AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.156

M3 3.2 -98 vs alpina B8 -98

Sida 1 av 2
vilken är bäst??
uniufär samma prisklass, samma kaross, effekten är nästan den samma. vilken bil är bäst om man inte räknar med kostnader som: försäkring, reservdelar osv.
om man jämnför dessa bilar vilken vinner och vilken skulle du valt och varför???

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
Om det är Alpinas 4.4 l motor så har M3:an nog inte mycket att sätta emot , iallafall inte uppe i fart.Alpinan har 333 hk 520nm, dessutom brukar Alpinas effektuppgifter vara i underkant.
den är väl på 4.6L?..men i övrikt då om man bortser från motorn?

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
pu
34
puff
325 coupe -92 full m3 optik,inne som ute.
Tjenna,hadde helt klart valt alpinan,en polare hadde en sån,snacka om kraft o drag,motorn är ju den största skillnaden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle välja Alpinan, främst för att den är mer ovanlig än M3!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
vad är det för FABRIKSangivna prestandasiffror på en B8:a??
M.V.H.
Har du hittat en B8 som ligger i samma prisklass som M3 eller en M3 som ligger i samma prisklass som B8?

Av de annonser jag har sett så brukar det skilja ganska mycket mellan B8 och M3, speciellt i och med att utbudet av M3 har blivit ganska stort i sverige de senaste åren...

Annars är det väl 333 hk / 470 nm, 5.6 sek. till 100 som är fabriksuppgifterna...

/M
Har kikat runt/läst lite.
B8 verkar gå ungefär som en E36 3,2.
Va tex en som körde på Tullinge förra året med tiden: 13,793 s/164,18 km/h.
M.V.H.
En B8 är oftast dyrare än en M3 3.2 vad jag sett iaf. Skulle också valt Alpinan eftersom den är mer ovanlig, sen är det ganska häftigt med en V8 i en E36 :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Länk Här är en alpina b8 för 175000:- som gått 9200 mil..man får väl ge minst 160papp för en så fin m3 3.2 som gått 9000mil??

Vilken motor är bäst tycker ni av den alpina V8:an eller s62 motorn(sitter i m5 e39, z8)??
visst s62:an har 70 hästar mer men dom går att gämnföra.

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Måste väl skilja mer än 15´ mellan en M3 och en B8:a !?

Likvärdiga mil och år alltså..
Nej..kolla själv, jag hittar ingen fin m3 3.2 under 160 papp! du kna få en fin alpina b8 för 175-180.

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Får man inte ge mer för en fin B8:a från 98 än så? Trodde dom stod högre i värde..
iofs. denna alpina: Länk är en 95:a den är till salu för 175papp och den är MYCKET fin som den ser ut på bildera, en 98 borde man väl få för inte så mycke mer stålar tycker jag..har sett många alpinor B8 i tyskland för under 180000 så fom finns allt

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
Som sagt, en M3 står ju vid varje gatuhörn.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Att jämföra en M3 med en B8 är som att ställa sig frågan gillar jag äpplen eller päron? B8 an i fabriksutförande är inte avseddför samma ändamål som M3 an utan är byggd för snabb diskret och bekväm högfartskörning på autobahn. M3 å andra sidan är byggd för att busas med. B8 an har visserligen motoreffekt i övermåtta, men den går inte att svänga med, de flesta prylar som har med väghållningen att göra är standard 328 a prylar(dock ej dämpare o fjädrar), utväxlingen är satt för toppfart inte accelration.

Men....gör man vissa mindre förändrngar avseende väghållningen på B8 an och ger den samma ubakaxelutväxling som M3 3,2 då jäääävlar ;)

Jag hade en Köhlertrimmad M3 a när jag köpte min B8, det krävdes inte många dagars utvärdering innan jag bestämde mig för vilken bil som skulle säljas och idag 3 år senare har jag inte ångrat mitt val, däremot har B8 förbättrats på en del punkter, så att den passar mina syften bättre

En annan fördel med B8 an är att man tack vare möjligheten att entusiastförsäkra den har råd att ständigt förbättra bilen och ge den all nödig och onödig omvårdnad utan att ägandekostnaden överstiger vad det kostar att äga en M3 som man bara snålsköter.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Alpina B8: jo jag förstår att det är 2 olia sorters bilar.. m3:a "lite sportigare" och alpinan en ruskigt snabb bil för autobahn..jag skulle lätt valt alpina B8 för att en V8 är alltid trevligt och speciellt i en e36!
Hur funkar en Alpina B8 på bana? har du testat?

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Nope, min är inte riktigt i det skick jag vill ha den än, ska in för kopplingsbyte samt växellådsrenovering de närmsta veckorna, men jag har diskuterat med andra B8 ägare som gjort liknande modifieringar på väghållningen som jag har och de är extremt nöjda med bankörningsegenskaperna, på ringen rastar de med lätthet M3 E46...

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Rastar dom M3 E46 lätt på bana? O fy faan. Inte dåligt faktiskt.
Dom måste väl väga en del, iof var väl blocket i aluminium men.

Vad väger dom?
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
M3 Lover....En B8 coupe väger 1490 kg, själva motorn är lättare än sexan som sitter i M3 an och bilen är bättre balanserad dvs mindre benägenhet att lyfta baken, vilket är ett problem som E36 dras med.

Men som sagt det här med att rasta M3 E46 på bana så gäller original M3 mot chassiemodifierad B8

Lite frågor/funderinger:
-Sitter samma tighta ZF låda som i M3/328?

Är det tomvikten eller Tjänstevikten (dvs tomvikt + 70 kilo förare 5kilo bagage och 90% tank) som är 1490kg ??
M.V.H.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.