AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.134

face lift angel eyes

Sida 1 av 2
woooody66
Har funderat på att göra en face lift på min 528 -97 med orginal xenon enligt hella måste jag byta styrdon på en 97a för det skall funka nån som har erfarenhet av detta... Kanske rent av nån som byggt om en insats som inte är xenon och fått det att funka... (hella skulle ha 4 papp plus moms för styrdonen :( dyrt)
An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
Jag har byggt om och jag vet att du måste byta styrdon. Fästet till lampan är inte samma. Håll utskick på delar säljes och du kommer att hitta styrdon för en tusenlapp styck. De nya styrdonen är bättre än de gamla också. Du ångrar dig inte.

Mvh Anders

woooody66
Det går inte att göra om fästet då så det passar ändå. helst skulle man ju vilja pussla ihop en vanlig insats med dom xenon grejorna man har, xenon insatserna är ju dubbelt så dyra.
An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
Det går säkert men men du kan få in fukt. Sedan blir det svårt att löda direkt på lampan.

Mvh Anders

woooody66
Har ingen aning om hur olika fästena är , men jag antar att det är ganska olika då....
An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
Den ena är fastskruvad o den andra en bajonettfattning. Fråga hasso han vet detta. Han brukar svara på allt. Såg du annonsen? Fick du mitt mail?

Mvh Anders

woooody66
japp fick mailet men inte kunde jag se vad som var på bilderna ( byte små )... okej skall fråga han. Fundera på en vanlig halogen insats, köpa en vanlig lampa för eftermontering av xenon med h7 fäste och koppla in på grejorna i bilen.
mvh Tomas......
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
jag har en Xenonsats som jag eftermonterat i min e39 -98 i halogen strålkastare å gjort om lampsocklarna, jag säljer ev satsen för jag byter hela lyktorna till nyare med angeleyes och Dubbelxenon (hel+halvljus).

Riktiga Motorer behöver ingen respirator.. ;)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Bifogar en bild på skillnaderna. Styrdonen finns inte med på bilden men man ser att den övre strålkastaren har hål för skruvar medan den nedre (angeleyes) har bajonettfattning.

Länk till bild på Strålkastare
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hej!
Har åter drabbats av "face-lift" feber. Har icke xenon lysen. Kan ni bra återförsäljare? Vad ska kompletta set få kosta?
Någon som har provat "klarglas" på baklysen? kan ni länka över bilder?

Tack pfh
sword
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
tja!

jag har just Faceliftat min -98 med "brilljanta" bakljus och klara sidoblinkers från hova..com och Framlyktor med celisringar från xenonvalot.com, ser MYCKET bra ut både bakljus och framlyktor, priser hittar du på respektive hemsida, jag har en kompis som är återförsäljare åt båda två om du är tveksam till näthandel.
jag har inte hunnit med nåra bilder än på det...

//Nicke
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
>yel_low: tror du att du kommer att hinna lägga ut bilder? Jag ska t v försöka kolla upp dina förslag. Återkommer.
:-)
sword
woooody66
tjena kolla stylabilen.com bäst pris på angel eyes jag hittat. Och styletech.se verkar ha bäst pris på baklampor och sido blinkers, har själv lagt en order på dom grejorna igår kväll, skall skriva några rader sen när jag får dom...
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
jag kan juh bara säga att jag ska FÖRSÖKA hinna med bilder, de grejjer jag fåt har OEM kvalite, var skeptisk till en början men när grejjerna kom vart jag förvånad över kvaliten, lyktorna fram är HELLA vilka oxå tillvekar dom till BMW, men de visste ni juh redan ;)
de lampor Hova.com har (BAK brilljant) är av fabrikatet "DEPO" och allt medföljer utom lamphållaren dvs packning mellan lampa och kaross.
//Nicke

K2
348
K2
523i -97
Intressant tråd. Jag har kollat runt lite här och där men jag får inte klart för mej om detta att konvertera från halogen till angeleyes + bixenon (en rejäl facelift det enda alternativ jag personligen tycker skulle kunna vara värt att lägga tid o pengar på).

Saken är ju den att det måste finnas en autolevelling-funktion om man inte ska blända sina stackars medtrafikanter på samma vis som man själv blir bländad av en dåliga xenon-installationer man träffar på utefter vägarna, originalmonterat eller ej. Detta kan givetvis inte ordnas med den vanliga manuella höjdjusteringen, autolevelling jobbar dynamiskt beroende på en massa parametrar där last endast är en av dessa. Xenon är som bekant ca 3 ggr starkare ljuskälla än det vanlga halogenet vilket kräver en del.

Min fråga, som jag inte kan hitta riktiga svar på, är om det finns riktiga godkända satser som inkluderar autolevelling, och var man köper dessa. Kan någon bringa lite klarhet i detta vore jag ytterst tacksam! Det handlar ju inte bara om att få sitt lilla hembygge genom besiktningen tycker jag...

/H.
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
du behöver inte autolevelling eller vad du vill kalla det, men de finns att köpa Hella har satser att sälja bl.a. =)

riktig ljusinställning funkar lika bra som den automatiska höjdjusteingen, däremot om man lastar så ändras de juh inte automatiskt men man har juh funktinen på "rullen" inne i bilen kvar

//Nicke

K2
348
K2
523i -97
Jag tänker mest på att man inte vill vara en sån där förbannad bländare som man retar sig på sådär till vardags när man har lite taskiga mörkerkörningar i regn o saltslask. Kollar man på hur det ser ut på riktiga xenon-installationer så finns autolevelling där av en anledning. Tex kommer man uppför ett backkrön så lägger den ner ljusbilden, samma om du accar. Kör man ner i en svacka så justeras ljuset upp, samma om du bromsar. Så upplever jag det iaf med systemet som sitter i den nya femman. Rent tekniskt fattar jag inte varför det ska vara givare både här och där i bilen för att åstadkomma detta, borde räcka med en enkel givare typ vattenpass kan man tycka. Men det är ju bra att det åtminstone säljs, sen att många tycker det är för dyrt och att man klarar besiktningen ändå för tillfället är ju en annan sak!

/H.
woooody66
Jodå det finns satser för auto-leveling, kolla här www.old.schmiedmann.dk/index2.htm....
För övrigt har jag fått mina angel eyes enligt ett ovanstående inlägg, märket på dom är depo kvaliten verkar lite si sådär tycker jag men priset på dom är ju där efter (3850).. För övrigt Gick det väldigt bra att flytta mina xenon orginal grejor över till halogen insatserna. Och auto levelingen funkar :)...
woooody66
Angående Depo angel eyes som jag skrev ovanför så håller dom inte hella kvalite vet inte vad dom presterar ljus mässigt än skall utvärdera det senare när mörkret faller på och jag har en orginal bil att jämföra med. Men en viktig sak med dom är att dom ej ser ut som orginal, insatserna är inte riktigt lika syns ej så väl men sen är dom olika från sidan saknar den räfflade krom kanten som hella har lite synd om man vill att det skall se nyare ut och inte att det skall se epa traktor ut :). men priset ligger nog tre tusen billigare än hella som bör ligga runt sju. Depo bör ligga runt fyra, som jag funnit på nätet...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hella=originalmonterat. Hella är också de enda angeleys som godkänns av bilprovningen på E39 vilket man ska ta i beaktande.
(enligt Jeppe vår bes.inspektör här på autopower)
Om det inte skett några förändringar på detta det senaste året ??

///MVH Hasso
Länk
woooody66
Intressant Hasso har ej slagit mig förut om dom var godkända eller ej. Skall ringa bilprovningen på måndag och forska i det. Insatserna är märkta med E4 iallafall vet ej bilprovningens krav på klassningen. Men kollar upp det på måndag..
Tack för tipset hasso......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.