|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte precis fjädrar och dämpare till BMW730 , o va dyrt det var ! Kollade på en "likadan" fjäder till volvo , betydligt billigare , och en "likadan" dämpare till volvo - halva priset ! så jag undrar om det till bmw E32 inte passar med fjädrar och/eller dämpare från E34 eller från någonannanstans. dämparna jag köpte var Monroe Sensatrac , a´ 1500:- kr stycket , jag kan ju inte tänka mig att den dämparen säljs enbart som E32 del , den måste ju finnas till andra bilar eller modeller för lägre pris ? eftersom dämparna SER exakt likadana ut till många bilar , ok det är små skillnader innuti med trycket såklart men det torde endå finnas kompatibla modeller som passar mellan bilar med ungefär samma vikt ? "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." | |
|
Hade likadana funderingar innan jag köpte dämpare till min E32:a,slutade med "standardvalet" Monroe gasmatic bak med kilen fjädrar och KYB gasdämpare fram(bytte ej fjädrarna fram)...Blev väl bra. Såhär i efterhand så kanske Bilstein hade varit lite trevligare ändå. "Kompatibelheten" med andra dämpare från någon annan "tung" bil hittade inte jag iaf...Letade inte sååå hårt heller måste väl medges. Mvh Janne. |
|
|
Det måste bara finnas , jag är 100% säker på att även om det står olika artikelnummer på kartongerna så finns det massor med monroe som är exakt samma , vore konstigt annars. vad e skillnaden på gasmatic och sensatrack ? "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Gasmaticen är dem med konstant "hårdhet" och också billigare än dem modernare sensatracken som känner av belastningen...Dvs vid normallastad bil så har du en mjukare dämpare och när du lastar bilen tungt så styvas dämparen upp...Har väl o göra med div olika oljekanaler som öppnas/stängs beroende på hur hårt dämparen är komprimerad...Detta är mina minnesbilder på skillnaderna(dvs kan vara lite fel).. Erikw har säkert någon lämplig länk som beskriver detta i detalj :) Mvh Janne. |
|
|
Har för mig att ngn har jämfört fjädrar bak med saab 9000, sök så kanske du hittar den tråden, de verkad nästan identiska. Hade också dessa funderingar när jag bytte dämpare fram men jag kunde inte hitta någon information om diameter och längder för att kunna jämföra med andra "billigare" varianter. /Per |
|
|
Japp, här kommer länkarna, hehe... -) Gasdämpare: Länk Sensatrack: Länk Sensatrack har ett område runt "mitten" av arbetsområdet, där dämpningen är lägre. Fördelen blir att vid normal körning så är komforten bättre, och när man kör tuffare (=större fjädringsrörelser) är de mer dämpade i de ytterlägena. Jag har besökt Monroes fabrik i Belgien och det var makalöst många olika dämpare de tillverkade. Tyvärr så tror jag inte att någon annan dämpare passar än E32-specifika, varje biltillverkare brukar ha sina egna infästningar. Men många av de ingående komponenterna är samma, man bygger upp dämparnas karaktäristik med olika typer av plattor och kanaler. Jag kollade runt i ETK och det verkar inte fysiskt passa med E34-delar. Fjäderbenet är visserligen samma, men övre infästning skiljer. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
erikw (De tusen länkarnas man) : tack för länkarna. Janne , jaha ja tog dom som var "det billigaste de vågade sälja " , det står sensatrack på kartongen och på dämparna men det är de på den här bilden i listan , markerat med grönt jag köpte : Länk det verkar ju bara vara gas.. skumt. kanske fick jag fel. Ang fjädrar så MÅSTE det ju finnas massa som passar , verkar konstigt , jag kan mycket väl tro att nummren i ETK skiljer sig mellan fjädrar E32/E34 och även kartongerna men att det är exakt samma fjäder i kartongen. tex. fördelarlock till bmw750 är samma som till massa bmw med raka sexor och även till ett 10 tal AlfaRomeo , men det är INTE samma nummer på kartongerna men det är till 100% samma del i kartongen (jepp jag har mätt med micrometer och jämför och allt stämmer) även Länk säger att det är samma. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
jajust , vad sitter det för dämpare original på en E32 från bmw-fabriken ? "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
wadel....Tja,du fick nog de modernare sensatrackdämparna men betalade "gasmaticpris". Bra affär m.a.o. ;) Mvh Janne. |
|
|
Satt BOGE dämpare på min vagn från fabrik(tror att de aldrig varit utbytta iaf).. Mvh Janne. |
|
|
Boge är originalmonterat, de ägdes redan på den tiden av Sachs. Ägare till Sachs är ZF, de äger även Lemförder. Det är snart inte många fristående leverantörer kvar... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Men är det enkla eller mer avancerade dämpare original ? dvs. blir mina sensatrack lika bra eller bättre jämfört med 1988 då bilen såldes ny. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Troligen har du nu fått bättre dämpare än original, men jag vet inte säkert... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Btw. En polare har en 735 utan nivåreglering där dämparna är bytta förra året och bilen har gått ca 500 mil med de nya dämparna , nu vill han att jag skall montera "sänkningsats" dvs. BARA fjädrar som fanns på mekonomen att köpa ett 4-pack... Men hur illa blir det komfortmässigt , dämparna torde få helt fel arbetspunkt då de inte är gjorda för att sänkas ? Det är vanliga standardämpare från bmw och inga koni eller öhlinare. Jag tror inte det är nån bra ide´ även om det utlovas tuffare look etc... nån som testat och vet om det blir dåligt ? "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Jag tror nog det ska gå bra att sänka så länge han inte har den typen av dämpare med en "komfortzon" (sensatrack) kring normalläget. Skulle dämparna varit 5000 mil gamla kanske de skulle börja läcka när man tvinga de att arbeta i ett annat läge efter sänkningen men är det bara 500 mil gamla borde de inte vara så inslitna ännu. //Magnus |
|
|
Jag vet faktiskt inte vilken typ det är , det är de som de säljer på BMW till just den bilen - deras "standard". Nån mer som har kunnande eller erfarenheter om billighetssänkning ? Jag vill lixom inte göra jobbet och sen att resultatet blir dåligt. |
|
|
Här är länkar angående fjädrar: Länk Länk Tydligen skall man kunna använda även E34 fjädrar. /Mats J |
|
|
Jag misstänkte det , vore ju så konstigt annars. Tänkte montera mina nya dämpare/fjädrar imorgon men fick precis ångest över att jag köpte fjädrarna på mekonomen , skulle ju köpt original - priset är exakt samma. Hört folk som påstår att de fått för höga bilar med piratfjädrar , kanske skall jag lämna tillbaka fjädrarna i obruten förpackning och köpa bmw original... Brukar ju aldrig handla på mekonomen annars men det var kortare väg dit och jag tänkte "avfan en fjäder KAN man inte misslyckas med , mekonomen måste vara lika bra som original".... |
|
|
Om nån vet ifall piratfjädrar brukar avika kvalitetsmässigt mot original , så skriv gärna en rad. Ångrar mig bittert , har blivit mer och mer helrenovering av min 730 som från början skulle vara en "billig vinterbil" så jag vill verkligen inte ha massa skräpdelar då jag troligtvis kommer att behålla bilen som söndagsåk under lång tid framöver. |
|
|
Se Länk Enligt fotnot nr 4 går det bra med originaldämpare när man sänker med 25-35 mm på bl.a. en E32/730. Jag tror det där med att man måste ha andra stötdämpare när man sänker är lite som den gamla debatten om mineralolja och syntetolja som i det här fallet stammar från tiden då orginalstötdämparne inte var gasfyllda. En kortare fjäder blir ju alltid hårdare om den har samma bärförmåga och det medför därmed att det blir mer energi att dämpa vilket med icke gasfyllda stötdämpare riskerar att oljan börjar skumma tidigare med dålig dämpning/väghållning som följd. Jag tror att det är därifrån den gammla rekommendationen att byta dämpare när man sänker kommer ifrån. Skulle tro att från åtminstone E32 och framåt så är det gasdämpare original så detta är inte längre ett problem. Tvivlar dessutom på att det nya mittläget är ett problem överhuvud taget på stötdämpare gjorda för gatbruk iaf om de inte är slut. Inte ens sensatrack då det är amplituden som styr hårdheten där, inte mittläget. Har själv monterat fjädrar från Eibach på min E38 tillsammans med nya OE dämpare från Boge och är mycket nöjd (utom när det skrapar i över vägbulor - i krypfart) Ytbehandlingen på Eibach-fjädrarna verkar iaf mycket bättre än orginalfjädrarna så det är ju ett gott tecken. Jag skulle undvika "noname" fjädrar, de kan ju vara bra men om de inte är det har ju tillverkaren inte mycket rennomé att förlora jämfört med en annan som har ett inarbetat och välkänt varumärke. Mvh Björn Länk |
|
|
Ja det kan ligga något i det , problemet med sänkning är att alla säger olika saker :-) man skulle väll jobba på stötdämparverkstad ett halvår så man vet vad de thandlar om.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.