AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.168

Hackar och rycker E36 328i

Sida 1 av 3
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Tja

Har ett störigt och jobbigt problem som jag hoppas att folk kan hjälpa mig med..

Bilen går som en riktig klocka sålänge den är nystartad och kall men det är när den blir varm som problemen börjar komma.

När man åker på ex. landsväg en liten längre sträcka så kan det komma små korta snabba ryck i gången, en gång han jag se att varvräknaren dök under detta ryck..

OBS!! Jag har provat att köpa en dock begad tändspole o skiftat runt men verkar inte ha isolerat "hacken" utan de kommer när den blir varm (Tändspolar är känsliga för värme vad jag vet)

Ibland så när man då kör länge och sen skall typ av vägen o trampar in kopplingen så kan det resultera att motorn inte orkar hålla tomgången och dör!
Ibland kan den få för sig att rycka flera ggr i följd med typ 30-60 sek. mellanrum.

Ställer man bilen sen en stund (3-5 min) och sen skall starta bilen får man hålla på o jagga med startmotorn flera varv innan den kommer igång sen går den orent om man trampar till gasen snabbt o släpper den, liksom bluddrar o stabiliserar sig gungande på tomgångsvarvet.

Ibland går det så långt att efter man åkt o bilen ryckt ett flertal ggr så har bilen uruselt vridmoment och liksom bara brölar mer istället för att kurra iväg i motorsoundet, brölandet kan ju vara att den tändmissar eller ngt..

Jag har hittat en meny på färddatorn som det står PORTS på och man kan bläddra typ 9 sidor med ettor o nollor i grupp om 8.
Samt att jag hittat en meny som heter DIAG och där står värden hexadecimalt o man kan byta sidor. 6 st är det totalt..
Ingen som vet om man kan läsa ut något på ex dessa värden?!?

Börjar bli lite smått desperat på att vilja isolera in problemet.

Tack på förhand.

Mvh Vyper
stefannorr
In på BMW o kör en diagnos så slipper du ju oroa dig...hade själv issat på tändspolar eller liknade..kan eller vevaxelgivare kan väl ev var felkälla,men de är va ja läst om...är ej kunnig själv praktiskt utan bara teoretiskt...men finns nog x antal felkällor till
stefannorr
Synns att man druckit öl på fel stavning o glömda tecken.. : (
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Låter mer som om Lamdasonderna (2st sitter på grenrörs paren) har gett upp. Eftersom bilen, som du förklarar, går som en klocka när den är kall (lamdasonder ej aktiverade) för att sedan gå som en kratta när den är varm (lamda aktiverade).

Håller med stefannorr om att koppla upp 328an på diagnos för att snabbt säkerställa problemet. Sådana här saker kan göra en galen att leva med.

En annan snål variant är att prova det du gjort men istället värma tändspolarna och stoppa i dem i en kall motor för att kontrollera att de verkligen är tändspolarna som spökar.
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Scnitzermann!

Tack för tipsen, skall man typ stoppa dem i ugnen o sätta alla 6 på typ varm sommardags temperatur i motorn.. Typ 80 grader eller liknande?

Är lambdan aldrig aktiverad när den är kall bilen?? Det tar ju liksom extremt lång tid innan bilen börjar krångla.. Själva nålen för värme är ju på mitten sedans länge innan den börjar krångla!!

Glömde o meddela att igår när jag åkte så ryckte bilen till och sedan så gick den bara frammåt av sig självt.. Den tände inte upp på flera sekunder i rullfart och inget hände i motorn hur mycket jag än tryckte på gasen det var som att den var urpluggad från allt, sen ryckte det till igen och sen gick den igen.. Riktigt råmysko..
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Jag läste någonstans att när man gör en diag så ser inte datorn om labdor är ok samt bränslepump, relä och tryckregulator.. Kan du verifiera det påståendet scnitzermann??

Mvh Vyper

P.S Tack för all hjälp..
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Det dumma var att jag tog isär lambdakontakterna och rengjorde dem med 556.. Kanske var dumt?? Man är ju van att det kan börja glappa på lite äldre bilar o så.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har sprayat 5:56 på lambdasonderna, är det nog stor risk för att de har gjort sitt...
Koksad olja i sonderna är ingen hit!

Kom problemet efter "rengöringen"?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
De värden man får av en diag utgår utifrån de givare som finns på bilen man gör diag på. Finns det då felaktiga komponenter (kring utrustning) så kan vissa fel förbises av diagnosen. Så det finns en sanning i vad du Vyper påstår med att man ej kan se om tex tryckregulator, relä osv är felaktiga. I det fallet byter man "på känn" komponenter för att få bukt med problemet.

Lambdan är ej ikopplad när bilen är kall då den går på kallstart programmet med fetare blandning och avgasreningen förbises tills arbetstemp uppnås.
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Johan B ...

Nej inte i dem :) , i kontakterna som sitter under kåpan i motorn, jag följde kablarna och märkte att de gick ända upp till kåpan bredvid tändspolarna.

Där tog jag isär dem och sprayade och tog en tandborste o rengjorde kontakter o allt.. och nej problemet började innan!!

Det var därför jag gjorde det bara för att se om det var oxid o glappkontakt som gjorde att bilen spökade..

Scnitzermann, vet du på ett ung. hur lång tid det tar innan datorn börjar räkna på lambdasensorernas värden o blanda?! Vad jag vet så skall lambdorna upp till arbetstemp på c:a 300 grader va?!

Ol
156
Old
328i -95
Vyper: Jag har exakt samma problem som du har. Tomgången krånglar och bilen går ryckigt ibland.

Körde till jobbet idag då jag märkte att bilen började gå ryckigt, ca 5 min efter att den startats. När den nått normala arbetstempen så gick den som vanligt igen.

Och...

För två dagar sen så stannade jag vid en bensinmack för att köpa läsk, efter en timmas körning (dvs bilen var varm). Efter att jag köpt läsken så satte jag mig i bilen och startade den, skulle backa då plötsligt hela bilen började skaka och motorn dö. Jag gav ordentligt med gas och motorn gick igång igen och allt blev som vanligt igen.???

Skum j-vla bil eller hur?
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Old..

Usch.. Jag lider med dig också. Störigt..
Jag skulle nog vilja påstå att detta är BMWs vad jag vet enda typfel.. Att de hackar omkring och att de är känsliga på när spindelleder slits upp.. Annars så tycker jag nog att de rullar mestadels (En volvo ;) . . )

Nåja jag pratade med min lokala mek, o han gav lite tips o så.. När den blir orkeslös så brukar det betyda att en kam/vevaxel givare har gått åt skogen, den är det tydligen också en spole i som kan ge med sig när det blir varmt..

Testern på dessa (gamla) bilar ser tyvärr bara Lamdorna, Luftmasse mätaren, olika tempgivare och kam/vevaxel givare.. Inte bränslepumpen, tryckregulator (Som är mekanisk) och det som bär fram soppan..

Jag funderar på att dra ur batteriet så jag tömmer felminnet och dra ur boxen,, för att sedan koppla in den o låta den gå på tomgång en bra stund tills den lärt sig allt från alla givare på nytt och sen får vi se...

Hur som helst när detta är löst så kommer jag faktiskt att tala om vad det var på min i alla fall för att folk med liknande problem kan prova det som hjälpte i mitt fall..

Mvh Vyper
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Fan förresten!!

Jag kom ju på att när bilen har bråkat ibland och jag stängt av den o väntat i typ 3-5 minuter o sen försöker starta den så hör jag hur jag får hålla på o starta den med nyckeln mycket mer än den vanliga tiden som det går åt för att starta den..

Typ kallstart = 3-4 varv (Lyssnar på ljudet , startljudet är ju ettrigt o man kan tyda varven)

Typ varmstart efter krångel = Minst vad det verkar 10+ varv , får hålla in startnyckeln lite mer än dubbla tiden tills den startar plus att den då går idiotskit , skskar i motorn vid snabbt gasnedtryck o bluddrar ur istället för att tända hela vägen..

Om jag inte har för mig helt så betyder det att vevaxelgivaren är skit eller anslutningen om man får hålla på länge med tändningen för att den skall starta eller har jag hört fel??

//Vyper
Ol
156
Old
328i -95
Vyper: Jag har inga problem alls med att starta bilen, den kommer igång direkt, varm/kall spelar ingen roll.

Hursomhelst kommer jag byta olja, oljefilter, luftfilter och tändstift idag, jag får se om det blir bättre då.
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Ok. Old

Lycka till, själv har jag kopplat bort batteriet och rengjort kontakten till en vad jag tror är givaren till kamaxeln.. Putsat upp metallblecken och gnuggat den in o ur i kontakten ett flertal ggr. Skall ut snart o koppla in batteriet o köra den på tomgång i 20 min som en annan..

//Vyper
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Ok.. Nu vart jag sur o åkte o kopplade upp bilen mot en bosch dator..

Trots att den spökar med värdelöst bottendrag, bilen dör när man kört fort för att komma till en vägkorsning o trampa kopplingen i botten (Orkar inte hålla varvet), plus att bilen misständer samt motorn rystar vid vid lågt varv vid snabb nertrampning o uppsläppning av gasen.. Håller bara i gasen i typ max 0.5 s i botten.. Misständning samt avbluddrande ljud..

Åker iväg igen o kollar..

BOSCH Datorn visar bara vevaxelgivarfel och inget mer!! Jag har kopplat in mig två ggr under två vändor och det var fortfarande bara det som dök upp.

Har varit o fixat en sådan på skroten.. Önska mig lycka till..
Ser om jag kan byta den själv. En Insex nyckel samt två clips in under en kontakt precis under där luften kommer in i motorn.. Asjobbigt att nå menmen..

Mvh Vyper
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Jag körde omkring med en trasig lamda (av två) ett bra tag på min 323 touring -98 utan att överhuvudtaget märka detta, först på besiktningen då jag fick dåliga värden så uppdagades felet.
Vill med detta säga att jag inte tror att det är lamdan som pajjat, möjligen om båda två lägger av så kanske de symptom du beskriver kan uppstå.

Har du kontrollerat katalysatorerna, det skulle mycket väl kunna vara de som börjat ge upp!

Lycka till!
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Katalysatorerna har ingenting med motorstyrningen att göra. De är endast avsedda för avgasreningen. Lambdasonderna sitter innan kat på grenrören.

Låter som om det rör sig om givare fel men kan också bero på mjukvarufel.

Vill helst inte "ta saker ur luften" ang detta fel, då bilen bör undersökas först för att fastställa diag.
Ol
156
Old
328i -95
Min mek snackade igår om något som hette "tomgångsventil", vad är det och vart sitter den?
Han trodde att den borde bytas om tomgången krånglar.

Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
Hade samma fel som Vyper på min 325 e36 och
då var det en tändspole som var paj. Då uppför sig bilen
som du beskriver. Du skrev att du testa med en annan tändspole
men det kan ju faktiskt var flera. Min mek kunde iaf mäta upp
att det var det som var problemet, köpte en ny å testad mej fram.
+ Jag skulle inte köra så värst många mil om jag vore dej.

mvh

Micke
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Hej igen o tack alla..

Jag försökte få loss skruven som höll den där j%$&la vevaxelgivaren igår kväll och den ville ju för sjutton INTE lossna.. Skall fösöka hitta någon verkstad som har lite verktyg o rutin som inte rånmördar mig, det enda jag begär är att skiten lossnar..

Nåja jag pratade med min granne (Han jobbar som bilmek på Mercedes och de använder BOSCH/SIEMENS i sina bilar med) igår om mitt problem och han såg ut som ett frågetecken när jag sade att bilen går skit och att datorn rapporterade vevaxelgivare..

Men?! Det skall ju bara innebära att bilen blir svårstartad, sen när den väl är igång så märker man inte om den vare sig är i eller ur..

Däremot hade han stora invändningar om luftmassemätarna, Efter 95 så kom det en ny typ av luftmassemätare som BOSCH vet mycket väl suger men vi slutanvändare får stå för notan..

De bytte från en glödtrådsliknande konstruktion (Som enl. min granne sa att de strulade aldrig) till en konstruktion med någon platta med värmefilm, vi kopplade isär den bara för att kolla och givetvis hade jag en sugluftmassemätare (platta med värmefilm), OBS!!! det tråkiga med dem är att det inte visar sig på datorn om de mäter fel OBS!!! (Liter per minut) Vid höga farter så kan det komma in typ 500 L/minuten in i motorn..

Jag har ju kommenterat att bilen går sämre ju varmare det är men jag måste ju tilläga att det sitter ett djäkla OPEN AIR filter där som dels suger in då varm/ej kall luft från motorrummet (Det kanske kan påverka att den blandar skit o blir orkeslös) eller att filmen på luftmassemätaren har blivit kass så den skickar fel värden in..

Han har fått byta ett 20 tal dåliga luftmassemätare av filmtypen i år och en enda vevaxelgivare.
Symptomen för Mercedes del när de är dåliga är (Motorn svarar sämre, plus att den går skit o drar dåligt, dåligt bottenvrid o acc.)

Det jag funderade på är att göra som en annan person som jag läst på forumet och det är att rengöra mätaren med HETT VATTEN, men det vet inte jag om det gäller den mätaren med FILM eller den mätaren med glödtråd.. Skall forska lite i det samt försöka hitta någon som kan numer lossa en INSEX skruv med förstörda spår och stämjärnshack utan att ruinera mig :)

To be continued dudes.

Mvh Vyper

P.S En en gång tack för skriverier och invändningar o värderingar för att lösa problemen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.