AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.865

Utväxling 330 SMG1 (Video)

Sida 1 av 2
Länk
Denna SMG1 330n varvar ut helt vid 260 markeringen, är utväxlingen annorlunda än på den manuella varianten?
Som jag förstått det är SMGn en standard manuell låda med elektronisk koppling samt hydralika som sköter växlingarna(varför annorlunda utväxling då?).
Jag har försökt få fram infon från Bmws hemsida, men där står bara "standard växellåda" vilket ja misstänker är den manuella.
Någon med SMG1 som har koll? Jag får hela tiden känslan av att denna killen låter elektroniken växla upp, och att den växlar vid lägre hastigheter än en manuell nämligen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När varvärknaren når 6000 på femman har hastighetsmätaren precis passerat 240-strecket. Det skulle innebära att bilen gör ungefär 120 km/h vid 3000 varv på femman, något som stämmer bra överens med min 330 (5vxl manuell), om vi antar en viss optimism hos hastighetsmätaren (i mitt fall var den enligt GPS:en liten, fortfarande vid 170 km/h bara 2,5 km/h för mycket).
Det tyder på att utväxlingen på femman bör vara samma.
Växlingen mellan 1an och 2an r svår att se, men växlingen mellan 2an och 3an ligger ju strax över 100 km/h, vilket stämmer med min. Däremot tycker jag växlingen från 3an till 4an och 4an till 5an ligger några km/h tidigare än vad jag minns från min egen bil.
Wendtan, tag fram stoppuret och klocka tiden till 200 km/h. Lite svårt att säga exakt var han startar accelerationen, men även om man startar lite i överkant tidigt så lär du inte bli besviken (apropå tidigare diskussioner om 330 prestanda).
Sedan vet vi ju inte om vägen lutar eller något annat inverkar, så direkt vetenskapligt är det ju inte, men kul ändå.
328an har samma utväxling som 330 och det där stämmer precis med bil också på alla växlar. Intressant och se 330 axa på 5an... kan säga att min 328 rör inte på sig så där, skillnaden är verkligen stor, 328 som har svårt och flytta på mätaren efter 230.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Efter att ha haft två 328 kan jag bara hålla med dig Harris. 3-litersmotorn har avgjort mer spets, över 4500 r/min (cirka) är den utan tvekan vassare. Därunder är inte skillnaden lika stor. I höga farter märks detta tydligt. Det är rätt kul att kunna ligga övr 200 km/h och känna att när man trampar ner gasen så accelererar bilen, inte bara masar sig fram. Synd bara att antalet Autobahnbesök inte blir så många per år.
J-a var det accar i början! Bra mycket mer än i min 328 märker jag. Nästa bil blir nog högst sannolikt en 330 :-)

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Jag kommer från en e46 328, och tycker till skillnad från Nockenwelle att draget är markant förbättrat över hela registert i 330n. 328an var sömnig under 3500 rpm, Sen vaknade den och drog fint uppåt,om än lite besvärat.
330n mullrar på likt en amerikansk smallblock v8, och drar lika fint från 2200 rpm som från 4000 rpm i min mening. Jag har för mig att den har sina 300 nm redan vid 2200 rpm.

Angående videon så konstaterar jag nu i efterhand är att killen håller videokameran med vänstern och rattar med högern. De skulle inte jag våga göra i 260 km/h :)
Som jag skrev ovan så låter han SMGn själv växla upp när den når en bit in på rödmarkeringen, ett bra system, men inte så kul om elektroniken felar.
Bilen skall vara en orginal 330 SMG med 17" standard fälg.

Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
J-klar vad bra den går 330´n!

------
BMW CS #04839
Ja, verkligen! Min axar ju inte ens i närheten av det där (känns det som iaf)! 0-100 klockar jag den på 6,7 s... Den drar ju väldigt bra ända till fyran!

Fast nu när jag kollade igen så verkar det vara lite nerförsbacke i intervallet 0-100km/h.

/Manray/
verkligen imponerande måste jag säga. Verkar dra otroligt fint hela vägen till fyran, precis som Manray säger. Och lite hjulspinn på tvåan med.. Det enda som int ekänns helt passande är väl valet av tysk radio på hög volym i bakgrunden.. Kul att studera bränsle-förbrukningsnålen också förresten;)
Hade jag haft en sådan skulle jag nog aldrig våga köra med bilen ens..

Förnekelse skall aldrig underskattas :)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Som alla andra säger, ser ut att gå riktigt fint! Någon som har en 330 som testat mot en M3 3.0? Skulle vara kul o se hur stor skillnad det är

Mvh Per
No
5.161
Nockenwelle
Wendtan, jag tycker i och för sig också att draget är bättre över hela registret hos 330 jämfört med 328, men skillnaden är större vid höga varv än i mellanregistret. 328-motorn utvecklade maxeffekt vid 5300 varv om jag minns rätt, och kroknade ganska snabbt däröver kändes det som. 330-motorn drar däremot rejält ända till rödmarkeringen.
Nockenwelle...

mailade dig och Wendtan en graf jag hittat ang hp/vridmoment på 323 325 328 330 motorerna. Värt att notera enligt den är ju att precis som du tycker så verkar 328 tappa mest på högre varv, tom under 325:an vid 6000 varv både på vrid och hp.
No
5.161
Nockenwelle
Bra diagram topasblå. Man kan ju också utgå från vridmomentangivelserna. 280 Nm vid 3500 r/min motsvarar 139 hk, 300 Nm vid samma varvtal motsvarar 149 hk, en skillnad på 10 hk, jämfört med en skillnad på 38 hk i maxeffekt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
0-200 på 27 sekunder. Verkar stämma ganska bra med angivna siffror.
acey.. mätaren står prick på 200 vid 27 sek men filmen har börjat innan han startar accelerationen, kanske att 23 sek 0-200 är lite mera exakt. ( enl denna film iaf)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Topasblå: Siffror jag läste angav 26,8 0-200 men det kanske är automatsiffror. Ja står still i ett par sekunder samtidigt som hastighetsmätaren ljuger någon km. Bra drag hur som helst. Trodde 330in hade elektroniskhastighetsspärr vid 250?
Acey: De märkliga är att min 330 visar 3 km/h fel vid 200 km/h enligt GPSen. De är inte mycket och orda om egentligen.
Jag är samtidigt väldigt övertygad om att 0-200 tiden är under 25 sek på manuell/smg verisonen.

Någon toppfartspärr har jag inte heller råkat ut för trots att de skall finnas ett elektroniskt strypkoppel vid 250km/h.

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Mellan Hamburg och Hannover nådde jag 253 enligt GPS för ett par månader sedan. Då ökade bilen fortfarande, men långsam trafik tvingade mig att slå av. Hastighetsmätaren visade då 257 km/h (så gott det nu går att läsa av). Förra året fick jag mätaren att peka på 260 km/h, men då hade jag ingen GPS (dvs jag visste inte hur man skulle få fram GPS-hastigheten i navigatorn). Då stötte jag på strypkopplet (såvida det inte var varvalsstoppet).
No
5.161
Nockenwelle
Visst tar det 27 s att nå 200 km/h, men då har ju, som topasblå skriver, inte accelerationen börjat. Hastighetsmätaren rör sig ju inte de första 3-4 sekunderna.
Man kan ju kolla en annan sak, från 160 km/h till 200 km/h tar 8-9 sekunder. det finns flera oberoende mätningar där 330 gör 0-160 på under 16 s. Plussa på 8-9 sekunder så hamnar man på under 25 s 0-200 km/h, i alla fall på bilen på filmen under de omständigheter som rådde då den togs.
Nockenwelle,

Har frågat 100ggr här på forumet hur man läser av hastigheten med GPS:en utan att få ett svar! Kan du förklara kanske?

/Manray/
No
5.161
Nockenwelle
På min bil, som har navi Mk III och 4:3 skärm, måste man gå in i en service-mod. Stäng av stereon, gå till "set-menyn". När man kommit dit så tryck in "Menu"-knappen i cirka 10 sekunder (knappen skall hållas inne hela tiden). Då kommer "Service Mode" menyn upp, där alternativet GPS kan väljas. Nästa steg är att gå in på "Functions", för att slutligen välja "GPS status". I det fönster som då kommer upp finns "G-speed", som är hastigheten i meter per sekund. Multiplicera detta med 3,6 och du får hastigheten i km/h.
Inte direkt någon manöver man ägnar sig åt dagligen. Värt att notera är att felvisningen hos hastighetsmätaren kan skilja beroende på vilken däcksuppsättning man har. Sommar resp. vinterdäck kan ge olika resultat, vilket jag också konstaterat vid jämförelser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.