AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.891

Lyckan var kort hjälp (hjälp m30!)

Sida 1 av 2
igår bytte jag till en 280graders kam som köptes av bäckis då ja inte vill läga ner allt för mkt pengar på den här bilen pga e30in ja bygger så fråga ja om org ventilfjädrar gick bra me denna kam å det skulle funka bra.

smällde ihop allt igår tillsammans me portad topp, borttagen puls-air, portad topp mm, drog runt motorn för hand, jodå allt gick runt.
starta å det lät om ventilerna som satan, öppna ventilkåpan, men allt såg bra ut, kolla ventilspelet igen å d va perfekt, starta igen å tog en liten runda, när bilen blev varm försvann oljudet, stannade efterdrog toppen å fixa lite annat me bilen, motorn var kall sen när ja skulle åka hem å ventilerna lät, när den blev varm så tystna dom... sen så hände det som inte fick hända, motorn låste sig! den går inte runt!?

vad är det som kan ha hänt? gick inte kammen me org fjädrar eller är det nåt annat som har hänt? ska skruva upp skiten snart men vore roligt å höra lite brainstorming från er.

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
kammen skurit?
hur menar du då? den var infettad med monterings pasta.

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

Jag gissar på att du fått kammen ett "kugg" fel, har du kollat märkningarna ordentligt?
Stor risk att du krökt ventilerna!
Jag är ganska säker på att det inte har med fjädrarna att göra.
vi hängde upp kamdrevet med buntband så det sitter inte fel, det är vi helt säkra på, dock så tror vi att oljepumpen är dålig, för när vi öppnade så satt kedjan ospänt. hur som helst så satt en halv ventil uppochner i en kolv =S har bilder ska bara fixa nånstans å lägga upp dom

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

Du har garanterat lyckats sätta ihop den fel. Det finns en anledning att man ska följa märkningarna på en motor. Det som lät var antagligen att ventilerna tog i kolvarna och du körde till dom gick av helt enkelt. Det fungerar utmärkt med original fjädrar med den kammen du köpte. Som jag brukar säga, bättre att fråga dumt än att göra dumt ;-) Inte deppa ihop, bara på den igen!
bäckis, jo vi följde märkningarna (såklart) kan bli svårt annars, vi e nästan helt säkra på att kedjespännaren inte hade nå oljetryck å kedjen drog runt nåt kugg, men som sagt d e bah på den igen, har redan en lite roligare motor på g

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
tråkigt sånt där!!
men som alla andra också sagt, på den igen bara! ge inte upp. m30 rules :P

TwinTurbo=Twice the fun :D

langa upp en bild

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

svintoleffe
87 motor den rasade jag efter att jag hade satt ditt trim kammen, men hur dte gick till är fortfarande ett mysterium.

Det blev ett hål i ena kolven. Men nu funkar bilen igen.

kammen åker strax i nya motorn ochså.

MVH Leffe
är det inte en likadan kedjesträckare på m30 som på m10?? en som bygger oljetryck på vibrationer, isf måste denns luftas innan man startar eller drar runt motorn, man fyller fickan i frontkåpan men olja, lättar på skruven vickar på spännaren med en skrvmejsel tills det kommer olja genom gängorna, dra åt...
Ni
68
Nirvana
dvs bmw
m10-m30 har samma spännare och dom MÅSTE luftas innan start.
oj

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

så här såg d ut Länk

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
aj

TwinTurbo=Twice the fun :D

jaja det blev som d blev, jobbigt å va billös ni nån vecka men ny motor e på g, då blire desto roligare

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

svintoleffe
Jimbooo.

Det har hänt liakdans för mi9g, men på min bil ser du vevstaken igenom kolven.

Jag har bilder, men vet ej hur man länkar.
Men säg till om ni vill se, så får ni hemside addresen.

MVH Leffe
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Tror ni problemet var att spännaren inte luftats?

/Mattias

Th
12
The_Rauk
M535 -87
Samma sak har hänt mig oxå.... hade bara en krokig vevstacke som stack upp ur cylindern :O)

Har oxå bilder men inget att länka till :O(
om den inte luftades så kuggade den med stor sannolikhet över då man körde på startmotorn....
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Tråkigt med ras jimbooo.
Nyttig info det där med att lufta spännaren.
Borde inte vipparmarna gett sig först om det tagit i?
Undrar hur mycket mer som tar stryk när sådant där händer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.