AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.614

18" bas i 325:a... manligt!

Sida 1 av 2
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Nån annan som haft samma idé? Vore kul att se hur ni byggt...
Basreflex är ju självklart.... högst verkningsgrad då!
Jag ska börja bygga så snart det är löningsdags... min 18"are och mitt Kicker ZR360 ligger och väntar... :-)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
LÅta bra: tro inte så... Se fruktat ut: så in i hel*ete...
Kör på... Skulle vara kul att se..

/Chrille
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Hmm, vill inte verka negativ, men varför så stort?? Är det inte bättre med tex 3x10" eller 4x10"?? För övrigt är det väl bandpass-lådan som ger den högsta verkningsgraden...??
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Låta bra? Vad är det? Nu är det rock'n'roll som gäller! Och så illa behöver det ju inte låta... bara väldigt mycke! :-)

micke80: 10"are? Det kan jag bygga fram som midbas isåfall... det får bli då när jag ökar till två 18"are... nu får det räcka med Amega 6"-kit. :-)
Givetvis är det bandpasslådan som ger den högsta verkningsgraden... men funkar inte så bra i en 4-dörrars limosine... däremot i en kombi/kombicoupé så är det riktigt häftigt! 18"aren med mycke effekt är den skönaste basen jag nånsin hört iallafall! :-)
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Ok, vi kanske har lite olika smak då ;-) Lycka till med ditt bygge i alla fall!
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Japp, alla kan ju inte ha samma smak... hur skulle det se ut? :-)
Tack :-)
Robsarve
Annars är min erfarenhet att bandpasslådor fungerar bäst i just sedaner... Nåväl, diameter på bas är ju inte allt, det skall finnas ordentligt slaglängd oxå...

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
hade en 18" i min gamla volvo, kan ju inte påstå att han va rapp men basen hördes nog till kongo =) Kör 2x12" nu, ångrar inte bytet...

Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
för vem är det du ska spela?? Grannarna..kanske?
Det är inte lätt att få bra bas i en Sedan bil om det är det du har..
Om man nu inte vill göra om hatthyllan m,m...

MVH Jimmy
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Visst fungerar bandpasslådor i sedaner... det spelar ju himla högt om man har ryggstödet nerfällt... men om man inte alltid har det nerfällt så vill man ha lite mer klös i basen... då passar helt vanlig basreflexlåda bäst.
Robsarve: finns inte många kvalitetsbasar utan slaglängd numera... och är det dessutom stor diameter så är det ju häftigt :-) Jag har tävlat mot bilar med 6st 12"basar och så hade jag 2st Rockford 18" med ett slutsteg på 400watt... dom spelade 143,2dB och jag lyckades kräma ur 145,5dB då... 4:e ordningens bandpasslåda hade jag :-)
Beemer-Nissen: Grannarna älskar mig redan ;-)
jimmynilsson81: nej, det är inte lätt... men har man riktigt med effekt så ordnar det sig nog... framsystemet får kämpa oxå :-)
Blev nyfiken: Det är alltså för att spela höga ljudnivåer och för att de är häftiga att kolla på som du vill ha en eller två 18". Du har aldrig funderat på att få bra ljud och riktig lågbas med kontroll osv?
Jag har en viss respekt för ljudbyggare och anläggningar som kan rapa ut 145+ dB osv men det är ju inget man kan köra omkring med och använda eftersom man får obotliga skador innan man hinner andas in en andra gång.

FP
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Kommer nog höra mer av karossen som skakar än musiken eller?

"E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån"
Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
Du vart inte så pupulär med din 18"are ;) Ähh skit i det. Kommer att se fint ut att titta på om du gör det seriöst vill säga! Å grannara tycker nog att du spelar bra musik ändå! :)
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Spajjjs: Det är ju ett tecken på att mycke luft förflyttas? Det skulle ju bli samma sak med 4st långslagiga 10"are...
Och sen kan man ju alltid få bilen stabil :-P

Beemer-Nissen: Hehe... nää, så poppis blev jag väl inte direkt då... Och jag har ju min 18"are nu så nog skiter jag i det ;-) Och klart jag gör det seriöst... hehe...
Om inte grannarna gillar min musik så får dom väl lära sig gilla det :-D
Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
haha... de får nog lära sig att gilla din musik skulle jag tro.. :)
har en 15" som spelar genom skidluckan med två 4" portar upp genom hatthyllan, kan maila bilder om nån är intresserad... låter riktigt bra iaf
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ehh... Det k'nns som ni ahr missuppfattat detta med bandpass... Meningen är ju att du skall dra upp portarna igenom hatthyllan inte genom skidluckan...

/Chrille
Skum lösning, högtalaren genom skidluckan OCH portar upp genom hyllan. Vilken typ av högtalarlåda då tro? Man skulle kunna tänka sig en vanlig basreflexlåda som är omdesignad för att ha portarnas rör till att gå utanför lådan, och ha tur då så att längden stämmer osv.

FP
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
falcon525: Hoppas du har två 4" portar minst...? Jag har lyssnat i bilar som byggt lika som du och det fungerar riktigt bra faktist... men bara om man har riktigt avstämd låda förstås.

deejaywasp: skulle jag bygga en bandpasslåda för en 18"are eller två 12"are så skulle jag helst vilja ha en (helst två) 6" aeroport upp ur hatthyllan och det skulle svida att såga ett så stort hål där :-) Därför så är ju skidluckan himla bra, och med massa watt så ordnar sig allt...
absolut, som man kan läsa i det förra inägget: två 4"portar.
det är en basreflex med portarna upp genom taket istället för genom frontbaffeln, basen spelar genom skidluckan men det mesta trycket "kommer ur" hatthyllan. lådan är avstämd, hade kontakt med tillverkaren i USA, där det fanns en demobil en gång i tiden med ett liknande bygge. rören sticker upp ungefär 5cm ur lådan och sitter mot portar på hatthyllan. en sasca-domare lär väl inte placera mig på nån prispall direkt men det duger gott att knarka bas i. har inte haft möjlighet att mäta hur högt jag kan spela pga dåligt batteri så jag måste ha bilen igång = aja baja.

har prövat en basreflex med röret framåt och en sluten med elementet mot skidluckan, men den här låter bäst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.