|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Verkar inte bara vara BMW som haft lite svårt att få till en riktig fullträff när det gäller stora lyxsedaner. Phaeton är bil som "inte har tillräcklig personlighet för att hävda sig mot mercedes och bmw". Tydligen bekräftades det som många trodde när det var dags för Phaeton lansering. En folka för miljonen. Vem köper en sådan? Hela artikeln finns på svenska ams hemsida: Länk | |
| Bra exempel på hur viktigt ett varumärke är. Som sagt, vem köper en folka för en miljon !? | |
|
Detta vill jag minnas att jag påpekade i någon tråd. Och nu får jag det bekräftat från VWs ledning :)) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Jag undrar hur det kommer gå med VWs idé om att kunna erbjuda en bil i varje segment.... Tycker själv att Phaeton är en fin bil, diskret superlyx är aldrig fel. Sitter man dock i positionen med 1 miljon över till en bil, vad väljer den med medelmåttigt bilintresse? En Mercedes eller en folka? /Johan -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
| Det är lite roligt att det spekulerades om detta på detta, och många andra forum. Vilka som fattat besluten på VW vet jag ej, men är inte detta ett typiskt projekt där oavsett hur bra bilen än blev så kommer det floppa? Det jag trodde, och som också visade sig, är att det inte är så enkelt att go head-to-head mot BMW och Mercedes som många tror (Saab, Volvo har också fått erfara detta). Varumärkesbyggande tar många, många år. | |
|
Hela Phaeton-projektet var helt enkelt tänkt som en uppvisning, planerad av f.d VW-chefen Ferdinand Piëch - för att hylla sig själv. Han ville avsluta sin karriär med att låta bygga världens bästa bil. Sedan tyckte säkert någon nisse på marknadsavdelningen att det var en kanonidé för att stärka VW-varumärket. Som vi nu kan se så misslyckades projektet fatalt. Phaeton är inte världens bästa bil, även om den faktiskt ÄR förbannat bra, och även om den kanske lyckats stärka varumärket en smula, så tror jag inte att det motsvarar kostnaderna! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Kalle> Vad baserar du detta på? Att VW skulle behöva stärka sitt varumärke är tveksamt, det är idag ett av de högst värderade varumärkena. Möjligen att VW önskar att omprofilera vad enkel v-et står för (Volk) till något finare, en Golf är idag i princip en budget A3 och knappast någon folkbil längre. VAGs strategi är ju rätt oklar, trots fyra huvudmärken (Audi, VW, SEAT, Skoda) med olika inriktning bygger säger VW att de önskar kunna erbjuda en bil i varje segment, trots att detta uppenbarligen skapar en inbördes konkurrens. /Johan -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
|
Det baserar jag på artiklar jag läst, minns inte om det var Teknikens Värld eller Vi Bilägare - eller bägge två, samt att det diskuterades i Top Gear när man testade Phaeton W12. För övrigt så insinueras det ju faktiskt i artikeln som acey länkar till!!! VW är ett starkt märke när det kommer till "standardbilar". En Golf smäller i de flestas ögon högre än en Ford Focus eller Opel Astra. När jämförelsen gäller det så kallade "premiumsegmentet" (usch vad jag ogillar det uttrycket) så tycker jag inte att man kan påstå att varumärket VW är speciellt starkt, jämfört med Audi, BMW och Mercedes. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Det största problemet är kanabalismen som råder inom VW. Skoda har börjat sälja bilar i passat pris, seat tillverkar bilar som siktar in sig rakt i magen på Golf och VW försöker med Phaeton glida in på Audimark. Är skoda lika hett nu som det var förr när dom verkligen bygde budget bilar? Vem vill köpa en Skoda om man kan få en Passat till samma pris? Och vem kommer vilja köpa nya passat när den (enligt spionbilderna) är lik nya A6an och förmodligen nästan lika dyr? Separera alla varumärken, och om man kan bygga liknande bilar. Skoda - Budget! Producera bilen i tjeckien, använd bara delar som redan används inom VW och håll ner priset! Seat - Går hyffsat i STCC, Rydell som rattar, kom tillbaka i WRC gör en motorsatsning och gör en budget BMW. Inget Premium snack. Mindre modeller i klassen 1 serien och där omkring. Finns uppenbarligen ett sug i övriga europa efter bilar i den klassen. Audi - Flaggskepp, ser bra ut har även börjat utveckla intressanta motorer utan överladdning. Intressant design på nya A6an och A8an går hyffsat. Ska tampas med BMW/Mercedes. VW. Först och främst styr upp golf. Nya Golfen är trist, slät och intetsägande. Prismässigt ska man ligga mellan Skoda och Audi. Skär ner antal modeller. Behövs verkligen VW Bora? Vem hittade på den modellen? Skippa Phaeton och premium tankarna. Krydda istället varumärket med en ordentlig Golf GTI som sticker ut. Sikta mer Opel Astra än Audi A3. Sen att VW är så mycket mer som skåpbilar osv berör inte detta kan tänka mig att den delen fortfaraned går utmärkt. Så svårt kan det väl ändå inte vara? Detta ser ju alla andra utom möjligen VW ledningen. |
|
|
Skrev så länge att Kalle hann imellan med något liknande jag skrev fast med färre ord ! :) |
|
| VW får inte ha för höga krav, deras första lyxbil, vad väntade de sig? Phaeton är en av den enligt mig hetaste lyxbilarna just nu, snygg som få och med motorer som uppfyller alla drömmar. Visst kunde den sälja bättre, men samtidigt är lyx-folkan i mångt och mycket ett förök att höja märkets status. | |
|
Phaeton är en väldigt snygg och elegant bil både ute och inne en riktigt klassikt lyxbil som en sådan skall se ut tycker jag men visst är det ett misslyckande, eftersom man nästan aldrig ser något exemplar ute på vägarna. Ett klipp begagnad om 4-5 år? BMW CS #5139 |
|
|
Visst är det den som finns med 315hk v10 diesel? Mvh Andreas |
|
|
VWs märke är starkt som Bmw och Mercedes men inte i lyxsegmentet. Där dominerar 7serien och S klass och konstigt vore det väl om Phaeton skulle börja ta och sälja som smör när S klassen funnits i flera år tionden. Det klart att det tar sin tid att skapa en övergång precis som Bmws nya design. Det tar tid innan man vänjer sig. Jag är inte van än.... Vem sa att VW borde hålla sig till småbilar typ Golf och liknande när Bmw nu lanserar 1-serien? Varför inte utvidga sortimentet? Faktorer som gjort att Phaetonen inte sålt bra vad jag tror: 1. Motorjournalister. Testar W12 mot S500, 745, A8 4.2 mfl. Klart att Vwn drar mest bensin, faller mest i värde, dyrast i inköp osv. Inte helt rättvist. Bilen är trotts detta den lyxbil med bäst komfort (ljudnivå, vindbrus,fjädring mm.) Enligt d flesta tester tex. AMS vintertest, AM XJ vs. Phaeton osv. osv. Dock sjunker slutbetyget pga. Märket. Kallas diskret mm. (Men är det inte en diskret bil man vill ha som lyxbilsägare?) 2. VW/Audi Som lanserade W12an först, borde ha lanserat V8an först el V8an samtidigt med W12an och sedan väntat med V6an till sist efter V10 TDI. Audi A8, sportigast på marknaden men säljer bra ändå. Inte mycket till lyx om man frågar mig men eftersom sport säljer så skulle man kanske satsat på sport i Phaetonen istället för A8an då den redan har ett bra lyx rykte och skulle sälja ändå. Kanske skulle gå jämt ut vad vet jag. 3. Rykten och tomt prat. Allt snack om att VW inte kan göra lyxbilar. Dessa som påstår detta är i det flesta fallen folk som inte ens sett en Phaeton i verkligheten och ännu mindre suttit i el kört bilen. Hur kan många vara så kritiska då det knappt finns några på vägarna? Det tar slutbetyget från tex. AMS och pratar om bilen som om de ägt en Phaeton. Marknadsmässigt var bilen kanske misslyckad men inte som en BIL. Det är skillnad det, om man bara räknar hur många bilar sålda ja då måste ju Phaetonen vara mycket bättre än 760Li då eftersom jag antar att det finns fler Phaeton W12 än 760Li i Sv. Sen de som tvivlar på bilen i sig kan ta och testa den och jämföra med de andra lyxbilarna på marknaden så kommer ni se att Phaetonen är en av de bästa bilarna som finns idag. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
plopp plopp /Simon |
|
|
Soki Off topic men har du sålt E-38an?Det står ingen under din profil. |
|
|
bayern münchen: Nope jag vet inte varför jag tog bort allt men det kändes skönare och cleanare utan något alls i profilen. Så går det när man inte har något annat vettigt att tänka på. ;o) Ny bild 10 Juni- Länk |
|
| Soki: Ingen som betvivlar att Phaeton är en bra bil! Tvärtom många positiva kommentarer om bilen och dess utseende bara i en här tråden. Frågan är om det rent marknadsmässigt var rätt av VW att bygga bilen. Svaret från VW själva (som man kan läsa i länken i första inlägget) är at Phaeton är ett misslyckande. Och om en bil är lyckad eller ej bedöms tyvärr inte i hur bra fjädring/ljudisolering en bil har utan försäljnignssiffror / marknadsandelelar. Det kostar mer än det smakar för VW helt enkelt. | |
|
Jo jag förstår, men ändå. VW behövde att bygga Phaeton, det tvivlar jag inte en sekund på. Sedan att den inte säljer så bra gör ju inte hela världen då de fått ett ansikte i lyxbils segmentet. 760Li är ju inte bmws mest lyckade bil marknadsmässigt heller direkt. Det finns fler W12 än 760Li så då borde även 760n vara ett misslyckande? Ang. utlåtandet av VW så var det ett misslyckat försök att ursäkta sig själva i och med Phaeton bygget tycker jag. Själv tycker jag att Phaeton var ett väldigt lyckat drag ioch med introduktionen av VWs nya formspråk. Kolla nya golf, nya passat, touareg mfl. Precis som Bmw lanserade E65an med det nya formspråket så använde de sig bilen i det översta segmentet som ändå inte har lika stora marknadsandelar som 3 och 5-serien för att "förbereda" marknaden för sitt nya formspråk. Det är väl samma sak Audi gör nu med sin "single frame" grill, lanseras först på A8 6.0 för att visa alla och nu senast på A6an. Om det är snyggt el ej går ju att disskutera iofs. Och om en bil är lyckad el inte kan man ju se från olika vinklar. Från VWs synvinkel då de är ute efter att tjäna pengar så var det kanske inte lyckat kortsiktigt, men jag tror de tjänar på detta i längden. Ur MIN synvinkel, jag som köper bilar för nöjets skull så var det en väldigt lyckad sattsning. Allt beror på hur man ser på saken. =) Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
"Fler W12 än 760Li" Då menar jag i sv. Vet ej i andra länder men jag har mina egna gissningar. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
Soki: Utan att kunna redovsa exakta siffror så tror jag att ett par bilar fler sålda i Sverige knappast kan kallas en seger. Marknaden för bilar i 760LIs är liten. Intressant är att det finns 617 begagnade 7ser 03or på mobile.de mot 230 phaetons. Jag är helt övertygad att försäljningssiffrorna för S-klass, 7-serien är betydligt bättre än för Phaeton. BMW har erkänt att designen (eller introduktionen av den) inte var bra i samband med 7-serien. Man överraskade kunderna på ett sätt som inte är bra. Skillnaden mot BMW misslyckande är att att man överrumplat kunderna med en ny designfilosofi, medans VW ångrar att Phaeton kom till. Sjuserien har trots allt funkat bra på övriga nyckelmarknader så som USA och Asien. Det är bara på hemmaplan i Tyskland som det varit tungt. Vad jag menar är att BMW aldrig kommer tillverka en bil som har siktet inställt på Rolls Royce och inte heller en BMW motsvarighet till MINIn som är väldigt mycket livsstil, design, kompressormatning, retro, fwd där inte BMW hör hemma. Bilarna är det inget fel på, och som någon sa tidigare så kommer det bli en otroligt prisvärd bil om något år när värdeminsknignen på lyxfolkan tar ut sin rätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.