|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nån som har kollat skillnaden på sommar/vinter på en E39 528step? Körde tidigare på 0,8-0,95 i snitt blandad körning (235/45/17), nu 1,1-1,3 med 195/65/15 och med ung. samma förutsättningar. Tempen växlar mellan -8 och +5, gör kylan så mycket eller vad? Däcken? FP | |
| Vad jag har märkt är många kallstarter/korta körsträckor det mest förödande. På min 540 körde jag så i princip en hel tank (dessutom stadskörning) och kom upp i 1,70 med icke buskörning! Har du dubbdäck gör väl detta ytterligare 0,1/mil. Har motorn väl värmts upp ska det inte vara någon skillnad, fördelen är att du nödvändigtvis inte behöver använda kliman vilket oxå kostar ca 0,1/mil :-) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Folke:Jag har samma förbrukning som du. men har 205-15 som vinterdäck(dubb good year ultra 400)Det är nog kylan som gör det mesta.Har en del kallstarter och kortare körning på den förbrukningen. Har samma sommardimension och där stämmer din förbrukning väl överens också.Där ökade förbrukningen med 0,5 dl när jag ökade till 17 tum från 15. MVH Hasso |
| då ha ni inte kört en M5a vintertid, man kommer knappt ur garaget innan 90 literstanken är slut ;) | |
|
Har kört min 520i E28 på 1,27L/mil med den med kallstarter å allt har tyvärr ej motorvärmare =( Om du har en kan du ju höra av sig!!! //Cosmos E28 Power!!! |
|
| Stadskörning korta sträckor i temp mellan -10 & +5 = 2 liter/mil.....har motorvärmare men inte tilgång till uttag | |
|
Gjorde en 25-milsresa igår: 0,77 med 5 pers och dessutom lite bagage!! Halva resan gick på oplogad E22 tvärs genom Skåne, rätt mycket snö, 60+ avåkningar osv enl. radion. Ibland nere i 40-50, ibland bättre. Riktigt skitväder, den som bor här nere vet... Annar går bimmern stadigt och bra i snön, ASC är guld. Den högre förbrukningen tidigare beror väl på flera kallstarter osv, fattar knappt att 528:an kommer ner så lätt under 0,8. Föredettingen (Volvo 2,5l 170HP aut)låg mycket högre. FP |
|
|
Folke; Har själv en E39 '00 med automat. Satte in en motorvärmare och min förbrukning sjönk till cirka 0.9, dvs cirka 0.2 - 0,3 lägre än förra året. // Thorén |
|
|
Grabbar... Har ni BMW för att spara soppa?? det kostar så är det!! |
|
|
Var och en får ju gasa hur mycket han vill, jag var bara ute efter ev. skillnad vid kyla. Kunde lika väl varit från 2,4 till 2,8 liter om nu detta hade känts bättre för dig. FP |
|
|
Min 540 drar ca 1l mer per 100km vid -15/20 än runt nollgradigt. Dvs 16-17 l/ 100km i stadstrafik med värmare. Åker 225 55 16 dubbfritt. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Du missar poängen i vad jag menar Folke men handen på hjärtat 0.90 elle r0.95 är tämligen skit samma enlig min mening detta är dett ämne för snål gubbar med riskokare.. Men för att delge stämman mina erfrenheter så är det så att jag har lägre förbrukning vintertid troligen främst p.g.a. att 255/35 -17 däcken ersätts med 195/65 -15, sen handlar det givetvis om kallstarter , faran där är inte så mycket förbrukningen utan mer slitaget som kall starten innebär... Men all aär vi olika ,och tur är väl det!! |
|
|
Kylan gör sitt, svårt att få min att gå under litern på landsväg om det är -20, vid 0 är det som på sommarn. Ökad tröghet i drivlinan är mest troligt huvudorsaken. /göran, vintermannen/ |
|
|
Min 528iAT vill ha 1,6 l/mil vid stadskörning. (2-3 kallstarter/dag och max 15-20 km/dag) |
|
|
1.25 l/m blandad Stockholmskörning (med motorvärmare). Dubbfria Hakkapelitta 225:or runt om. Spänstig landvägskörning t.o.r Söder-Arlanda i minus 10 gav c.a 1.15 l/mil. Harri Nikander, din koskenkorva i etern |
|
|
Magnus. Jodå, visst ser jag poängen, inga problem. Nu var det ju inte 5cl per mil utan närmare halvlitern som skiljde, och det gjorde mig lite fundersam. Men som sagt jag har kollat lite till, skillnaden är försumbar vid lite landsvägskörning verkar det, vilket är helt OK. FP |
|
|
Vill bara säga att min 528ia ligger på 1,3 l/mil och då mest korta sträckor.Själv tror jag det mest beror på kallstarterna.Nån som vet vad det kan kosta att få motorvärmare monterat?Det kanske lönar sig i längden? |
|
|
Motorvärmare med grenuttag c.a 4500:- på BMW Solna till en 528. E39. Det behövs nog 4000 mil för att tjäna in det på soppakosnaden. Men, man besparar sig en och annan förkylning med tillhörande medicinering och läkarbesök och förlorad arbetsförtjänst så det räcker nog med låt säga 2000 mil innan den är intjänad. Harri Nikander, din koskenkorva i etern |
|
|
Det är inte bara soppa o förkylning man sparar med motorvärmare, 518i'n som jag hade tidigare pajade motorvärmaren lagomt till vintern, och av lathet blev det inte bytt förns efter vintern, det visade sig att den vintern jag körde utan motorvärmare nästan halverades service intervallet, datorn tar tydligen hänsyn även för kallstarter. Så enligt serviceindikatorn blir det tätare besök på verkstaden om man bor norr om stockholm som jag. /Kari |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Delarna Calix kostar cirka 2500.Elementen som monteras på sidan av blocket kostar ca 1300-1500 kr hos en biltillbehörsfirma.Kan monteras av en normalhändig person. Varje kallstart motsvarar flera hundra mils körning i motorslitage så ska man ha bilen länge så är det en mycket bra investering. Sedan är ju väldigt skönt och bra för kroppen att sätta sig i en varm bil. MVH Hasso |
|
Min E39 ligger normalt på 0,81 per mil i blandad körning med 235/45/17 men nu på vintern tar den 0,86 med 205/65/15 vinterdäck Förbrukningen är snitt mellan tankningar CHS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.