|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
kollade lite i gik katalogen, där vill dom att luften ska in precis som du har gjort i din cad-ritning.. sen vad som är bäst?? men d e vad det står där iaf.. bilen: Länk |
|
| Ja, jag har ju kollat lite på m3:ans insug oxå, och där är designen ungefär som min. Krökta runners, och inte cylindriskt plenum, men annars är det samma design ungefär. Och en m3:a går ju hyfsat...=) | |
|
ska du ha sugis eller turbo, sug kanske inte spelar så stor roll, men turbo blir det ju lite tryck å då vill man ha jämn spridning, men jag kan ha fel det kanske är bäst så som du har gjort? vore kul å veta, en annan grej ja kom å tänka på, vad för spjäll skulle man kunna byta upp sig till när man ändå kan byta? --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
|
bara en idé, kanske lite flängd;) men ja kläcker ur mej endå.. när du ändå håller på så kanske man bör göra så stort hål som man nånsin kan tänkas behöva till gasspjället och göra en stor bultdelning runt hålet där som man i sin tur kan bulta på en låt säga 10mm tjock fyrkantig aluplatta där man gör 4 pinnbultar och diam på hålet efter det spjällhus man vill ha, ett lätt sätt att få dit det spjällhus man vill använda och vill man uppgradera går det rätt lätt?? å en sak till ja e astrött så lyssna inte på mej;) bilen: Länk |
|
|
jimbooo: Det är en sugis, men det borde väl spela roll ändå iofs? Jag tänkte kanske fel, men i mitt huvud, så borde spridningen av luften bli bättre med spjällhuset monterat som jag satt det, särskilt med sugmotor. Tja, spjällhus, vad brukar dom säga? Från en 3,5-liters motor, typ 535 eller liknande bör väl vara större? Annars är det väl bara att leta efter ett med större diameter än det som redan sitter där? FearThis: Kanonbra idé, precis vad jag tänkte när jag gjorde plattan så stor som jag gjorde den. =) För övrigt, så har jag gjort om ritningen lite, och skickat filerna till Richard igen. Få se när dom kommer upp, jag vet inte hur ofta han kollar sin mail? Finns det ingen med lite insikt och gedigen kunskap i plenum-tillverkning som kan ge lite synpunkter på den här designen? Eftersom det här kommer bli en ritning som alla kommer få ta del av (så länge Richard kan ha den ute iaf, eller så länge som folk kan ta emot mina mail), så vore det ju kul om man fick en så optimal design som möjligt. Jag kan även göra andra grejor i cad om någon vill ha något på ritning... |
|
|
bmwandreas borde kolla in här, han bygger ju plenum så han borde ha lite koll på bitarna. --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
| Ja, det vore ju kanon i så fall..=) | |
|
Är det nån gång det är viktigt med utformningen på insuget så är det väl på en sug motor för att få rätt fyllnadsgrad på alla cylindrar, men på en turbo motor så verkar det ju fungera bra både när man leder in luften i mitten eller på sidan, man har ju trots allt ett rejält över tryck i plenumet så det lär ju inte bli nå problem med jämn spridning till cylindrarna Chilly: vilken Cad-verision har du gjort ritningen ? kunde inte öppna den med mitt gamla Cad hemma |
|
| pettan: Det är autocad 2002 jag använder. Men jag kan maila dig filen i ett annat format om du vill, vilken version använder du? | |
|
Nu är filerna uppe på nätet och klara för nedladdning. Tala om vad ni anser om den nya versionen oxå. Vilken design passar bäst? Följ den här: Länk så hittar du filerna... |
|
|
vore kul å göra bägge modellerna å prova dom på en å samma motor och se vad/om det blir för skilllnad=) bilen: Länk |
|
|
Ja, det hade varit skoj. Tyvärr har jag inte tillgång till hejdlöst mycket material, men plenumet ska byggas så att man kan skjuta det lite fram och tillbaka, och på så sätt justera längden på runnersen. Få se vilken längd som funkar bäst sen...=) Men, om någon vänlig själ hade velat tala om viken av designerna som är bäst, så hade det varit trevligt att få reda på. Idag kommer nämligen bygget igång, killen med bilen kom hem tidigare än beräknat. Så om någon med bättre kunskaper om det här än oss som redan diskuterat ämnet i den här tråden ,(inte för att jag tycker att våra idéer och åsikter är kassa) , har några synpunkter, så vore jag tacksam för lite feedback..=) Mvh. Dennis |
|
|
Chilly: Har bara tillgång till Autocad lt - 97 hemma men har ju nyare version på jobbet så jag kan prova där först. |
|
|
pettan: Inga problem, skickar filerna i ett mail till dig. Båda filerna, gamla och nya designen. |
|
| Snälla, kan inte någon vänlig själ ta och förbarma sig över designen på det här insuget och tala om vilket som skulle funka bäst, varför, och om jag ska ändra på något? | |
|
Chilly! Kan du inte lägga ut ritningen i en låg ACAD verision det är inte många som har ACAD2002 hemma. Lägg ut den som det lägsta du her möjlighet till ACAD 14 elller någån låg light vrision. Så tror jag att många med mig blir tacksamma. mvh BLJ |
|
|
funderade lite på hur du har gjort trattarna, om jag inte minns fel så är det rekomenderat att trattarna skall vara ca tre ggr. större än diametern på runnern, samt att runnern skall hålla samma dia. som insugnings ventilens frilagda area vid full öppning. sen är det väl längderna på rören som påverkar karraktären på motorn så där måste man nog prova sig fram lite. en annan sak att tänka på för all turbo trimmers är ju att inte göra plenumet större än absolut nödvändigt , då det tar längre tid att tryck sätta det. men i det här fallet så var det ju sugmotor trim |
|
|
Tack för den pettan, precis den här feedbacken är det jag letar efter. Nu har jag inte lagt så mycket krut på tratten i ritningen, eftersom jag inte kunde komma på nåt bra sätt att göra trattar i autocad... *generad*... Hur menar du med runnerns diameter? Diametern ska vara lika stor som ventiltallrikens hela area? Inklusive tallrikens fasade kant (där den tätar i sätet)? Det ger ju enorma runners i så fall? |
|
|
är inte helt hundra på det med runner diametern ska försöka kolla upp det, har läst det nånstans, om jag har fattat det rätt så är det ju alltså tanken att man tar måttet på lyftet gånger ventilens omkrets för att få ut arean som den frilägger, ska se om jag hittar på vart jag har läst det så ska jag försöka redogöra lite senare... |
|
|
Gör ett koniskt plenum. Tjocka änden vid insuget. Då minskar diametern allteftersom behovet av luft minskas. Då får man samma hastighet på luften genom hela plenumet. (eller ungefär samma) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.