|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Snikmodell i mina ögon är den "sämsta"/klenaste modellen ett märke har att erbjuda. I BMWs fall innebär det att 316i Cpt är en snikmodell. I MB:s fall innebär det att A 140 är en snikmodell I Porsches fall att Boxster är en snikmodell. I Daewoos fall att Matiz är en snikmodell. I extremfall som t.ex. Lamborghini / Ferrari kan man väl dock inte påstå att någon modell är snikig, men så är det ju också VISS skillnad på exempelvis 360 Modena och Boxster... Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Också viss skillnad mellan en Boxster och en Boxster S. Och en ännu större skillnad mellan en 316 compact eller 116 och en Boxster. Bilar som kostar upp emot halvmiljonen har jag svårt att kalla snik, framförallt när det inte finns en roadster motsvarighet i Porsche familjen. Bryskt är allt under Porsche 911 turbo i Porsche familjen "snik" eftersom det inte finns någon anledning till att köpa någon bil "under" turbon annat än rent ekonomiska anledningar :o) Kanske får fundera lite på hur ordet "snik" används :) |
|
|
Just av den anledningen satte jag "snikmodell" inom citattecken i mitt första inlägg.... :-) Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Kalle Hansen// Fel, Porsches snikmodell är 944:an och inte Boxstern;) ------ Länk Länk |
|
|
Grodan, Vad jag vet så tillverkades den sista 944:an i juli 1991, vilket gör den tämligen irrelevant i jämförelsen. Om vi ska vara sådana så är nog faktiskt 924:an med sin Audimotor, eller kanske 914, de mest snikiga Porschemodellerna... ;) |
|
|
Kalle Hansen// Men skillnaden nu är att det finns inga fattigmans Porschen längre, vilket gör att Boxstern kan inte gå under kategorin "snikmodell";) ------ Länk Länk |
|
|
Grodan, Jag förstår inte riktigt din poäng... 994 Cabrio kostade när den utgick 442 000:-, det vill säga ungefär 40 000:- MER än vad en ny boxster kostar idag, och då har jag inte ens räknat med inflation. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Boxter snik? Hehe.. Beppo: En bil som håller ett bättre andrahandsvärde är ju fortfarande mer ekonomisk än en bil som INTE gör det. Tänker framförallt på den dagen man vill sälja bilen, då märks det hur mycket bilen sjunkit i värde. Då satsar man ju hellre från början på en bil som inte rasar i pris. ( Nu blandar jag inte in soppa, förs och skatt mm mm när jag menar ekonomisk) Säg t ex en M5 E39 som kostade kanske 7-800k ny, och ligger runt 230k och uppåt. Huvva. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Kalle Hansen// Det spelar inget roll vad den kostade då, den kallades fortfarande för fattigmans Porsche. Min far hade en vit sådan dock inte Cab och det fick man alltid höra att man hade en fattigmans-Porsche. Har aldrig hört någon kalla Boxster för fattigmans-Porsche eller en snikporsche, du är den första jag hört det ifrån. Det jag vill säga är att, det är fel nu för tiden och kalla Porsche bilar för snikbilar, när de inte längre gör bilar med mindre än 200Hk och det hade inte 944:an när den kom. Det är fel och kalla en bil med över 200hk för snikbil. ------ Länk Länk |
|
|
Anser inte att en 944 Turbo är snik. Det är fina bilar med hyfsat bra klös redan orginal. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Faktum är ju i alla fall att de senaste åren så har Boxster S-00 tappat mer i värde än motsvarande M roadster av samma årsmodell(00). Alltså har Jag inte förlorat lika mkt pengar som jag skulle ha gjort om jag hade valt porschen istället. Därför hade jag gjort en sämre affär om jag istället köpt porschen med det bättre andrahandsvärdet. Tycker synd om de stackare som köpte nya M roadsters för att se värdet halveras på bara 2 år.... Jag sitter och funderar på att köpa mig en splitt ny bil (ngn gång måste man ju göra det också....) och då tänker jag isåfall inte köpa ngn av BMWs värstingar, utan jag kikar då mest på 997:an..... /B |
|
|
Beppo, det spelar ingen roll vilken ny bil du köper, du kommer ändå att förlora 30-40% på några år. De enda "normala" bilar som håller värdet är Volvos nya modeller (t ex XC90) men även de börjar tappa efter ett halvår/år. Jag har ägt tre nya bilar och har gråtit blod varje gång jag bytt bort dem, att tappa 35% på tre år är inte kul ... det är värst i början, en av bilarna tappade ganska precis 10.000/månad första halvåret. Om man ska försöka få lite ekonomi i bilägandet, men vill ändå köra nya bilar, så ska man köpa pedantskötta bilar som är två år gamla ... då får man en så gott som ny bil till 70-75% av nypriset. Ingen nybilsgaranti kvar dock ... |
|
|
Nej jag vet, men Porsche har inte lika dåligt andrahandsvärde som bmws värstingar..... Och som du säger så blir det bäst ekonomi att köpa 2 år gamla kärror, men det jag menat med mina tidigare inlägg så är det ju då bättre att köpa en bil som tappat mer pengar och sedan inte tappar så mkt än att köpa en som fortfarande har rätt bra fart på tappet...... /B |
|
|
Jag gjorde en sökning på Mobile.de och jämförde priser mellan årsmodell 00 av M roadster och årsmodell 00 av Boxster S. Prisspannet för BMWn var: 238000:- - 335000:- Prisspannet för Porschen var 266000:- - 377000:- Jag behövde inte sålla bort några rishögar, och heller inte sortara bort extrema lågmilare eller högmilare. Inga special versioner heller. /B |
|
|
Av 342 bilar låg 10 under 300.000 när det gäller Boxster S. Att ett par procent av det faktiska utbudet ska vara talande för hur mycket man får ge för en bil tycker inte jag är riktigt helt ok. I sverige 0 bilar under 300 och går man via porsche center så får man nog inte heller tag i en bil under 300.000. Finns betydligt färre M-Roadsters från 00-> så det är lite svårt att sia om hur mycket dessa kostar. Men någonstans mellan 240-280.000 är det inga problem att hitta en bil för. Det fanns bara 15 bilar på BMW.de och den billigaste där kostade 263.000. Hur somhelst så tror jag att om man idag köper BMWn på BMW i tyskland för 263.000 och köper en Porsche Boxster S från Porsche Center för 300.000. När du ska sälja bilen om 2 år så har du garanterat förlorat mer pengar på M-roadstern än Boxstern. |
|
|
Ja det gör man ju helt klart. Men om du köper En M roadster för 238 000:- så förlorar du nog inte lika mkt pengar som om du köper Porschen för 380000:-... I Mitt förra inlägg förvånades jag över hur dyr BMWn är i tyskland och hur billig porschen är. Men jag tog inte med extremerna och jag tycker inte heller att prisbilden är talande om man kollar på de billigaste det var därför jag hade så stort spann. Den dyraste kostade ju 377000:- vilket var mindre än jag trodde. M Roadstern ligger på EXAKT samma prisnivå som när jag köpte min för två år sedan, vilket betyder att den inte sjunkit ngt alls! Och i och med att jag även var spekulant på en Boxster S när jag skulle handla så vet jag att priserna på dom har sjunkit med ca 50-100000:- alltså har jag gjort en bättre affär än om jag hade köpt Porschen. /B |
|
|
Summa kardemumma håller en Porsche Boxter av en viss årsm bättre andrahandsvärde än dito M Roadster. Knepigt vore ju annat, bl a med tanke på importen som förstör priserna på BMW. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Porsche Boxster är en snikmodell eftersom den kostar som en välutrustad Volvo V70 som ny. Och jag är inte ensam om att ha den uppfattningen. Ordet snikbil har i mina öron inte främst att göra med hur många hk den har som Grodan påpekar, utan det är det utmärkande låga priset sett till övriga modeller i tillverkarens modellprogram. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Anser inte att det finns snikmodeller inom Porsche nuförtiden, kanske förr när 924 tillverkades. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
"Summa kardemumma håller en Porsche Boxter av en viss årsm bättre andrahandsvärde än dito M Roadster" Precis vad vi skrivit hela tiden, men efter ett par år så stabiliseras M roadsterns värde medans porschen fortsätter att fall, vilket gör BMWn till ett bättre köp som begagnad. Det stösrta idiotköpet man i historien kunde göra var att 1994 köpa en Volvo 850 GLT-92 då man för den då fick betala lika mkt som den kostat ny 92. Det var såklart bra för dom som sålde dom då, men det otroliga andrahandsvärdet gynnade knappast de som köpte begagnat för de fick ta raset sen när det kom. Ett högt Andrahandsvärde är positivt, men när priset ändå stabiliserar sig så spelar det ingen roll hur mkt bilarna tappade de första åren, det är ju hur de håller värdet som begagnade som är det viktiga. Om Porsche boxtser är en snikbil så är även Lamborghini Gallardo det. Den kostar ju bara hälften av vad murcielago kostar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.