AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.953

nivåreglering bak på bmw m5

Sida 1 av 2
Visa användare
58
Mpower
M5-89
Har en bmw m5 -89 som jag har märkt att det är nivåreglering på bak eller nått liknande nivåreglering!
Nån som vet hur jag kopplar bort det?
Går det på luft eller?
Ta ur säkring kanske?

M5 power
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Nivåreglering är standard på alla M5 E34. Det är ett utmärkt system, varför ska du ta bort det?

- M5 E34 Limousine register -
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det vore inte bra att ta bort det eftersom det satt där original. Börjar det läcka så är det ju inte värre än att fixa det.

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det går på hydraulik och går inte att koppla ur med någon säkring.
Samma system används på E32, så prova att söka och du kommer att hitta mer info om systemet.

Erik

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
´Vad då nivå reglerare är standard??? Jag har det inte vad jag vet i alla fall på min bil. Hur vet jag om jag har det eller inte? Har för övrigt en 91:a.
Visa användare
58
Mpower
M5-89
Tänkte koppla ur det så den blir lägre bak för den åker fan upp typ 5 cm när jag startar den
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det kan vara bortplockat av någon tidigare ägare som inte hade råd med riktiga stötdämpare? Se på de bakre stötdämparna, om det går in rör på dem och slangar, då är det nivåregleringssystemet kvar, vilket man får hoppas att det sitter.

//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Sitter standard på alla M5 e34 from intro av 3.8 är det integrerat i edc-systemet. Eftersom det är hiskligt dyrt att byta nivåregleringsdämparna när dom börjar läcka/krångla/ta slut så bygger många om till vanliga stötisar, finns nog inte många kvar snart med orginal nivåreglering intakt och i bra skick. På min egen M5a bytte jag trotts att det inte krångla (iofs till riktiga coilovers) men har nivådämparna kvar så man kan återställa.

"One for economy and One for the fun of it"
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Jahäpp då va men en minut sen igen ;(
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Om den åker upp är det nog nåt fel i systemet, hjälper inte att "koppla bort", måste ju åtgärdas seriöst! Vad är det för fjädrar bak?
Är fjädrarna inte för nivåreglering så kan det bli fel. Min brors 7-serie skulle ha blivit lägre 35 mm men fjädrarna var fel sort och den blev inte ett dugg lägre för nivåregleringen uppfattade sänkningsfjädrarna som last och började arbeta uppåt. Sätt dit friska M5 standardfjädrar (inte dyra nya) om det inte är det, då är det rätt hårdhet och du kan justera in nivåregleringen.

Visa användare
58
Mpower
M5-89
Tack för svaren,,men tanken med det hela ä ju att jag ska sänka skiten till marken.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Fel sorts sänkningsfjädrar var det alltså jag menade, inte att det inte går att montera sänkfjäder till nivå för det gör det, bara man har rätt sort anpassad för nivå.

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Du kan inte justera ned nivån om fjädern är fel, spelar ingen roll om du kapar av den mer. Köp M5 fjäder så kan du justera in den, t.o.m något lägre än original tror jag ska gå.
Ska du ha raggarbilslåg bak, så får du nog göra bonn-lösningen med tex 535i standarddämpare bak och en extremt låg fjäder, men det är ju att förstöra bilen. Ska man sänka en M5 räcker det med 20-30 mm, och endast fram.

Visa användare
58
Mpower
M5-89
Hoppas d blir bättre när jag får på sänkningssatsen då!
Hur kommer jag åt fjäderbenet?
baksätet eller skuffen?
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Har du beställt sänkningsfjädrar som är anpassade för nivå då?
Under hatthyllan fästs fjäderbenet, plocka bort baksätet, sittdynorna sedan nackstöden och ryggstödsdelen, dra försiktigt ut hatthyllan (den är extremt känslig för sprickor), lossa gummimuffen och där har du infästningen för fjäderbenet.

Visa användare
58
Mpower
M5-89
Jag har beställt efter chassienummret så det ska nog bli rätt,,
(Lesjöfors fjädrar)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Alla M5 E34 har nivåreglering, bra när man lastat bilen full med dansk pilser.

Bilen ska höja sig är man startar, om man lastat den när motorn varit avstängd.
Sjunker den vid stillastående är det troligen läckage i reglerventilen. Samma ventil sitter på E32 och E34 touring, så det borde finnas några på skroten.
Höjden går att ställa in på denna, ganska lätt gjort. Byter man till sänkfjädrar måste ventilen justeras, annars höjer den bilen till urspunglig nivå.

Erik

___
Det sitter ju en brytare på höger dämpare bak som känner av höjden på bilen, trixar man med den så borde man ju kunna lura bilen att tro att den är högre än den egentligen är så att den blir lägre....?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ska man justera höjden, gör man det på staget till ventilen: Länk Givaren till höger ger bara en varning om bilen blir för låg.

Erik

___
Har en M5 E34 3.6 -90 Det som hände idag var att jag hörde 3 pip, men ingen felkod kom upp, bilen blev jävligt trögstyrd, sen kommer felkoden "nivåreglering", Detta hände efter att jag körde på en dålig väg. Är det bara tillfälligt den varnar för "nivåreglering" eller har hela systemet med bakdämpare och servopumpen gått ?

Provade även att starta om bilen men det blev ingen skillnad.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Det här me nivåreglering är skit enligt min mening. Har ju det på min M5 3,6 91a. Den är inte hög utan lagom men otroligt svampig på vägen, dålig väghållning o det är mest bak den är sån. Hade en 535 me sänkningsfjädrar på o den var stum o grym väghållning i. Så jag tror inte så på nivå överhuvudtaget. Men det är ju bara vad jag tycker. Plocka bort hatthyllan för o få loss fjäderbena? Jag tog bara bort högtalargallren o högtalarna sen var det bara att komma åt o lossa dom. Varför krångla till det så?

M-killen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.