|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
"Intressant är att det finns 617 begagnade 7ser 03or på mobile.de mot 230 phaetons." Det är väl för att bmw ägarna inte är lika nöjda med sina 7serie bilar som phaeton ägarna är. ;o) Jag förstår ändå inte hur man skulle kunna ändra sitt formspråk drastiskt utan att överasska kunderna? Bmw har tillverkat 1-serien, med sikte inställt på Golf. Vad gör lyxsegmentet mer annorlunda än GOLFsegmentet där bmw inte heller hör hemma om man nu ska dela upp olika märken på det sättet? Och ja, siffrorna för S klass och 7serien är bättre se mina första rader i det första inlägget. Knappast överasskande. Vw tänkte långt, det kommer att visa sig om några år det är jag säker på. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
Soki: Folk är inte lika märkestrogna när det gäller en bil för 200.000 som en bil för miljonen. Tänk dig själv, vad kör du hellre en Golf eller en BMW? Det är alltid enklare för en tillverkare med en lojalkundkrets och starkt varumärke att "gå ner" än för VW att ta klivet upp i lyxligan. Folk köper hellre en "premiumbil" i golf-klassen än en folka för en miljon. Detta är sanningen och anledningen till att BMWs 1-serie kommer bli lyckad medans Phaeton projektet inte var det. Cayenne är inte en speciellt bra SUV, Touregen är väl kanske tom ett bättre köp. Men eftersom Porsche har ett otroligt stark varumärken så kommer killen med GT3an och Tubon i garaget sjävlklart åka runt i en Cayenne och inte den billiga kopian Toureg. När du menar att VW tänkte långt, är det att käka upp övriga märken inom koncernen eller vad är målet med folkets bil? Att bli en "premium" tillverkare? Många har försökt, få har lyckats. VWs vara eller icke vara kommer vi få se, kocernen gjorde dock inte ett speciellt bra resultat 2003. |
|
|
"Tänk dig själv, vad kör du hellre en Golf eller en BMW?" Tja, jag bryr mig inte speciellt mycket om märket bara bilen är bra i sig. Trött på allt status snack hit och dit och behöver ingen Bmw för att känna mig accepterad. VW käkar inte upp övriga märken inom koncernen. Tanken är att väl att Audi/VW ska vara premium medans Seat/Skoda ska vara budget. VW står för komfort och Audi står för sportheten enligt mig. Det är stor skillnad mellan A8an och Phaetonen. Om jag inte minns fel var det ungefär samma snack när Audi började med sin V8. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
Soki: Okej, kör du Golfen, jag tar 1-serien redan nu utan att blinka (utan att ha kört den) eftersom jag provkört Golfen och det är ingen bra bil :) Statussnack hit eller dit, plåten på en Mercedes är inte dyrare än plåten på en VW ändå köper folk hellre än Mercedes än en VW. Om ingen brydde sig om vad varumärket står för så hade väl alla åkt runt i någon billig korean, men så är inte fallet. |
|
|
"Om ingen brydde sig om vad varumärket står för så hade väl alla åkt runt i någon billig korean, men så är inte fallet." Kanske för att billiga asiatiska bilarna inte är bättre en de dyra tyska bilarna eftersom märken som Toyota och Kia har helt andra kundgrupper, de siktar in sig på de som prioriterar driftsäkerhet och ekonomi ist. för komfort och sport. Jag sa inte att jag kör golfen utan att jag sa att jag inte bryr mig om märket i sig bara bilen är bra. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
Soki: Du menar alltså att dessa andra kundgrupper hellre kör runt i en KIA än en BMW även om priset hade varit detsamma? Anledningen till att fler inte kör nya bmw, mercedes och phaetons är för att man inte har råd (alternativt lägger pengarna på annat sak samma). Men plåten är inte dyrare, tekniken är hyffsat likartad i en Toyota avensis som i en BMW 3ser. Det är andra värden som styr och tur är väl det. Strunt samma, vi får väl vecka denna tråd om ett par år och se var VW befinner sig då :o) |
|
|
Nej läs nogrannt vad jag skrev istället. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
Jag kan inte förstå vad VW håller på med. Deras lyxbilssatsning liknar ingenting i mina ögon. Jag är ingen expert i ämnet men helt spontant så tycker jag att de börjar i fel ände. D v s de borde ha gjort hela det övriga modellprogrammet mer premiummässigt innan de lanserade Phaeton. För hur mycket "premium" andas Lupo, Polo, Golf, Passat eller varför inte Beetle? Inte ett smack! Bara gråtrista slätstrukta och ganska mediokra vardagsbilar som helt saknar det där lilla extra. Det är väl klart att ett sådant märke, som dessutom har en helt oacceptabelt usel serviceorganisation, inte får något förtoende bland kunder som spekulerar på en MB S-klass, Audi A8 eller BMW 7er.... Tänk om Opel eller Ford skulle lansera en jätteblaffa med sexliters W12 och en prislapp på över en miljon... Vilken succé det skulle bli...eller? Vill VW rädda Phaeton så får de nog sno på för nu står en helt ny MB S-klass och en rejäl ansiktslyftning av BMW 7-serien för dörren, båda lanseras nästa år. Två redan snudd på fulländade bilar som blir ännu bättre och snyggare. Det kan nog bli spiken i kistan för Phaeton. MVH |
|
|
Verkar som att priset sjunker på Phaeton...iallafall i USA...se länken nedan. Länk /Simon |
|
|
bmw_chrille: Citat el? Det är nästan precis ord för ord vad man brukar kunna läsa från okunniga motorjournalister men jaja, jag tar förgivet att du inte har någon aning om vad du pratar om. Hur skulle de kunnat göra resten av modellprogrammet mer premium först när det finns sånna människor som köper bil pga. märket och "status" än hur själva bilen är? Då var det väl bättre att sattsa på en D-segmentare som inte har lika stora andelar på marknaden som tex. mellanklassen. Ang. facelift 7 serien och nya S klass så kommer d båda säkerligen sälja mer än phaeton ja men inte på grund av att det är bättre bilar utan för att de har ett starkare varumärke i D -segmentet. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
Det ligger endå något i det bmwchrille säger , för om jag hade ett upplevt behov av att visa andra att jag hade pengar så skulle jag definitivt inte välja wolkswagen. Men om wolkswagen var eftertraktat och hade premiumstämpel så skulle jag mer än gärna välja deras märke och absolut deras dyraste bil som då är riktigt riktigt "premium" , men nu är ju inte wolkswagen något premiumärke även om phantom säkert är en bil av världsklass. Det visar kanske på att de flesta lyxbilsköpare lever genom andras ögon och hellre åker i en bil som andra tycker är lyxig än att åka i en likabra phantom ? Men vad är definitionen av en premiumbil då ? , jo för mig är det : En bil som okunniga människor tror att de inte har råd med , och som de tror har bra kvalitet och är jättedyr att äga och fantastisk på alla sätt och vis. Men hur ofta är premiumbilar så bra då ? ja tror inte för 5-öre att en ny BMW är bättre än en ny SAAB förutom kanske körglädjen. och tar man en ny bmw för 300 000 och en likadyr SAAB , vilken bil ger egentligen mest för pengarna och bäst ägande ? "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Lite otydligt kanske , det jag menar är att det som "allmänt" ses som premiumbilar inte nödvändigtvis behöver vara ett ideal att eftersträva. Och att det är av okunnighet folk inte köper phantom om den nu är likabra som de kända premiumbilarna - och kanske för att de vill bli "accepterade" och sedda som framgångsrika och förmögna vilket har högre prioritet än att få en skitbra bil , för det är väll endå pengar det handlar om i slutändan. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Soki: Vad jag menar är att VW kanske borde ha börjat med att förändra sitt varumärke och sin image innan de kastade sig in några extrema lyxbilsprojekt. Att förändra hur kunderna uppfattar ett varumärke görs inte på en kafferast, utan tar nog snarare drygt ett årtionde. Om alla VW-modeller hade tålt en jämförelse med motsvarande BMW, Lexus, MB mfl i fråga om kvalitet, känsla och image så hade nog Phaeton kanske kunnat lyckats. T ex om Passat var ett fullvärdigt allternativ till Audi A4, BMW 3er, MB C-klass mfl med lika hög kvalitetskänsla, tekniknivå och image. Eller om Golf var en fullt jämförbar konkurrent till 1-serien och Volvo S40. Så ser det inte riktigt ut idag. Då skulle vissa kunder köpa en Phaeton för att det är en VW likväl som vissa köper en 745i "bara" för att det är en BMW. Att den strategi som VW faktiskt har valt inte verkar fungera är det väl inget snack om? Då borde ju VW sälja fler Phaeton än de gör, ca två år efter introduktionen. För Phaeton är ingen dum bil egentligen, den är nog snarare den snudd på bästa lyxbilen i dagsläget. Problemet är bara att den har nära på noll status. MVH Chrille PS. Sedan gillar jag inte riktigt ditt något otrevliga besserwisser-snack DS. |
|
|
wadel, Phantom är väl så premium det kan bli, nämligen en Rolls Royce byggd av BMW :))) PHAETON däremot är en Volkswagen. Slut på rättelse. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
| Kalle , haha - ja det har du verkligen rätt i , hmm... vet inte vad jag tänkte på. hehe :-) de låter ju så lika de där lyxbilarna... | |
|
Måste bara hålla acey i hans inlägg. Phaeton må vara en enormt fin bil. Men du kommer inte ifrån faktumet att det är en VW och inget annat. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Tror VW:s insteg i lyxbilssegmentet är ett medvetet misslyckande. Visst kan det påstås att Phaeton i sig inte generar någon vidare lönsamhet för koncernen men i det långa loppet ser man till andra positiva konsekvenser. Syftet antar jag istället vara att lyfta VW:s andra modeller och egentligen fungerar det hela som en rätt "rimlig" kostnad för att förbättra varumärket. Nya, innovativa tillverknings- och köpställen samt en bil som fungerar som plattform för att kommunicera tekniskt kunnande och kompetens ger garanterat avtryck i sättet kunden ser på resten av VW:s sortiment. Det i sin tur motiverar högre priser i framtiden. En trojansk häst in i kundens kvalitetsbedömning med andra ord. "Lite dyr den där nya Golfen du.." "ja, men det är ju bra kvalitet, för bra bilar bygger de ju ändå. Kolla bara på den där lyxmodellen Phaeton.." etc etc. I långa loppet är nog strategin klok, men när man ser på försäljningsstatistik för Phaeton specifikt är det kanske svårare att motivera. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Jag tror att Volkswagen hade gjort rätt i att skapa ett lyxbilsmärke i stil med lexus. Jag tycker att Phaeton är en mycket snygg bil som förmodligen är bra på alla sätt som ger ägaren mycket glädje men märket märket.... Precis som många säger är inte lika många redo att betala miljonen för en VW men gör det lätt för en BMW/Audi/Mercedes och även i vissa fall Lexus. Detta skulle funka bäst om man ville sälja många Phaetonbilar men om man som mbolo säger vill stärka märkets status och hjälpa upp dom andra modellernas anseende så är det ingen lösning utan då får man leva med att folkas lyvagnar säljer kass ett par år till. Personligen tror jag att detta är en generationsfråga! Dom som över lag har råd med denna bilen växte mer eller mindre upp med bubblan och hur folka byggde bilar då. När mina barn alt. barnbarn växer upp så kommer dom ju att växa upp med bla VW´s lyxvagnar om den satsningen finns kvar, och då kommer dom säkert kunna tänka sig en sådan för folkan i deras ögon är ingen bubbla utan en Phaeton:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
VW har ju redan ett lyxbilsmärke...nämligen Bentley. Sedan återstår det att se hur de väljer att föra traditionen vidare. Hittils har de spottat ur sig den säkerligen utmärkta, men i mitt tycke ganska tråkiga Continental GT, som ju i mångt och mycket är just en Phaeton med annat skal. Nej då tycker jag än så länge att BMW har fört Rolls Royce- arvet vidare med mycket större finkänsla, och mycket större pondus. Hemskast av alla tycker jag dock att Maybach är - en förfulad och förlängd S-klass helt utan egen karaktär. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Status hit och status dit. Verkar som om folk allmänt köper bilar för att ha de som en status grej. Måste man skylta med att man har pengar? Jag börjar få den känslan att här inne skulle ingen köpa en Phaeton pga. att det står VW på den, tråkigt att folk missar så många saker genom att bara dömma efter "utseendet" el statusen i det här fallet. Men tur för oss andra som har andra kvaliteter än att glassa runt i en status bil. Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.