AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.816

E30 325 rycker vid acceleration

Sida 1 av 2
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Har en 325 -88 som rycker ordentligt vid full gas under hela registret förutom från 5 - 6000 varv då den varvar ur ganska bra men upp till 5000 varv smårycker den hela tiden tycker jag och ryker även lite svart. Någon som har några idéer om vad som kan vara fel. Spridare? Luftmängdmätare? Kan tillägga att jag satt dit en soppapump från en 320 från samma år men det ska va samma pump enligt flera återförsäljare.
Hade precis samma fenomen på min bmw 323 E30, även jag så gick den bra från 5000 till 6000 varv kmen rykte o hade sig innan .
efter mycket felsökning så visade sig vara tändningen som va fel ställd
justera tändningen o byt stift, soppa filter så blir den nog bra

Kör:

Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Bmw M535i
Bmw 323i
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Okay, har bytt bränslepump, bränslefilter och provat med en annan lmm utan framsteg. Ska prova att byta stift och kontrollera tändningen. Tack för svaret calibramannen
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Kom precis på att ställa tändningen blir ju svårt på min 325a eftersom jag har motronic :) ... ska dock testa att byta stift och kolla över alla tänddelar ...
Jeg har akkurat det samme problemet. Har en Alpina B6. Den går godt over 4000.l Lukter at den drukner i bensin.
Fortell hvis du klarer og finne ut hva som er galt.

Mvh. Alex
Om du lyckas få till dit problem så säg gärna till vad det var...min 325a är PRECIS likadan,blir galen,går skitbra att köra så länge man kör väldigt lugnt,är det samma för dej ? trycker ner gasen hastigt så börjar den rycka o ha sej....kan tilllägga att jagahr en automat,men det lär ju inte göra ngn skillnad,jagahr bytt alla stifft och det har inte blivit ngt bättre.snälla skriv här i tråden eller maila mej på tobbeb85@hotmail.com om du kommer på problemet....mvh tobbe
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Jag har haft exakt samma problem, och la in en fråga på forumet. Fick till svar att det kunde va tändspolen, återstår och se om det va felet.
kan man ta en tändspole från en 320i (85a) till en 325a ?
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
jag la in ungefär samma fråga och fick svaren

*kolla så det inte är hål i luftbälgen.. eller att den drar tjuvluft någon annan stans.. (med startgas eller någonting)

*kolla tändstift, kablar och spole..

jag har bytt tändstift kollat luftbälgen och kollat kablarna.. bara spolen kvar...
Millhouse,när har du tillgång och kan kolla spolen då ? detbörjar nästan kännas som om att det är spolen lr ? Kan ngn av er känna att det är som sämst när bilen börjat bli varm ? att den går bättre när den är kall ? Kan det vara så lr inbillar jag mej gärna...snälla skriv i tråden så fort ni vet/har testat ngt...mvh tobbe
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
tjena!
jag ska nog ta mig en titt på det nu i helgen tror jag..
ska bara jaga tag på en ny tändspole, jag hör av mig om jag hittar felet, och gör gärna det samma..

jag kan inte säga att det blir värre när bilen blir varm.. tycker den kan rycka lite som den vill.. men över 5000 rpm går den som den ska precis som ni beskriver.

mvh
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Har haft exakt samma problem med min e30 325... Visade sig dra tjuvlyft från luftbälgen(Fanns en del sprickor i den) mellan LMM och insug. Har dragit temporär tejp runt där sprickorna finns i väntan på min nya bälg från BMW.

Mvh

Mvh
Miche
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Ok, har bokad tid hos BMW för felsökning, börjar bli trött på felet. Jag tycker också att bilen funkar bättre kall och att problemen uppkomer när man kört ett tag. Så fort jag vet lösningen så får meddelar jag
alltså,jag e inte så hajj på o skruva,så ngn kanske kan förklata va luftbälgen är för ngt ? ;|
Min brorsa hade exakt liknande symptom på hans förra 325 E30 -88.
Då var det en kabel som satt nära ett remhjul som hade nötts ner av remhjulet. Kommer inte ihåg vad det var för kabel nu men mekanikern kallade kabeln för dödsgivare.
Ni kan ju kolla noga runt remhjulen innan ni lämnar in bilarna...detta ska dock vara svårt att se men försök iaf.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
luftbälgen sitter på vänster sida under huven... den sitter mellan insuget och luftmängdsmätaren.

om du öppnar huven och tittar från vänster sida efter en ganska stor gummigrej kan du nog inte missa den! den har lite slanganslutningar också!
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Så idag fick man nya gummibälgen som den egentligen heter :)
Dom hade beställt en men det vart fel, finns tydligen flera olika modeller så se till att kolla numret på den bälgen som sitter i innan ni beställer en sån. Finns en med 2 små & 2 store anslutningar och en med endast 1 liten anslutning och 2 stora. Jag fick såklart en sån med 2 små när jag skulle ha en 1 :)

Dock så löste det sig..

224:- kostade den och nu är det monterat och bilen går fin fint nu.

Mvh
Miche
luftbälgen var det itne för mej iaf :|
vette fan va man ska ta sej till :S
Ingen i märsta trakten som e duktig på felsökning ?
HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM,det satt inget luftfilter i min bil och luftmasse/luftmängdsmätaren var rejält skitig......rengjorde den smohastigast bara med en trasa och satte i ett filter o nu vekar den gå som den ska....ngn som har tips på hur man tvättar igenom en mätare bäst ? vad använda osv ?

mvh
tar upp denna tråd lite grann igen,nu efter ca en veckas fin fin körning bilen har gårr toppen så började det hela om igen,vad fan ska man göra...blir så less
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Då har man fått tillbaks bilen efter diag test, felet visade sig vara en lambda sond, kostar runt 1500:- att köpa från BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.