AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.104

Åka svetsat? ja/nej?

Sida 1 av 3
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Funderar på att svetsa bakaxeln på min 325 89a... Vet att det är bäst med riktig diffklump, men det måste sparas på kronerna så!

Hursomhelst, går det inte alls att köra svetsat eller? Hört historier om drivaxel ras på löpande band o allt möjligt. Att det sliter hårt på däcken vet ja = ) Jag är trött på att lämna met-mask spår efter mig så ge lite tips o råd så vore det kanon = )
Dumheter...
oj, vilket sammanträffande att ja råkar ha en sån liggandes

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Nja, det tjuter lite om bakaxeln så den är nog inte så jätte kry, så det gör inget på det sättet att man förstör den pga svetsningen...
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jimbooo: Nu han jag inte med din tråd, vi måste skrivit typ samtidigt... Va har du ligger? En diffklump?
precis

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Ja mailar till dig istället om vi ska prata om försäljning = )
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
Det går veldig bra å kjøre sveisa bakaksel på 02 hvertfall. Vant slalomkonkuranse med sveisa bakaksel, mot blandt annet ett par 02 med s14 motor. Men 325 er en del tyngre bil
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Okej... Men vad är det som är så farligt? Stämmer det att drivaxlarna går av jätte lätt med svetsat???
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
Nei, drivakslene får litt mer slitasje, men jeg har fortsatt ikke klart å ødelegge noen. Jeg har kjørt på mange banetreff, og slitt ut mange bakdekk uten å ødelegge drivaksler. Vet ikke hvordan en e30 vil være å kjøre med sveisa diff. Jeg liker sveisa diff bedre enn lamelldiff(på en bil jeg bruker til å ha det gøy med), for begge bakhjulene må gå rundt uansett, på lamelldiffen hender det at det ene bakhjulet får for godt tak og man spinner mere på ett hjul. Det er veldig lett å kontrollere sladd:)
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
vinande i klumpen kan sluta om du byter oljan i den...
Hade en klump som jag trodde var helt slut, men blev som ny med lite olja =)
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Okej. Då kanske drivaxlarna håller då, men det går väl inte att besikta med den bakaxeln sen va???

Jo ska väl byta oljan, men det gör ju tyvärr inte att det diffar = )
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bilen blir ju väldigt understyrd med svetsad diff, ska den användas på gatan så blir den nog lite jobbig!

En lamelldiff släpper efter när man svänger o tillåter att hjulen snurrar olika fort i kurvor o.s.v men en svetsad är helt stumm och därmed blir bilen i grunden väldigt understyrd + att den sliter mer på bakdäcken!
Drivaxlarna får en högre belastning och knäppande/klonkande ljud kan uppstå från dom när man svänger om dom inte är helt glappfria, vilket dom inte brukar vara på en gammal E30!

Annars är det väl bara fram med gassvetsen o prova!

///Magnus
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Drivknutarna blir slut fort på E-30, kompisen åkte så förut. Inte så behagligt att åka.

Men en e-28 diff är ju inte dyr,hitta på en sån

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Okej, ska leta lite. Vill ju kunna glida runt i stan på helgerna utan att få utbrott på att bilen går som ett mongo på vägen... Men hur va det med att spänna diffen med shimsbrickor då?
ro
144
robbat
1602 -72 (740whp 800wnm)
1600-2 -71 (sugmotor)
M535 s38
E39 528
Känner en som åkt agadiffat ett bra tag, visst det nöter däck samt en hel del på drivknutar/axlar .... men har hållit än så länge sen ang understyrt så är det inte så farligt i stadskörning, vi alla har väl kör volvo utan servo? :) men visst få tag på en e28 diff och gör en bricka till den (spänna på den) så blir den nog behagligare att köra samt lika rolig.

//Robban
"Det finns inget jag inte KAN, bara saker jag inte lärt mig än"
du kan ju inte spänna bromsen om du inte har nån ;)

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

j.
10
j.o
328ic-96
320-76 på bana
har åkt ett par år på bana med svetsad diff , går alldeles utmärkt .
Har kört sönder en drivknut på ca.120 timmar bankörning + en massa tusen mil (15000) landsvägsåka innan svetsning.
j.
10
j.o
328ic-96
320-76 på bana
får väl tillägga att landsvägsmilen är körda utan svetsad diff
kör 320 tic med aga-diff, går kanon! visst rycker de lite vid fickpackering o så med fördelarna överväger det tycker ja.. bilen är galet villig att åka brett, så understyrd håller jag inte med om!:)
däckslitaget kanske ökar, men åker man svetsat så vill man ju förmodligen åka sideways och de sliter ju mer...
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det är ett känt begrepp inom racing att ju hårdare spänd diffbroms ju mer kan du påverka bilens balans åt understyrning.
Inget att diskutera ens, så är det!

Med understyrning menas bilens grundbeteende, det är påverkbart genom olika saker, ex.vis motoreffekt, vänsterbromsning, olika fjäderkonstant, kränghämmare, diffbromsen mm. men grundbeteendet är det man utgår ifrån!

Och att åka svetsad diff är mest en folkrace-tilltag för att få bättre fäste på löst underlag, det är ju långt ifrån optimalt på asfalt!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.