AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.946

VW: "Phaeton ett misslyckande"

Sida 3 av 5
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Kalle:
Jo men Bentley är vad jag vet inget märke som VW själva startat och har därför en annan inriktning samt andra annor från början som jag tycker dom ska bevara, kan hålla med dig om att dom bevarat/för det vidare dåligt än så länge...

Det vore därför ändå på sin plats med ett annat lyxmärke från VW om man vill sälja Phaeton, Fast det innebär att koncernen snart innehåller så många olika märken att dom konkurerar ut varandra därför tycker jag att man ska låta Audi bygga dom lyxiga skeppen om man ser till organistationens bästa!

Tror fortfarande på teorin om generationsskifte för att VW ska kunna sälja lyx!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Soki:
Jag personligen har inget emot WV som märke! Tycker att dom bygger bra bilar! Det jag (och många med mig) pekar på är hur vårt sdamhälle ser ut och hur folk över lag resonerar sen finns det alltid undantag som t.ex. du och tur är väl det!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Soki:

Man kan ju tycka att det är löjligt, och även jag gör det i vissa fall. Men det är ju så det fungerar och det går inte att förneka.

Man ska inte underskatta värdet av ett representativt varumärke för en produkt. Man känner sig "hemma" och trygg med en produkt där det sitter en inarbetad logotyp.

Halva grejen med att köpa en lyxbil för de summorna är ju att förutom att man vill ha extrem komfort och lyx, ska bilen utstråla framgång och perfektion. Då håller det inte om det sitter en bruksbils-logotyp på bilen.
Köparen känner inte att han får den representation han betalar för då han får en dyr "folkavagn".

Det är min uppfattning om varför allt blev fel från början. Ett bilmärkes image och historia glöms inte bort så snabbt.
Sen frågan "varför ska man bry sig om status?" kan man ju diskutera hit och dit om i all oändlighet.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Nåt jag tycker är löjligt är att nästan alla bilmärken vill bli dyra(re) premiummärken: Inte bara VW utan även SEAT, Skoda och KIA siktar på att bli mer "premiummässiga". SEAT vill bli spaniens svar på Alfa och Skoda vill konkurrera med Volvo och Saab. Och KIA vill komma upp sig rejält i fråga om image.

Vad är meningen med detta? Finns det inte längre någon marknad för vettigt prissatta och i förhållande till priset riktigt bra bilar? Det kommer ju till slut att finnas så många märken i premiumklassen att antalet säljare överstiger antalet köpare. Nej, VW-gruppen m fl borde ägna sig åt det de är bra på: att sälja OK bilar till OK priser.

MVH
Bättre image ger bättre marginaler. Visst är det kortsiktigt tänkande, men det lockar.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Njuren
Körglädje och komfort kan vara värt pengarna men de flesta betalar för märket utan att ens fatta det

BMW - i nöd och lust?
Börjar tröttna på tråden MEN, känner mig ändå tvungen att skriva ännu ett inlägg.

Visst har VW kanske en "bruksbilslogotyp" men jag måste bara påpeka att Bmws logotyp inte direkt strålar gloria som vissa i den här tråden verkar tro.

Att "snorungar" kör runt stan och pumpar musik på lördag nätterna och leker rika med sina Bmws, BARA för att det just är en Bmw oavsett årsmodell/modellserie känns inte sådär jättelyxigt.
Sedan att de tror att tex. XC90/V70 ägare som köpt sin bil ny blir avundsjuka på deras 7 år gamla Bmw är ju bara skrattretande.

Finns fö. massa trådar om att folk omkring klagar så mycket på alla stackars Bmw ägare.
Att jobbarkompisarna/vännerna gillar att tala negativt om bilarna osv. utan att egentligen knappt ha kört en.
För vad hade jobbar kompisen för anledning att dra upp Bmws nya "fula" 7serien tex. om han inte ville provocera?

Detta kallas här avundsjuka, undrar om inte det gäller sammasak i den här tråden...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Soki: Verkar som att folk som köper ny bil inte bryr sig om folk som kör runt i 10 år gamla bmws och pumpar hög musik på stan. Om man ser hur BMWs försäljsningssiffror och resultat ser ut så går det mycket bra för BMW.

En 7 år gammal BMW är bra mycket lyxigare än en 7 år gammal Volvo, VW, Ford, Opel, osv. Jag tror det är svårt att föra denna diskussionen vidare med någon som är partisk. Ingen i tråden påstår att Phaeton är en dålig bil. Men hur mycket sport förknippar du med Opel, trots Lotus Omegan, rally/dtm/btcc framgångar?
*suck*

Om du läser igenom vad som skrivits så är det Bmw ägarna som är väldigt partiska.
Soki:

Visserligen finns det (tyvärr) en hel del sönderstylade, 10 år och äldre, stylade BMWs ute på gatorna som åker omkring med den "fetaste" baslådan som gick att köpa på MDS. Ibland i kombination med yngre personer med en tråkig attityd.

Men du glömmer bort att det är långt ifrån bara BMW som är drabbade av detta. Du ser lika många sönderstylade Audis, MBs och liknande bilar med "status". Även en del japsare med vulgära vingar och kjolpaket. Det gäller rent allmänt bilar av den sportigare typen, speciellt där beg-priserna sjunkit till en nivå då många har råd att köpa dem.

Detta sänker möjligen "statusen" hos äldre BMWs, speciellt då de modeller som är drabbade av detta. Iallafall de exemplar som man ser avviker från originalutförande.

Men jag tror inte att det påverkar märkets status som nybil överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Det är gedigna bilar med höga prislappar och så har det alltid varit. En än gång: historia är en väldig stor del av ett varumärkes utstrålning.

Sen säger jag som acey att en gammal BMW är i mina ögon en bättre, roligare och finare bil än motsvarande Volvo, Opel, Ford m.m. Och har en helt annan känsla. Den känslan kan jag aldrig uppleva till lika stor del i en bil som det står VW på, även om vi antar att det vore en bättre bil.

Kalla mig konservativ om du vill, men så är det.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Soki: Jag tycker inte att så många utav BMW förarna har varit partiska. Alla har berömt Phaeton men varit tveksamma till VWs satsning rätt in i lyxdivisionen där kanske köparna är som mest märkestrogna. Att det finns misshandlade e32or påverkar inte köplusten hos en person som köper en ny 745 ett dugg, däremot spelar det lite större roll om företaget tidigare varit folkets bil, byggt folkor och golf (och i princip bara det...).

Säg så här, tycker du att Passat W8 har gjort något större väsen av sig? En snabb koll i bytbilsdatabas ger 6 träffar på Passatar med W8or.

Spelar ingen roll, positionerna verkar låsta så vi kommer nog inte mycket längre än så här. Men jag är tveksam till att det kommer komma en uppföljare till Phaeton och / eller att det kommer liknande bilar i mellanklassen (bmw 3ser) och stora mellanklassen (bmw 5ser) från VW.

jag ser ett stort "problem" i att alla BMW-förare tycks tro att deras bilar väkcer hur mycket uppmärksamhet som helst. "Alla glor, men så kör jag ju BMW också". Visst, folk glor för att du kör omkring i en rishög grabben, inte för att det står BMW på den.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jabbal: Grattis till ett sakligt inlägg utan generalisering...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
:-) , den va klockren.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Folk glor definitift mer på en MINI ;o)
viobebe
Har missat denna tråd, råkade se den nu..

Ang Phaeton: Soki jag håller med dig till 100%, Phaeton är en grym bil, du får redan nu en grym bil för kaffe pengar, sedan att den är ovanlig hur många 7 serier går det på en Phaeton?

W12 är en grym och kompetent bil, som slår många bilar på fingrarna även BMW och M-B!

Och Soki om inte jag har fel ägde inte du en Phaeton?

Så om ngn borde veta så är det du.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Fick tillfälle att provsitta Phaeton på Stockholms Bilsalong. NOLL lyxkänsla, den kändes som snäppet under A6 och låg inte i närheten av 7-serien, MB S-klass eller A8. Tänker man efter så är det rätt logiskt -- Phaeton måste ju ligga under A8 för att inte konkurrensen inom märket ska bli för stor. A8 har redan den inte helt lätt att hävda sig mot 7-serien och S-klass. Vart lämnar det Phaeton? Jo, som en överprisad A8-wannabe.

Wilhelm Svenselius
Jaså denna tråd är uppe igen...ska man skriva eller inte det är frågan.=)

Viobebe:
Tackar, jag behöver ej försvara bilen för den talar för sig själv. Har man nu suttit i en el tillochmed kört en så vet man vad det är för bil. Sen om den ej tilltalar folk pga. märket i fronten är en annan sak.
Om den slår S klass och 7 serie på fingrarna orkar jag ej kommentera här.

W2k:
Trisst att du inte gillar den, men att säga att den känns snäppet under A6 är väl lite att ta i? Hoppas ingen tror på ditt uttalande.

Men du som verkar duktig på lyxbilar kan väl tala om för mig hur dörrarna känns i A8an. El hur känns luckorna i mittkonsolen? Är armstödet av bra kvalitet? Om inte vilket känns dåligt, den i lång utförande el i kort? Är växelspaken samma som i en A4? Vad är den förkromade delen gjord av för material? Hur är ser lädret ut på en A8 med sport/komfort stolar efter 2000mil?

Var det verkligen en phaeton du satt i?
Gillar du inte Phaetonen kommer du att avsky Bentley flying spur kan jag ju säga. Om nån undrar hur jag vet kan ni maila mig istället så vi slipper dra ut på tråden i onödan. A8an är förövrigt den bil som känns minst lyx av de vi talar om nu så jag vet inte hur du kom fram till detta. Läs varför nedan.

Phaeton och A8 är inte samma bil. De är inte ute efter samma kunder. (Sätter man sig in riktigt noga så förstår man varför.)
Phaeton ska gå efter S klass och A8an ska konkurera med 7 serien.
A8an har satts ihop med SÄMRE material än Phaeton MEDVETET(!).
Phaeton ÄR tråkigare att köra MEDVETET.
Phaeton var inte tänkt att bli en säljssuccé, tvärtom.
Tror ni att Bugatti Veyron var tänkt att bli säljssuccé?

Jag antar att återförsäljarna i SV inte är så jätte insatta i Phaeton pga. marknaden så där lär man ju inte få några bra svar men forska gärna i ämnet om ni orkar.

Till er andra som vill kommentera detta kan jag ju bara säga en sak...Provkör bilarna FÖRST. Hoppa inte på mig bara nu för att ni känner att ni vill trycka ner en som inte valde Bmw i först hand för en gångsskull.

Det tar tid att vänja sig med att VW har sin dyra Phaeton, jag kan självklart förstå det. Världen ändras hela tiden och man måste väl va öppen för utveckling el? Även om de strider mot de gamla "reglerna".
TEX. Var det inte Bmw/Autopower som hade ordet "Turbo" som skällsord för ett tag sedan? Jo jag vet att Bmw kört med det tidigare dock.

Jag ska inte vara sämre själv, har tidigare aldrig funderat på en ny Bmw pga. designen. Visst, interiörerna har jag fortfarande svårt att smälta men jag VET att skulle jag nu köpa en så skulle jag börja tycka om den med tiden.
Inget är omöjligt...kan säga att jag är väldigt sugen på en Bmw *** just nu... ;o)

MVH
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Nu tillför jag knappast tråden något, men...
Jag har kört Phaeton V8 en hel del, och skulle absolut välja en sådan före E65. Att VW verkligen ansträngt sig för att bygga en bil som kan konkurrera med de fina märkena märks i allra högsta grad vad gäller materialval, karosspassningar m.m. Dessutom, jämfört med alla E65:or jag kört kändes Phaeton ännu mer stabil på vägen. Slutligen tilltalar Phaetons utseende mig, gillar dess "svala" och diskreta attityd.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Gemini__
Har heller inget speciellt att tillföra denna tråd. Måste dock instämma med föregående talare, VW Phaeton är en bil att räkna med i "lyxbilsklassen". Enl. de erfarenheter jag har av dessa bilar iaf.

Mvh:
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.