AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.057

Bra försäkringsbolag för BMW

Sida 1 av 2
Hej!

Ska just köpa min första bil. Det kommer att bli en BMW 523 eller 528 tror jag. Jag har haft körkort mer än 6 år så det är inget problem. Däremot så har jag ju inga skadefria år. Min fråga till er är om det är någon som kan rekommendera ett försäkringsbolag som inte tar ut hutlöst med pengar för BMW?

Tacksam för svar!

/Kalle
Trygg Hansa har alltid varit billiga för mig
Motormännens försäkring har gett mig och min far de bästa premierna varje gång vi jämfört. Rekomenderas! Förutsätter dock att man är medlem i Motormännen....

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
För mig var Folksam dyrast och BMW original försäkring billigast...ring runt och kolla det varierar väldigt individuellt!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är ingen större skillnad egentligen alla höjer priset efter ett år, det är bara första ingångspremien som sätts låg för att få försäkringen, där är alla bolag lika, har bytt 3 gånger på 4 år bara för att hålla kostnaden på samma nivå som tidigare från Folksam till DIAL (IF)bmwförsäkringar till IF och flyttat bägge bilarna och "fått pengar över" till en utlandsresa varje gång dvs
mellan 2500-3000 i lägre årspremie och då är 80% enbart 528an.

///MVH Hasso
Länk
Om du köper en 523 kan jag rekommendera Aktsam, ett dotterbolag till Trygg Hansa

Dom har väldigt många olika krav på dig och din bil, men köper du en svensksåld 523 och är över 24 år så funkar det finfint.

Jag fick offert på 5400:- helförs. helår.

www.aktsam.se

Tillägg: Jag betalar 8900:- på länsförsäkringar just nu, väntar på min 24 årsdag om en månad.

Intressant med länsförsäkringar är att dom skiljer på man/kvinna, t.ex min bil är 2500:- billigare per år om den skulle stå på min tjej.

Synd att man ska straffas för att man är ung!

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är väl Aktsam?? som räknar 528 som sportbil och vägrar försäkra en 193hkr :)) Men E34 525 med 192 gick bra :))
Lite emotsägelsefullt.

///MVH Hasso
Länk
Jag har Trygg Hansa och det fungerar utmärkt. Låga priser och bra bemötande från kompetent personal.

MVH / Jacob
Läste att du skrivit det i tråd förut ;)

Man kan ju säga så här, aktsam verkar väldigt bra om man har "rätt" bil och är i "rätt" ålder.

Kanske inte om man har en sportbil som dig hasso ;)
Aksam och TryggHansa är de mest oseriösa försäkringsbolag jag någonsin haft med att göra, de har vägrat att erbjuda mig helförsäkring på de bilar jag haft. Orsak: Jag har varit en stygging som köpt bilen utomlands och har för stark motor (inget olagligt i det vad jag vet) Undviker dessa båda som pesten själv.

SalusAnsvar, LF, sockenbolagen, SUSAB och motormännen håller vettiga premier enligt min erfarenhet. If är iofs bra första året, sedan sticker det iväg...

/Simon
Jag tror att man skall göra som Hasso gör byta bolag ofta för att hålla nere premien.Här i våras när jag haft bilen i ett år skulle Folksam/OK höja min försäkring från c.a 6300/år till 7900/år men efter förhandlande med försökringskillen så behöll jag den lägre premien.

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har hållit mig kvar på 4700 kr sedan jag köpte 528an år 2000 med mitt bytande, trots helkund hod Folksam så vägrade de att ta reson.De räknade kallt med att folk byter var 3 år ca.En höjning med några hundra lappar per år kan väl var OK men inte mellan 2500-2800 kr det är hyckleri speciellt som man aldrig utnyttjat vållat någon skada sedan 1974.

///MVH Hasso
Länk
Jag håller med dig simon ang, Trygg-Hansa dom ville inte ha med min motorsvaga importerade bil att göra,dom ville bara ge mig en trafikförsäkring så jag har ratat dom som eventuellt bolag på alla mina övriga försäkringar för all framtid om nu inte dom nu inte ger mig ett bud som jag inte kan säga nej till.

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Hasso är din bil Sv, såld?

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Simon_en >

Skulle inte kalla dom oseriösa för att dom följer affärsidén hela bolaget är uppbyggt runt. Kraven står klart och tydligt på deras förstasida, uppfyller man inte dom får man väl leta vidare?

--------------------

För att kunna erbjuda dig en förmånlig bilförsäkring har vi några kriterier du måste uppfylla:

Din bil ska vara en "vanlig" personbil
Om du har en bil med kraftigare motor, mer sportbetonad bil, cabriolet, jeep/suv, pickup, minibuss eller direktimporterad bil kan du inte försäkra den hos Aktsam.

Din bil ska vara högst 15 år gammal
Anledningen är att reparationskostnaderna på en äldre bil oftast är höga i förhållande till bilens värde och att detta i sin tur påverkar försäkringspriset både för dig och andra.

Du ska ha fyllt 24 år
Statistiken säger att unga bilförare är inblandade i fler olyckor än äldre.

----------------------

Som jag sa tidigare har man "rätt" bil för Aktsam som uppfyller deras krav, kan man sänka sin premie rejält.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
fast "kraftigare motor", hur mäts det? Idag har väl i princip var och varenda Volvo, SAAB och Opel en stadig spis redan på minsta motorn?

Men att deras affärsidé är att endast ta lågriskobjekt säger jag ingenting om. Företag måste oftast uppvisa svarta siffror i sina redovisningar.... ;)

För ordningens skull kan noteras att även jag frågade dem inför köp av 993. Det gick alltså inte att försäkra hos dem :)

mvh
Anders

PCS #8050
nilez,

det är just det jag tycker är oseriöst att inte försäkra en bil för att man köpt den utomlands. Vari ligger det suspekta i det?

Hästkraftantalet är inte så kraftigt heller, var 193 och 218 de gånger jag frågat, bilen var inte så gammal heller, max sex år i bägge fallen. Har läst om de som har 192hk som får försäkra..men inte hemska 193hk. Detta borde innebära att volvo med ltt inte heller går att försäkra.

BM, håller med ratar SEB/trygghansa/tryggliv, har tyvärr en pensionsförsäkring där som ännu inte går att flytta. Har för mig att TH har mjuknat gällande bilar som köpts utomland(antagligen blev för tappet av kunder för stort....?.:) )

/Simon
simon_en >

Den punkten kan jag hålla med dig om att den är lite diffus, det verkar som om man påstår att alla importbilar är skit.

Förövrigt så tycker jag att kraven är väldigt bra och dom som uppfyller dom tjänar verkligen på det.

MVH
nilez,

åsikterna går isär...:) Bara att acceptera.

/Simon
Aktsam var drygt 2000:- dyrare än Motormännen för vår bil. Hos motormännen betalar vi 4200:- för halvförs/helår. Motsvarande försäkring hos aktsam skulle kosta över 6000:- Helförsäkring skulle kosta närmre 10 000:-

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.