AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.751

Avgasvärden problem i besiktningen

Sida 1 av 2
Hej

Jag var inne med min 325:a -93 och besiktade, gick inte exakt som jag ville. Avgasvärdena var höga, för höga.

CO 0,1 (0,5)
CO2500 0,1 (0,3)
HC 175 (100)
Lamba 1,34 (0.97-1,03), inom parentes godkända maxvärden.

Nu till svaren för att åtgärda problemen?!

Vad jag gjort är nu bytt olja och filter som båda var "rätt" dåliga.. inte farligt men inte bra. Sen har jag bytt tändstift, de gamla så iof gamla ut men lika "torra" alla sex. och slutligen luftfilter och det var verkligen dags, såg ut som det suttit på sen bilen var ny och den har nu gått snart 16000 mil..

efter detta gick bilen bättre! Tror ni att detta har hjälpt eller är värdena för höga för att dessa små åtgärder ska ha räckt?

Skulle miljöbensin och K-sprit få ner värderna ytterligare? I så fall hur många procent av varje bör jag blanda i min bensin?
Spelar 95/98 oktan någon roll? Kör 98 i dagsläget.

Någon som fått liknande värden och löst bekymren? Tips tages tacksamt emot!!

Emil
TP
21
TPalm
325i -92
ha en 15 liter bensin i tanken .... sen häller du i en 5 st flaskor k-sprit ... sen e de absolut inga problem ! =)
jag är inte helt 100 på detta men av dina värden ovan så verkar ju lambdan vara sönder. ett lambda värde på 1.00 är "perfekt".
ett lambda värde på 1.34 betyder att du har en fet blandning. alltså för mycket bensin förhållande till luften. och det ger utslag på kolväten (HC) som är oförbrändbensin.

Kan ha fel, rätta mig gärna.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag förstod första inlägget rätt, gjordes avgasmätningen innan service (byte av olja, oljefilter, stift och luftfilter)!?

Om så var fallet, skulle jag testa att göra en ny avgasmätning innan jag började laborera med etanol i bensinen eller andra "trick".

Chansen är stor att servicen har fått ner avgasvärdena till godkänd nivå.

Tänk även på att BMW-motorer i allmänhet och M-motorer i synnerhet behöver vara ordentligt varmkörda i motor och katalysatorer innan värdena blir bra.
Ut på en ordentlig repa där du drar ur bilen på växlarna innan, nästa mätning...

Mvh

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett dåligt luftfilter har stor påverkan på kolvätehalten, vilken i sin tur påverkar Lambdavärdet. Precis som Johan säger skulle jag prova att besikta som den är nu innan (om någonsin) du börjar "fuska" med alternativa bränsleblandningar, annars får du inte veta om motorn mår bra eller inte...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Tja.. varför inte.. ev. är bilen "hel" nu... den gick i alla fall bättre efter dessa ändringar och spontant tror jag luftfiltret gjorde susen!! Åka in i morgon på en återkoll!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ny olja och nya stift tillsammans med nytt luftfilter, brukar ge märkbart bättre avgasvärden (och bättre motorgång)!

Återkom gärna med hur det gick!

Mvh

Ny dag.. har varit och provmätt idag.. tyvärr.. räckte inte

CO 0,1 (0,5)
CO2500 2 (0,3) alltså en kraftig ökning istället!?!
HC 125 (100)
Lamba 1,03 (0.97-1,03) pendlade mycket men var nere på godkänt ibland.

Vad blir nu nästa steg???
Jag läste om jordpunkter till någon av databoxarna.. vilken är det och var jordas den?

Nu tar jag mer än tacksamt emot åtgärdsförslag och gärna detaljerade beskrivningar då jag inte mekat BMW förut!

/Emil
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Emil_Pe//

Varmkörde du bilen ordentligt innan testet?

------
Länk
Länk
Yepp.. den var genomvarm!! Körd i en timme!
Senaste nytt är att jag tankat E85 bensin till 75% i tanken resten 98 oktanig bensin..

gjort ett nytt försök... men icke..

CO 0 (0,5)
CO2500 0 (0,3)
HC 30 (100)
Lamba 1,5 (0,97-1,03)

hem till garaget igen.. pluggade igen avgasröret för att hitta läckor.. fann två små hål på min bakre dämpare.. tog bort den och svetsade ihop hålen..

ner till besiktningen igen för att testmät

CO 0 (0,5)
CO2500 0 (0,3)
HC 25 (100)
Lamba 1,16 (0,97-1,03)

en klar förbättring på Lambavärdet mao men ändå inte godkänt..

Vad tror ni att jag ska ta som nästa åtgärd?? Förslag tack..

Efter vad jag läst runt på forumet tycks det ju finnas de som tycker att E85 gör att bilen går bättre... Min går som ett lass skit.. ger det någon ytterligare idé till mina bekymmer?

/Emil

Om man endast kollar mina Lamba värden mellan de olika mätningarna så varierar de ju mycket.. vad tyder det på?

första gången 1,34
andra gången 1,03
tredje gången 1,5
fjärde gången 1,16
Da
98
Dalibor
328i e36
tjena! jag har precis samma problem. var på m-test nyligen med bilen och där gick den igenom perfekt förutom avgasvärdena men nu har jag fått tips att hälla i en jävla massa k-sprit sen ska den omöjligt kuggas på besigningen...sägs det iaf :D hade varit kul om du kunde höra av dig efte besiktningen så man vet vad det e som kommer att hända =)

mvh/ dalle
K-sprit är väl etanol, Denaturerad etanol ?

E85 bensinen består av 85 procent etanol resten bensin

jag hade i så jag kör 25% bensin 98 oktan, resten E85.
säg på 10 liter har jag alltså 0,75*0,85*10= 6,375 liter etanol.. du kommer få hälla i en hel del k-spritsflaskor mao!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker det låter som om du fortfarande har ett eller flera små hål på ditt avgassystem!

K-sprit är etanol eller isopropanol, så det har du ju redan testat genom E85!

Mvh

Visa användare
49
M3PutteGT
Volvo V70R
M5 -05
Halloj..

Om du ska vara helt säker så ska du så gott som bara köra på K-sprit..ha bara någon liter bensin i tanken och en massa k-sprit..
polaren körde med en liter bensin och fem liter K-sprit och han kom igenom utan problems..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har man läckage i avgassystemet sugs det in luft (som innehåller syre) i avgserna. Då detekterar bilprovningens sensorer detta vid avgasmätningen.
Om det finns syre i avgaserna blir det beräknade Lambda-värdet felaktigt (det lambdavärde som man får fram vid avgasmätningen har inget med lambdasonden att göra!).
Bilprovningen kommer att förutsätta att syret som finns i avgaserna kommer sig av ofullständig förbränning/avgasrening i katalysatorn och då får man underkänt.

I praktiken kan det innebära att motorn går perfekt och katalysatorn fungerar perfekt och avgaserna är därmed mycket rena och fina.....MEN i och med att det finns för mycket syre när man mäter avgaserna vid avgasutsläppet får man ändå underkänt! Syret skulle ju lika gärna komma från dålig förbränning/avgasrening....

I och med att både CO och HC-värdena är fina tror jag att det är för mycket syre i avgaserna som spökar! Med stor sannolikhet kommer syret från något litet avgasläckage (inte minst med tanke på att du redan har hittat två läckage..)!

Det räcker med ett knappnålshuvudstort hål för att avgsvärdena skall bli helt åt pipan!

Om man har läckage på avgasröret och därmed får in luft i avgasrena, spelar det ingen roll om du tankar i etanol i tanken!

Mvh

Nja.. avgasröret är nog helt nu.. varför de andra värdena är så bra beror nog till stora delar på E85 bensinen.. jag börjar nu mer och mer luta åt att den tar tjuvluft eller också att lambasonden spökar..

Hur ofta är det fel på luftmängdsmätarn? Lambasonden? Databoxen? eller otäta spridare? Insugspackningar?!? Vad är era erfarenheter?
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Är K-sprit samma som K-skydd el.vad heter det om man ska kolla upp det i någon bildeskatalog.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Undrar också de där om k-sprit och k-skydd verkligen är samma sak? tycker de borde va de,står ingen speciell skillnad på dom...har ingen koll på de där,har aldrig använt nåt av dom..
TobbeBMW
Att du har ett för högt lamdavärde nu, beror på att du helt enkelt tankat för mycket E85, din motor klarar inte att kompensera för rätt blanding o då för lamdan spader. Jag var inne o besiktade för ett par veckor sedan och jag körde med ungefär 35% E85 i tanken. Bilen klarade testerna galant (lägsta värdena på många år). Orsaken till att jag har lite kajko värden är att bilen är chippad, i övrigt går motorn superbt.

Alltså kan det ju vara värt (om du kan) att gå tillbaka o se över tidigare bes-protokoll om avgasvärdena vart på gränsen tidigare, o om du vet om bilen eventuellt är chippad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.