|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Phaeton är grymt snygg. Har aldrig haft tillfälle att köra en själv tyvärr. Bara suttit i den asläckra de hade på bilsalongen 03 som var lila metallic med gult SCHiin. När den är nere i 150KSEK vill jag slå till(om det inträffar i synk med behovet av att få in barnvagn(ar) ). |
|
Gemini__ |
Läste ett test (AMS, 050908) mellan Audi, BMW, Cadillac, Jaguar, Lexus och VW Phaeton. I summeringen (+) hade de ordet "kavlitetskänsla" för Phaetons del. Vidare skriver de: "Phaeton har mer tyngd och byggkänsla än BMW och känns modern och just lyxig in i varje detalj!. Det är själva VW-emblemet som är största frågetecknet" Frågan är om inte du "W2k" redan hade bestämt dig för att det var en simpel folka du provsatte? ;-) Mvh: Thomas |
|
Hade VW lanserat Phaeton under märket "Phaeton" hade den sålt mycket bättre för folk är fördomsfulla, VW bygger bra Golfar men inte lyxvagnar. Jag förstår inte hur de själva motiverar skillnaden Phaeton - A8 inom koncernen. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Bra att folk tycker olika. Jag står fast vid mitt uttalande och är också synnerligen säker på att det var en Phaeton jag provsatte (den är knappast svår att känna igen). Nån Bentley har jag däremot inte provsuttit (de på mässan verkade bara vara till för tidigare kunder och deras ungar), är den liknande Phaeton är det bara att beklaga... Förresten tycker jag att det ligger stor humor i att Soki skriver "jag behöver ej försvara bilen för den talar för sig själv" för att sedan ägna åtta(!) paragrafer åt just detta. Nej, jag har aldrig gillat Volkswagen särskilt. Är för den skull klart beredd att erkänna en bra VW när jag ser den. Gillade Eos rejält t ex, fanns inte nya Volvo C70 skulle det vara min favorit bland cabbarna nu i vår. Men en Eos 3.2 slår kanske C70 T5, vad vet jag, det blir provkörning som får avgöra den nöten. Säljsuccé är ett relativt begrepp. Saki skriver att Phaeton aldrig var tänkt att bli en säljsuccé. Vadå, byggdes den med det enda syftet att visa att VW inte kan bygga lyxbilar? Veyron byggdes ju för att slå hastighetsrekord. Även om man inte säljer så många, drar man antagligen indirekt in väldigt mycket i PR. Då är säljsiffrorna mindre viktiga. Om man betraktar Phaeton enbart som en PR-övning så framstår den som ett än större fiasko. Phaeton har knappast stärkt min uppfattning om VW som varumärke, deras styrka ligger i SMÅ bilar (Eos t ex), de borde lämna lyxområdet åt Audi. Denna strategi, att dela upp varumärkena efter låg/mellan/premium/sport/lyxklass, har ju funkat bra för Ford, även om Jaguar kunde gå bättre. Hos VAG är det en j*a sammanblandning mellan Seat/Skoda/VW och VW/Audi. Dessutom får Skoda _högre_ betyg än VW i ägarundersökningar. Ett tydligt tecken på att VW inte svarar mot förväntningarna man har skapat. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2K: Jag skrev tråden halv tre på natten och glömde få in ordet "egentligen"...Mycket text och lite sömn. Men nu pratar du endast om varumärket VW och inte om bilen Phaeton... inget svar direkt på mina frågor syns heller i texten så jag antar att du inte vet så mycket trots allt. Du har säkerligen aldrig suttit i en A8 längre än 5 min och kom ej och påstå att "din far" el "din kompis" äger en. Hade fallet varit så så hade du ej spottat ur dig dina grundlösa kommentarer. Ang. Veyron så byggdes den för att testa gränserna. Att slå fartrekord. Detta ger en väldigt stor uppmärksamhet i media ja, det har man lyckats med. Phaeton byggdes endast för att visa att VW KAN bygga lyxbilar. Att man kan bygga en bil med bättre komfort än S klass, att man kan klå S klass i kvalitetskänsla. Allt detta har man också lyckats med. Läs Geminis inlägg! Kanske läsa igenom dina AMS test ordentligt ist. för att bara läsa betygen. Men du kan ju inte basera allt på biltester från tidningar heller, ut och kör istället om du har möjligheten. Minns jag inte fel så var den aktiva styrningen väldigt trevlig osv. när den först kom ut enligt alla tidningar. Sedan läste man över sin förvåning att de tyckte att det var skönt att de skippade den i M5 tex. för bättre känsla bla. och vikt...lite dubbelmoral kanske. Sen säger du att du gillar EOS, hmm...vad kan det bero på? Känns den bra? Hur kommer det sig att du inte dömmer den INNAN en provkörning som med Phaetonen? Jag är även en hejare på cabbar kan jag ju tala om, vi kan starta en disskution inom det ämnet också. Har just köpt en helt ny cab så jag har analyserat en jäkla massa. ;o) Sen kan du ju om du vill ta reda på säljstatistik ang. lyxbilarna. Du lär bli förvånad. Phaeton är den lyxbil med W12 som sålt bäst, nu när nya S klass dykt upp så kan det ju ha ändrats men innan iaf. Lite trisst att jag är en av få som är öppna för alla sorters bilar oavsett märke bara bilarna tillfredställer mig. Som sagt, jag ser inte bilen som min statussymbol trots att jag lagt ut mycket pengar för den. Just nu är jag sugen på en 645 cabrio, kanske nästa vår kanske inte. Beror på men jag hade vart lika sugen på den även om det stod VW på fronten. Är även lite tveksam till interiören TROTTS att det står Bmw på ratten. |
|
|
Saki Tonen i ditt inlägg är inte något vidare tycker jag. Du verkar mer vara ute efter att angripa mig som person än att försöka övertyga mig om din ståndpunkt. För övrigt verkar du inte inse att en sak som kvalitetskänsla är högst subjektiv. Du verkar vara bra såld på Phaeton, men för mig är tanken på att den skulle slå nuvarande S-klass på något område helt befängd. Jag är inte intresserad av att fylla i något frågeformulär om mina upplevelser eller åsikter av A8. Det är ovidkommande för tråden som i sig är på helt fel ställe. Varför diskuterar vi Phaeton i 7-serieforumet på ett BMW-forum? Du har i varje fall fel i dina gissningar avseende min erfarenhet av A8, samt i att mina kommentarer om den eller Phaeton är grundlösa. Du skriver: "Hur kommer det sig att du inte dömer den innan en provkörning som med Phaeton?" - men det gör jag ju. Jag har inte provkört Eos, bara provsuttit tillsammans med säljare. Där Phaeton gav mig ett starkt negativt intryck gav Eos mig ett starkt positivt intryck under samma omständigheter. Jag ser fram emot att testa Eos mot C70, även om jämförelsen inte är helt rättvis (C70 är ju dyrare). Wilhelm Svenselius |
|
|
Kvalitetskänsla är subjektivt ja, men bara för att det är det betyder det inte att man kan hitta på saker och sedan hävda att det är just subjektivt. Kan dra upp olika exempel men orkar inte det just nu. Att man sedan tycker att det dumt att disskutera detta här kan jag förstå. Men att du tycker det verkar konstigt eftersom du är ju själv inblandad i denna disskution. Du säger att jag har fel ang. dina kunskaper om A8 och Phaeton? Bevisa mig motsattsen då. Du kan ju inte svara på någon av mina frågor, du påstår dig veta massa saker men du kan ju inte ens svara på några simpla frågor. Hade du gjort det hade jag bemött dig med mer respekt. Det är som att anklaga en firma för skruvning av mätare och ej sedan kunna bevisa detta. Känns lite för bekvämt att bara hävda att man inte är intresserad av att fylla en "frågeformulär". Ang. Eos kan jag säga såhär...jag skrev detta med en avsikt, att du skulle svara som du gjorde. Phaeton gav dig ett negativt intryck medans EOS gav dig ett positivt intryck. Phaeton - EOS. Eos är till för att tjäna pengar medans Phaeton var till för att bevisa att man kunde bygga bilar med kvalitetskänsla och komfort. Ändå påstår du att EOS känns bättre? Vet du att det kostar mycket att bygga en bil, kvalitetsval och liknande kostar pengar. Tror du man lägger mer pengar på en EOS än på en Phaeton? Även om det bara gällde mellan en bil i lyxsegmentet tex mot en liten cabrio skulle det vara en stor skillnad. Nu gäller detta även VWs Första lyxbil, då sparar man inte på krutet heller. Men du förstår nog inte min poäng. Eftersom du påstår att den känns snäppet sämre än en Audi A6. Nu märker jag att du inte alls har någon erfarenhet av dessa bilar och avslutar detta med en intressant grej. Du skrev att Phaeton kändes som "NOLL LYXKÄNSLA". Att du inte gillar Phaetonen eftersom den inte kändes lyxig. För den kan ju ha världens bästa komfort det spelar ingen roll enligt dig då du dömt ut den innan du kört den. Hur i helv-te kan du gilla Lexus RX då? ÄVEN om den är rolig att köra (vilket du säkert kommer påstå.) så har väl den F-N ingen bra kvalitetskänsla. Det är ju favoriten i SUV segmentet enligt din profil. Du verkar inte ha någon aning om vad lyxkänsla är men vad spelar det för roll... Kör du din E38a tills världens ände och läs dig klok på AMS tester och sluta tjafsa med mig. (Ja, jag är fd E38a ägare.) |
|
|
Jo en sak till...såld på Phaeton jo...jag köpte mig en sån istället för fyra E38or men hör det hit eller? Du påstod att den kändes snäppet sämre än en A6 och att den hade NOLL LYXKÄNSLA. Vad hade du gjort om jag började kritisera din E38a, den är trots allt 7 år gammal. Inte så mycket status kvar kanske som vissa verkar tro om sina ögonstenar. Jag kunde börjat tjata om att det finns nya bilar i småbilsklassen som har liknande komfort som lite äldre Bmw bilar. Jag hade kunnat dra upp att din bil är inte ens värd en tredjedel av min nuvarande bil men det gör jag inte heller. Jag älskar bilar oavsett märke, ålder mm. Är jag nöjd med en "simpel" folka låt mig vara nöjd. Är "pelle" med nytaget körkort nöjd med sin nyss inköpta E34 låt han vara nöjd. Även om du har en finare bil än honom. Och kom för f-n inte och snacka om saker du inte har en aning om. Andra kan gärna kommentera detta och tycker ni alla andra att jag har fel, shame on me. Thats it! |
|
|
Patetiskt. Dina försök att försvara Phaeton har övergått i rena provokationsförsök Jag tror att det du egentligen försvarar är att du har lagt ned motsvarande "fyra E38:or" på en bil som jag sedan har mage (!!!) att inte tycka är något vidare. Drama, katastrof, världen går under! Sedan hävdar du att du inte kan respektera mig eftersom jag vägrar svara på dina frågor. Som om detta skulle utgöra något bevis på kunskap, när vilken idiot som helst kan ljuga eller googla. Om du ville respektera mig skulle du tro på vad jag skriver utan "bevis." Men övningen är meningslös, för jag struntar i om du respekterar mig eller inte. Jag står för mina ord och skriver under mina inlägg med mitt riktiga namn som bevis på det. Till sakfrågan! Du tycks tro att jag bedömer Eos och Phaeton på samma grunder, vilket skulle göra en motsägelse av det faktum att jag tycker om Eos men inte Phaeton. Men det stämmer inte! Jag bedömer dessa bilar på helt olika grunder, för det vore idiotiskt att bedöma en 250"-cab på samma sätt som en lyxvagn för en miljon. Man köper inte en varmkorv på Sibylla och väntar sig samma smakupplevelse som på en finare krog .. men korven kan vara nog så god ändå och mer passande än en krogmiddag under rätt omständigheter. Varje bil har sin roll. Eos passar väldigt bra in i sin. Phaeton gör det inte. Jag skulle inte säga att Lexus RX300 är rolig att köra om man jämför med riktigt körglada bilar. Den är hyfsad för att vara en SUV, men motorn är en överdimensionerad symaskin och inbjuder knappast till aktiv körning. Jag har ändå en del mycket fina sommarminnen som RX:en var med och skapade. Sådant kan också göra att man tycker mycket om en viss bil. Ingenstans i min profil skriver jag att RX har bra kvalitetskänsla. Den är som japaner är mest, plastig. Ändå är den min favorit, mycket för dess vågade och i mitt tycke otroligt coola utseende. Min bil är inte värd någonting i pengar räknat. Den är omöjlig att sälja, ingen vill ha en importerad E38 oavsett skick vad jag har förstått av forumet (jag har aldrig försökt sälja min egen bil). Det gör mig inget, och du kan kritisera den hur mycket du vill, eller anse att E38 är skit, du har rätt till den åsikten också. Faktum är att den debatten vore mer på sin plats här än den nuvarande. Folk har olika åsikter, det är fullt normalt. Acceptera att alla inte tycker som du så blir livet lättare för oss båda. Wilhelm Svenselius |
|
| Gäsp....undrar vem det är som är patetisk här. | |
viobebe |
Soki! Ber om ursäkt att jag startade den här gamla tråden, visste inte att det skulle bli så här.Det enda var att jag tycker att Phaeton är en grym bil, folk vet inte vad det handlar om.Bara för att VW märket är i fronten tror folk att bilen är skit.Märkes fixeringen stör mig så fruktansvärt, skulle en 316i vara bättre än en Phaeton, javisst det är ju en BMW, en BMW är ju bättre än en folkvagn....???? Detta är en av märkesfixeringens baksida.Jag tänker också som dig, är inte insnöad på ngt specifikt märke, men gillar generellt Tyska bilar.Och nästa bil lutar ngt från VAG koncernen Phaeton, A8, ??? Jag har alltid gått efter devisen mkt bil för lite pengar, och mycket bil får man när man köper en Phaeton idag. //Eddy |
viobebe |
Sedan mumlar ngn om märkesfixering? |
|
Kimzo: Visst finns det folk som tycker illa om bilen. Som du säger alla har olika smak, men tycker man så illa om bilen varför: 1. Säga det på ett sådant osmidigt sätt när en i tråden har en? (Anledningen till detta måste vara för att man vill provocera.) Visst jag har inget emot att någon tycker illa om bilen (då på ett smakligt sätt.) är det inte det så är det väl inte mitt fel. 2. Påstå en massa saker som inte stämmer. 3. Phaeton fixering? Njae, jag är öppen för alla bilar, gamla som nya... Kan ju dra upp en massa negativt om Phaetonen men det var väl inte det som det handlade om? Det var så jag uppfattade det. Min framtida 6-serie cab lär jag bli otroligt nöjd med, även om det finns andra bilar som har en bättre kvalitetskänsla. Dock kommer jag ej neka till att det finns bättre bilar än den jag har och kommer även försvara den på samma sätt om någon kommer och påstår samma saker om den. Hur många här skulle vara knäpptysta om jag kritiserade deras bilar på samma sätt...hm... Om jag påstådde att min Volvo 740 har bättre kvalitetskänsla än din fd 530 tex. Visst du skulle säkert skratta endast men det pga. att ingen lär ta mig på alvar men eftersom inte många har erfarenhet av Phaeton så hur ska folk veta vad som stämmer och inte. Finns även många trådar som handlar om deras nya inköp, då många gratulerar finns dock en del folk som ska ifrågasätta färgval, motor mm. Tycker det är lite tråkigt för det sista man vill höra när man köpt en ny bil för så pass mycket pengar är väl kritik? viobebe: Ingen fara, jag tar inte på något sätt åt mig personligen eftersom detta är ett öppet forum. Folk får säga vad de vill, går de över gränsen ja då blir det disskution. W2K: Idag har jag haft en väldigt trevlig dag så jag säger såhär. Jag kan respektera din åsikt, du får tycka vad du vill men enligt mig var det lite osmidigt av dig att påstå dessa saker. Du kanske håller med mig eller så gör du inte det... Jag kan ha överreagerat en bit, men du förstår säkert varför. Jag känner inte dig men jag personligen tycker att det är onödigt att ha sånna här disskutioner/tjafs med någon man inte känner, vad tycker du själv? En sista sak, jag använde E38an som ett exempel. När kritiserade jag din E38a eller när ansåg jag den vara skit? Jag tvekar inte en sekund på att du trivs med din bil så varför skulle jag kritisera den för? Som pricken på i:et så är jag själv lite av en E38a entusiast, finns säkert en del folk här som kommer ihåg mig som det också. Ser jag en fin E38a då dreglar jag väldigt mycket. Oavsett om jag skulle sitta i en Smart el en Continental GT. |
|
|
VW kanske skulle tagit ut svängarna lite till.T.ex. konceptbilen före Pheaton var ju designat som en kombi-coupé.Förde vel tankarna lite tillbaka till 411:an,från tidigt 70-tal.Har för mig att den kallades Koncept D. Eller varför inte gjort den som kombi.Audi Avantissimo,var ju hur läcker som hälst.Har inte riktigt förstått varför dom inte satte den i produktion. Kan ju förstå att det är vågat att satsa på en ultra-lyxig kombi.Men ibland måste man våga att vara först. För Piech var det vel ett naturligt val att börja tillvärka en lyxbil under VW-namnet.Hans vision var ju VW mot Mercedes och Audi mot BMW. Även om försäljningen av Pheaton har vait ett misslyckande.Så gäller nog inte det hela projektet.Man har ju använt mycket Pheaton-teknik i dom nya Bentley-bilarna.Och dom har ju varit en jätte succé.Och nu använder dom ju den ultra-moderna Pheaton-fabriken till Bentley tillvärkning. Har själv aldrig varken kört eller provsuttit en Pheaton.Men tycker att den har en elegant design,om än lite tråkig brevid en E65:a. |
|
viobebe |
Läste denna tråd, och kunde inte låta bli och svara på ett av inäggen: Strunt samma, vi får väl vecka denna tråd om ett par år och se var VW befinner sig då :o) .....????????? Ähum, VW koncernen ligger nog bäst till just nu.... Och Phaeton är fortfarande en grym bil efter 6 år och finns fortfarande.... |
|
Instämmer , VW känns som helt ok och bra driftsäkra bilar tycker jag , jag upplever att de gjort en liten klassresa uppåt och att även kvalitet och upplevd kvalitet har hängt med ! Visst är Phaeton grym , men för mig påminner den för mycket om en Passat rent utseendemässigt (som också är en bra bil) för att motivera priset som en 2åring kostar , även om värdetappet är stort. Phaeton är en bättre bil än vad den är snygg. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Phaeton är en bra bil.Men man kan ju inte säga annat än att satsningen har varit misslyckat. Dom bygde ju upp en ultra modern fabrik bara för denna bilen.Men det kanske funkar bättre om VW vågar att göra en ny lyx-modell.Även Audi floppade ju med sin första lyx-bil,V8.Kom ju starkt tillbaka med A8. Sen har ju VAG klarat sig rätt bra i dessa kristider.Mycket beror nog på att dom precis lanserat några storsäljare.T.ex. nya Golf och A4.Utöver det Scirocco och Passat CC,som också varit lyckade lanseringar. Men dom kommer också säkert att känna av nedgången.Även Audi stängde ju sin produktion över julhegerna.Det hade dom ju inte gjort om det var Buisness as usual. Sen är ju VAG-koncernen drabbad i Spanien,där det går riktigt risigt för Seat. |
|
|
Att Phaeton inte resulterar i någon vinst är det nog ingen som är förvånad över. Man lägger inte 1 miljon på en folka, hur bra den än är. Men Bentley Continental (som VW äger) säljer som smör i sin klass och den är i stort sett en välsminkad Phaeton. Samma motor (turboladdad), samma inredning (till stora delar), samma växellåda, samma chassi. Samma teknik duger alltså till att sälja Bentley men inte VW. Snacka om att märkesmagin i bilvärlden är utbredd ;-) ______________________________ //Lövet |
|
viobebe |
Ang Seat! De körde visst ner hela produktionslinan för förra generationens A4, som nu uppstår som Seat Exeo, ännu ett smart drag av VAG koncernen, köpa en premium bil för strax över 200 papp. Som sagt en mycket stark koncern... även i dessa kristider! |
|
k1mzo: De finns, det står en några tvärgator ner från där jag bor. Dessutom har jag sett flera rullandes. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.