|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Wadel! Är nästan 100:a på att Mekonomens fjädrar kommer från Kilen. Kilen besökte jag i mitten av -90 när fabriken låg utanför Strängnäs. Fick då klart för mig att det inte är samma fjädrar till en E28-528 som till en M535/E28. Fjädrarna ser lika dana ut och passar exakt i bilen men har olika karaktär, främst anpassad till originalstötdämparen "och förväntad körstil" - Bilstein i mitt fall på M535. Min gamla moder skulle aldrig upptäcka någon skillnad men om man vill optimera vagnen så måste dämpare och fjäderkarakteristik hänga ihop som ler å långhalm. Summan av den kardemumman blev att jag skaffade nya Kilen-fjädrar till just min modell trots att de andra bara suttit på 1 månad sedan nya. På den tiden låg jag Mälaren runt varje dag och jag kan säga att det definitivt var värt kostnaderna + arbete att riva ner klädseln i bagaget igen. Bilen blev mycket stadigare och mindre vindkänslig speciellt i motorvägsfart. Mitt lilla råd: köp original och med original menar jag då exakt samma värden ... typ det som Wadel skrev om Motronic-locken. MVH /// Paap R |
|
Aha , ja då får jag väll våga montera på fjädrarna då. Hade egentligen tänkt byta dom på måndag men det får väll gå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.