AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.816

insug, nästan klar ritning!

Sida 3 av 4
pettan: Ok, ska räkna på det där, och ändra min ritning efter detta.

J.Dredd: Tack för den inputen, ska fösöka lösa detta på ritningen smidigt. Vi ska börja bygga idag, så jag får se om jag hinner lägga ut allt innan vi börjar. Nån bra idé om hur mycket man behöver "kona" kammaren för att det ska lira bra? Säg att det blir 100*150 i "storänden", skulle det funka med kanske 100*80 i "lilländen" då?
Fi
82
Finkel
325im -88
Här har du så du kan räkna ut optimal längd på insugsrören.

Länk
Fi
82
Finkel
325im -88

Länk
Fi
82
Finkel
325im -88

Länk
Tackar Finkel, det är den där räknaren jag använt redan tidigare oxå, mycket användbar! Men tack ändå! =)
Tyvärr var killen som ska ha insuget borta idag, vi skulle ha byggt det idag. Men, då fick jag tid att sätta ännu en ritning i verket, som jag nu skickat till Richard för uppladdning. Få se när han har tid/möjlighet att lägga upp dom. I´ll keep you posted...=)
Nu finns de nya filerna uppe oxå...

Länk
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
Chilly : Har kollat runt lite och jag kan inte hitta vart jag har läst det där om diametern på runners rören.
Kan säga att ju mer man läser om ämnet ju mindre säker blir man, finns en hel uppsjö av teorier angånde rörens diameter och längd kontra friktion och lufthastigheter, resonanser och tryckpulser.
Men i slutändan så verkar det ändå som man måste labba lite med rörlängd och diameter.
Kan tyvärr inte ge dig nå bra tips var bara mer förvirrad faktiskt...
He, he, ingen fara...=) Jag är mer än lovligt förvirrad oxå, ju mer man lär sig, desto mer osäker blir man..men fantastiskt vad mycket man lär sig bara genom att läsa! Och i vissa fall ringa ett eller annat samtal till Köhler i Ullared...=) Men, för att göra en lång beskrivning kort, så ser planen ut såhär för motorn just nu.

Borttaget varvstopp och 98 oktan optimeras.
Annan kam, vet inte riktigt vad för något ännu.
Höja komp så mycket som motorn tillåter utan att ventilerna kramas med kolvarna. (antal mm någon? toppen är inte tidigare planad)
portmatchning och polering på båda sidor om förbränningen.
Stämma av avgas/insug för att förlänga "effektpuckeln" uppåt i registret.
det är nog det mesta så långt, något man missat?
Troligen kommer ett smt6 att inhandlas oxå, och en mappning ska genomföras av Köhler när alla bitar e på plats.
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
Minsta tjocklek på toppen får var 124,7mm om man mäter hela toppens höjd från ventilkåpans anliggningsyta ner till anliggningsytan mot blocket så det är inte mycket man kan plana faktiskt.
Personligen så skulle jag ha sparat dom tiondelarna som man kan plana toppen i fall man måsta riva av den fler gånger , finns iofs. en toppackning att köpa hos bmw som är tre tiondelar tjockare än orginal om man är och nallar på marginalerna
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
Nu vet jag vart jag läst det där om rördiametern kontra ventilens frilagda area , det hade inte med insuget att göra utan det var en rekomendation vid bygge av grenrör, oops =)
Skit i det, all info är välkommen! Shoot, man! =)
Ja, jag gjorde mig just skyldig till synden att skriva först, och söka sen...=) Då menar jag angående planingen av toppen. Men, om det blir tajt, så kan man ju alltid fräsa ur lite för vetilerna i kolvarna...nån som vet hur mycket man vågar ta där, är det löjligt små marginaler i godstjockleken på kolvtopparna?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Det bör vara 5 mm gods kvar på tunnaste stället brukar det rekommenderas.
Kanon, tack för det...då ska man bara räkna ut hur mycket lyft det kommer att bli då. Lite klurigt att inte veta vad man ska ha för kam...=) Nån här som åkt med Köhler´s kammar? Om så är fallet, hur upplevdes bilen med den kammen i?
Snart kommer det finnas ännu en version uppe för nedladdning, även denna i r14-format. Länken är samma som alltid: Länk
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Intressant läsning, funderade på om man ska låta skruva ihop ett eget insug till min blivade 2,7L maskin. Borde väl bara vara att ta samma design och sedan öka på volymen lite?

Even alcohol can bend the room...
Gl
122
Glenn
525iM Touring -02
Hej!
Jag har med intresse följt dom olika utgåvorna av ritningen, och har fört över den senaste till Autodesk Inventor format, enbart som modell. Om det är någon som är intreserad så är det bara att höra av er. Om detta inte är OK för dig Chilly så säg till så skickar jag den inte. Bild -> Länk
GluffiS: Jepp, känner du för att använda den här designen, så kör på bara! Kammaren ska ha ungefär 1,5ggr motorvolymen i volym. Enligt vad jag hört, men det kan säkert vara annorlunda beroende på vem man frågar...=)

Glenn: Inga problem, jag blir bara glad om någon kan ha användning för mina alster. Funkar dom dessutom bra sedan, så vill jag däremot veta det..=) Samma sak om dom funkar dåligt iofs, tala om det, så kan jag göra en annan design...=)

Nu till den tråkiga biten...jag jobbar med lite budbilstransporter ibland, och hade gjort så idag. Polaren som jag designat insuget åt kom och hämtade mig efter jobbet där jag lämnat firmabilen, och när vi åkte därifrån, så fick han ett tok-kast på bilen, och har nu smulat hela högersidan på karrosen, och höger drivaxel havererade...så det dröjer nog ett tag innan vi hinner sätta trimplanerna i verket....*snyft* Fan va skraj jag blev, och jistanes så stora stenarna i diket blev! Inga personskador dock, hastigheten var låg, men diket djupt...
Vet inte hur många av er på forumet som e från Boråstrakten, men smällen ägde rum i korset vid Aplared, där dom bygger om nu, runt 13-snåret i dag. Nån som såg oss?
GluffiS: Jepp, känner du för att använda den här designen, så kör på bara! Kammaren ska ha ungefär 1,5ggr motorvolymen i volym. Enligt vad jag hört, men det kan säkert vara annorlunda beroende på vem man frågar...=)

Glenn: Inga problem, jag blir bara glad om någon kan ha användning för mina alster. Funkar dom dessutom bra sedan, så vill jag däremot veta det..=) Samma sak om dom funkar dåligt iofs, tala om det, så kan jag göra en annan design...=)

Nu till den tråkiga biten...jag jobbar med lite budbilstransporter ibland, och hade gjort så idag. Polaren som jag designat insuget åt kom och hämtade mig efter jobbet där jag lämnat firmabilen, och när vi åkte därifrån, så fick han ett tok-kast på bilen, och har nu smulat hela högersidan på karrosen, och höger drivaxel havererade...så det dröjer nog ett tag innan vi hinner sätta trimplanerna i verket....*snyft* Fan va skraj jag blev, och jistanes så stora stenarna i diket blev! Inga personskador dock, hastigheten var låg, men diket djupt...
Vet inte hur många av er på forumet som e från Boråstrakten, men smällen ägde rum i korset vid Aplared, där dom bygger om nu, runt 13-snåret i dag. Nån som såg oss?

Varför åka fort när man kan åka brett?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.