp till gemene man. Sen att en riktig diffspärr kan sladda, fickparkera, inte ökar slitage och slirar inte är ju egentligen inte relevant, men bra att veta. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
- Vart kan inte en AGA-diffad bil parkera? Funkar bra, till och med i parkeringshus!! |
|
|
Fullt rattutslag gör att innerhjuler "hackar". Så enkelt var det! - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Har 80% diff på min 02 å det är trökt att parkera med den med. Gasa tills det rasar |
|
|
Camata: Du vet att AGA och odiffat är samma sak va? ;) Diffbromsat och obromsad diff är dom rätta orden att använda. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd Beror på i vilken bemärkelse. =) Meeen. Det är längre att skriva något annat, och varför krångla till det med riktiga facktermer när epa-traktor-språket fungerar hos de flesta..? :) - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Camata: Sant. Snart så har väl diff blivit liktydigt med diffbroms. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.