|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
:( :( och :( igen Jag fick loss vevaxelgivaren... och lite till... den satt fast i en utgjuten del av motorns framdel o underrede.. Det var inte skruven som lossnade när man skulle göra spår i den utan hela den utgjutningen... Vad var innanför den väggen då.. Jo motorns inre i sig.. Hur fasiken kan godset gå sönder egentligen o inte den ynka sruven som lossar givaren... Fy f&%!n... Man kan inte annat än att bli helt uppgiven, undras vilka $$$ detta nu blir som man inte ens äger på vykort. Det finns ingen möjlighet att bara byta lådan undertill eller det blir billigare att hitta en motor på skroten kanske eller?? Mvh Vyper P.S Jag får huvudvärk av detta, och det riktigt ordentligt.. |
|
|
OJ OJ OJ!! Det var J-vligt synd. Du måste ha världens otur asså, fy fan! Hoppades verkligen på att det skulle fixa sig för dig. Men vad göra... |
|
|
Otroligt men sant så fanns just det locket som reservdel att köpa!!! Tur i oturen Kedjelåds lock nedre.. Den kostade 775 spänn plus att man behöver ha ett gäng packningar.. Så hoppet är inte borta helt i alla fall.. Kanske finns möhlighet att man hittar en mek som kan göra detta lite "svart" *host* så man hamnar på typ 4-5000 totalt i alla fall. Astrist men inte så hopplöst som det kändes.. Trodde att det skulle dra iväg 10k+ men då vet man i alla fall att givaren till slut kostar under 10000 kr till slut.. PUST Tack Old för medgivan.. //Vyper |
|
stefannorr |
Varför inte byta kamaxelgivaren som datorn visade fel på,är ju inte speciellt dyr..dom symtom du beskriver kan mycke väl bero på den..låter som de blir extra dyrt me alla dina expriment,ska ju inte va speciellt dyrt att byta de även på aukt bmw verkstad,och kostanden hade nog blivit hälften så dyrt som nu. |
|
Stefannorr Det var inte kamaxelgivaren utan vevaxelgivaren, den sitter ju utanför motorn precis i framkant med en ynka liten insex bult som satt hårdare fast än godset i motorn.. Hur 17 kan man ens tro att kåpväggen skall ge vika, den var liksom rätt tjock men går det sönder så gör det tydligen det. Det är jobbigt detta men det rer sig alltid till slut. Än har jag inte förlorat hoppet.. Helt.. //Vyper |
|
stefannorr |
Oki..men ja sa väl kam eller vevaxelgivare från början : ) hade du haft automat så brukar bilen börja gå på nödprogrammet i de fall någon av dessa givare tjärvar..vad ja läst.. |
|
Stefan, du har nog fasiken rätt att du sa att det var en sån från början så all ära att den var paj.. Men just nu skall jag inrikta mig på att få fart på kåpan eller få dit hållaren igen.. Som tur är är det inget tryck därbakom och det går att få dit den igen med ett speciellt spackelliknande lim som står emot vatten,olja,bensin å tål minst mellan -40 - + 130 grader. Och så varmt blir det inte där som tur är.. Men helst ser jag att försäkringsbolaget dömmer att det är en klantolycka så får jag kåpan bytt på försäkringen.. //Vyper |
|
|
Det tog en stund men dessutom har jag hlömt att uppdatera upp alla.. Jag började denna tråd med en fråga om att bilen hackade, spårade fram felet till vevaxelgivaren hos en bosch/siemens verkstad.. Jag o köpte en ny givare på skroten och skulle få bort den.. Det resulterade i att skruven aldrig lossnade så man gjorde ett bonnförsök med att få spår i skruven. Det var då som hela hållaren lossnade och man fick ett stort hål in i motorn.. Nåja det hela är åtgärdat och så även hacken jag hade med bilen efter det.. De sjuka hacken berodde på att den gamla vevaxelgivaren fått sig en smäll underifrån och inte låg på plats i sin hållare.. Själva metallen på givaren var fel och låg c:a 5 mm längre från själva skivan med kuggen den räknar på och med tillsatt värme från sommaren så började spolen inuti givaren att ge felsignal.. Vid byte av kåpan och givaren så den låg där den skulle ligga så fungerar allt ok igen och jag är nöjdare än nöjd. Summasumarum.. Trasig vevaxelgivare för min del var: Ok under kall höst/vår/vinter.. Under 14 grader ute i luften.. Annars börjar den så smått att kraftigt rycka under typ vanlig lands/motorvägsdrift.. Ett kraftigt ryck sporadiskt typ var andre minut.. Hade man åkt länge och kom till en korsning och skulle svänga av o tryckte in kopplingen orkade inte motorn hålla varvet och dog. Om man åkte och typ ställde bilen (stängde av motorn) efter att motorn var riktigt varm så blev den ibland mer svårstartad.. 10+ rapp i startmotorn istället för typ vanliga 3-5 rapp i startmotorn.. Fick helt enkelt jagga mer med startmotorn för att den skulle igång.. Så hoppas symptomen hjälper folk i framtiden med att lösa problem.. //Vyper //Vyper |
|
pg_ice |
"Så hoppas symptomen hjälper folk i framtiden med att lösa problem" det tackar vi för! otroligt bra beskrivet Vyper. tråden är gammal som gatan men problemen är dom samma 2006..hehe jag startade en ny tråd,lite dumt kanske när man har den mesta infon här. ska själv kolla upp vevaxelgivaren. jag har inte samma grova problem som du men jag märker av en effekt förlust och att motorn tappar kraft när den blir varm. kan man se på givaren när man tar bort den om den är ok? eller är det sånt som måste mätas? tänkte mest på att du snackade om att givaren låg fel 5mm |
|
pg_ice: Tja.. Det jag märkte var att det såg ut som att givaren hade fått sig en smäll underifrån och hade då således krökt sig en smula uppåt ifrån fästet.. Själva sensorn är vänd neråt mot ett hjul och kommer den då 5 mm upp så är det svårare för magnetsignalen att nå fram o trigga 1:ans cylinder.. Hoppas du löser problemet.. //Vyper |
|
pg_ice |
vad ligger kostnaden på för att koppla upp sig mot en dator och kolla felkoder? på ett ungefär bara. |
pg_ice |
ser att du bor i norrköping föresten. här i Katrineholm vet jag att det inte finns nåt ställe som fixar det. var du bort till Kneipbadens Bil när du kollade eller var det nåt annat ställe? |
|
Hmm jag tror kostnaden är c:a 500 spänn på kneippbaden.. Jag gjorde det på boschcenter här i stan för deras maskin funkar att läsa av bmw fel koder.. Ligger i närheten av olofsson auto.. //Vyper |
|
pg_ice |
Boschcenter? kollade på eniro och det var dåligt med det. är det i industriområdet runt shell macken/bilprovningen? |
|
Nej nej, förbi mot Söderköping, i närheten av området navestad.. Länk Här är en länk till olofsson auto.. precis innan där till vänster.. //Vyper |
|
pg_ice |
jo då vet jag vart det ligger du har inget namn på stället? Boschcenter stämmer inte |
pg_ice |
fixat! Carltech AB 900 + moms för en diagnos. brrrrr,svettigt pris |
|
Ok Var det den det var fel på då?? Synd att jag inte kunde namnet på stället. //Vyper |
|
pg_ice |
jag ska dit på fredag |
|
vyper: hur sitter givaren fast i "utgjutningen"? bara nertryckt eller är den gängad? vore tacksam för svar då jag ska byte min på fredag, skruven är redan loss men får inte loss givaren å jag vågar inte skruva/rycka/slita för mycket i den utan att jag vet hur den sitter. tackar på förhand! /Theo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.