|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Olof Ovenholm// Det är fult och använda snik tillsammans med en bil som Porsche. Kom ihåg det är inte bara och kunna köpa en bil. Man ska även kunna behålla bilen, med det menas, man ska ha råd med skatt, försäkring, service, reservdelar etc. Den som äger en Porsche har CA$£ vare sig det är en Boxster eller en GT3. ------ Länk Länk |
|
|
Vänta här nu, en BMW fortsätter väl att falla mer än en Porsche? Måste ju se på tillgång osv, Z3 är ju vanligare än en Boxter. Jag skulle iaf satsat på Porschen för att inte riskera tappa så mycket pengar. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
öhm, nu kan jag inte hålla mig längre :) att äga och driva en Påse eller Bumsing är nog ungefär likvärdigt. Service på en M kan ju snabbt dra iväg, och däck vet vi ju alla hur länge de räcker... En Boxster S hänger med min bil riktigt trevligt de gånger jag har fått testa. Jag kör säkerligen snabbare runt en konbana med en Boxster än min egen bil! Skulle absolut inte vilja kalla den för snik på något sätt, lika lite som en z3 2.8 är snik, eller för all del en 323 E46?! Det är inte hästarna, det är ju faktiskt hur de levereras, eller hur? Insugsljudet från förarplatsen i en Boxster S fick åtminstone mig att fundera läääängre på om jag inte skulle ha en sån (Boxster alltså, förarplats får man på köpet) För att svara på trådens topic (som f ö är felstavad ;) säger jag som alla andra; provkör och gör er en egen uppfattning. Ska det vara en bil som börjar med P, se till att modellen slutar med ett "S", då det är så mycket mer än bara lite fler hästar bakom stolarna. Jag har fortfarande min första provtur i en z3m roadster att avverka, efter det kan jag fälla mitt utlåtande (fast jag byter aldrig bort min 993, eller jo, kanske mot en F360, eller en 996GT3, eller kanske...) mvh Anders PCS #8050 |
|
|
Grodan: Jag förnekade inte att det var en Porsche. Och jag ifrågasätter inte bilens egenskaper. Jag förnekar inte att det är en dyr bil att hålla. Den kostar i drift, precis som en BMW 850Csi, 750i eller vad du vill. Sen att det är anses jättehippt bland medelsvensken att ha en Porsche oavsett modell är ju en annan sak. MEN faktum kvarstår att Boxster uppfyller definitionen av begreppet snikmodell. Ursäkta om det nu är din favoritbil jag "mobbar", inget illa menat. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Ja exakt, alltså är alla Z3-or snik förutom M då? Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
En Boxster är en instegsmodell till modellprogrammet. Det innebär i sig inte att det är något som helst fel på bilen, och det vill jag betona. Boxster är den billigaste biljetten till den exklusiva Porsche-skaran om man köper en ny Porsche. Är det så svårt att förstå min poäng? Z3an är inte den billigaste bilen i BMWs modellprogram och därmed inte snikmodell i samma bemärkelse. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Olle: Hehe, så en Z3 1.8 är inte en snik, men en Boxster är det? Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Olof Ovenholm// Det jag menar är att det går inte kalla en bil som kostar över 300.000:- för snikmodell bara för att den är svagare än sina syskon. För övrigt så är inte Porsche Boxster min favoritbil, det är en svart Dodge Charger från 66 till 69;) ------ Länk Länk |
|
|
Om man nu gillar att använda ordet "snikmodell" så är det väl det i förhållande till andra Z3or. Men det är inte en snikmodell på samma uppenbara sätt som med Porsche Boxster som ju är den billigaste modellen i hela modellprogrammet. Ska man anklaga 944 för att vara en snikmodell, så får man ta att Boxster av många anses vara detsamma. Inläggen var främst riktade till Grodan. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Grodan: ooohh.. Du har min röst med. En charger i svart är inte helt fel. Har letat runt lite, bland annat efter en bra importör i USA, men för tillfället får det nog förbli en dröm. Att motivera två bensinmonster i garaget blir lite väl svårt.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Grodan: Jo, om den mest populära och omtalade Porschen ligger närmare ett sju-siffrigt belopp i pris, och Boxster går att få för, grovt räknat, drygt en tredjedel av priset. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Olof Ovenholm// Den vanliga 944:an låg väl på 160hk och det är inte bra för att vara Porsche! Det är sanningen, 944:an var ingen höjdare. ------ Länk Länk |
|
|
mbolo// En vacker dag ska jag köpa mig en sån, men det är inte billigt, det får väl bli när man är 60+ och sålt huset och annat, men en Dodge Charger ska jag äga innan jag tackar för mig;) ------ Länk Länk |
|
|
Olle: Stanna upp och lyssna på dig själv. Du säger att Boxstern är en snikmodell för att den är billigast av Porscharna. Samtidigt säger du att en Z3 1.8 INTE är en snik, trots sitt pris jämförande Z3 M. Det är nåt som inte stämmer... Grodan: Ja ca 160hk utan turbo, men gick bra ändå. 220hk hade första 944 Turbo och den går hyfsat faktiskt. Turbon är dessutom väldigt trimvänlig trots sin lilla motor på 4cyl, 2.5 liter och 8ventiler :) Sen kom ju en version av turbon på 250hk -88. Finns ju även 944 S2 på 211hk. 968-an rörde på sig duktigt även den med sina 240hk, och att icke förglömma ClubSport :) Charger? Visst, men har ni inte sett filmen Vanishing Point med Challengern? :P Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Perran_// Visst skulle det sitta fint även med en Challenger;) Har tyvärr inte sett den filmen, kanske borde ta och göra det:) ------ Länk Länk |
|
|
"Vänta här nu, en BMW fortsätter väl att falla mer än en Porsche? Måste ju se på tillgång osv, Z3 är ju vanligare än en Boxter." Jag har ju förklarat i tidigare inlägg att M roadster av årsm 00 har legat still pris de senaste två åren, medans samma årg av Boxster S har tappat ca 50-100:- på samma tid. Detta beror på att folk i allmänhet hellre vill ha porschen och att BMWn snabbare sjönk ner till en nivå där priset motsvarar efterfrågan, fetrsom porschen är mera eftertraktad. När porschen sjunker ner i pris så att den börjar närma sig M roadsterns nivåer så tror jag att BMWn kommer att sjunka också. Porschen kommer alltid att vara den dyrare bilen. Vad gäller tillgång på M roadster så finns det 15 st av årg 00> på mobile.de och motsvarande 342st Boxster S av årg 00>. /B |
|
|
Det är inte många Boxster S som lämnar fabriken under en prislapp på 700.000. Porsches fel var att göra en vanlig Boxster. Likt samma fel som BMW gör med att släppa en Z4 2.2 och även en fyrcylindrig version. Priserna planar ut mer nu än tidigare men Porschen kommer altid hålla värdet bättre, ännu bättre märks det på bilar som börjar närma sig 10 år där mer eller mindre alla BMWs rasar till en nivå där dom går att köpa för fikapengar medans Porschen håller värdet betydligt bättre. |
|
|
Visst är Boxstern en instegsmodell, det är väl ordet "snik" som kanske sticker i ögonen? Och visst kan 911:orna peka på Boxstrarna och garva, men de hänger med riktigt bra på träffarna. Ang 944 och dess avkommor: en 968CS skulle då inte jag tacka nej till! En 944 har grym balans, går att lätta ganska fint och den blir ruggig på slalom och bana :) Jag skulle iofs inte tacka nej till en z3 1.8 heller - även om coupén har bättre utrymmen. Ska bli spännande att se hur Boxster Coupé tas emot! Ang prisdiskussionerna så ramlar säkert Boxstern lite till, ja, det kommer väl en ny modell snart? Ungefär som att 996 säkert kommer att tryckas ned lite pga 997, kanske åker även 993 med i fallet (även om den nu börjar bli 10 år, dvs tappet borde ha stannat och istället hålla pris ett par år). Noterbart är att z3c 2.8 inte har ramlat nämnvärt sedan jag sålde för snart 1.5 år sen. Lita på mig när det gäller dåliga bilaffärer.... ;) mvh Anders PCS #8050 |
|
|
Perrran: Läste du inte mitt inlägg eller? Exakt VAD är det som du inte förstår i nedanstående? "Om man nu gillar att använda ordet "snikmodell" så är det väl det i förhållande till andra Z3or. Men det är inte en snikmodell på samma uppenbara sätt som med Porsche Boxster som ju är den billigaste modellen i hela modellprogrammet." --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Grodan: Ja om du gillar "Nu blåser vi snuten"-filmerna, kommer du älska Vanishing Point :) Riktigt brutal körning i den filmen. Om du har sett videon till Audioslaves låt "Show me how to live", så kan man i den se att dom har lånat från Vanishing Point hehe.. Beppo: Ja jag rörde till det hela tyvärr, sorry. Det jag menar är att en Porsche oftast håller ett högt andrahandsvärde motför t ex BMW. Men du verkar ha en poäng i det du säger iaf :) acey: Jepp, håller med där.. Olle: Mig veterligen läste jag ditt inlägg. & ja, jag jämförde Z3 1.8 med andra dyrare Z3-or. Då framkommer det ju att Z3 1.8 är en snik jämfört mot t ex Z3 M. Om man nu ska tolka det hela likadant som du dvs. Snik är ett ord som inte passar in bland dagens Porschar Olle, tyvärr. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.