AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.050

Porsche boxter eller BMW Z3 M-roadster

Sida 3 av 6
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
MatroxMGA: Börjar närma sig "riktig" sportbil då ;o) Clubsport naturligtvis!
Har själv funderat på både en M Roadster och en Boxster. Ser man till ekonomi är Porschen förmodligen ett bättre köp, det finns viss risk att M Roadster kommer att bli trögsåld om något år, när Z4 M kommer. Jag har inte provkört någon av de nämnda modellerna, men att döma utifrån diverse biltester så är Z4:ns chassi överlägset Z3:ans.

Om man bara ska ha bilen över sommaren är en M Roadster inte fel, ska man behålla den fem år eller mer är en Porsche sannolikt bättre rent ekonomiskt. Hur många vill köpa en importerad M Roadster som gått 12.000 mil jämfört med en Boxster med samma miltal?

Angående att Boxster inte är en "riktig" Porsche så gäller det väl alla modeller som inte är 911 ... so be it, men det gör inte Boxster till en dålig bil.

Hur som helst, man ska köpa den bil som får pulsen att öka, oavsett vad alla andra tycker.
Apropå "oäkta" bilar så såg jag en Mini Copper annonseras ut som en "BMW Mini Cooper" ... det kallar jag oäkta ... :-)
Håller med föregående talare att visst håller Porschen ett bättre andrahandsvärde.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
dunstan
Porsche Boxter är en av de bästa Porscharna. Perfekt balans och boxtermotorn ibak. Många tycker det är en snik Porsche. Men Boxter går otroligt bra på bana etc. Det som saknas för att spöa 996 är en couple och lite starkare motor. Verkar som nya boxter kommer i Coupe. Vore mycket intressant att se lite mer pulver också. Men det vågar nog inte Porsche. För bra för deras andra modeller... Så svaret på din fråga: Porsche Boxter är given mellan dessa två bilar! Alltså Boxter och Z3M. Snyggast, bäst väghållning, snabbare i de flesta lägen (trots mindre effekt), och vill skall du ragga? Well...

Z4 är mer jämn. Men det behövs nog en Z4M för att spöa Boxter. Eller kanske en Alpina Roadster S!
dunstan
Porsche Boxter är en av de bästa Porscharna. Perfekt balans och boxtermotorn ibak. Många tycker det är en snik Porsche. Men Boxter går otroligt bra på bana etc. Det som saknas för att spöa 996 är en couple och lite starkare motor. Verkar som nya boxter kommer i Coupe. Vore mycket intressant att se lite mer pulver också. Men det vågar nog inte Porsche. För bra för deras andra modeller... Så svaret på din fråga: Porsche Boxter är given mellan dessa två bilar! Alltså Boxter och Z3M. Snyggast, bäst väghållning, snabbare i de flesta lägen (trots mindre effekt), och vill skall du ragga? Well...

Z4 är mer jämn. Men det behövs nog en Z4M för att spöa Boxter. Eller kanske en Alpina Roadster S!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det är ju just Porschens höga andrahandsvärde som ställer till det! Den är ju så mkt dyrare att köpa begagnad att M roadstern kändes som att man fick mycket mer för pengarna. M roadstern har stått i stort sett still i värde under ett par år nu, och lär ju inte tappa så katastofalt ens när Z4M kommer. Jämför med M3 e36 när M3 e46 kom, inget jätteras direkt. Hade jag för två år sedan köpt Boxster S istället för M roadstern hade jag förlorat ca 100 000:- mer än jag gjort på BMWn...

/B
Ställer ett högt andrahandsvärde till det? Vet inte hur det är med er andra, men jag skulle hellre vilja se min bil hålla ett högt andrahandsvärde än att rasa i pris.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Boxtern måste ju vara ett riktigt kap.
Den e ju tillverkad i Finland ;-)

Jan
BMWCS # 3966
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
... och Z3an i USA :)
Porsche Boxter S är en bra bil. Har kört den vid ett flertal tillfällen på bana och vägegenskaperna är på topp. Utrymmesmässigt är den också bra eftersom det finns bagageutrymme både fram och bak som räcker gott och väl för två, för en långresa i Europa. Bilen är välbyggd och känns gedigen.

Men...jag gillar den inte. Hjärnan säger "Ja!" men hjärtat säger "Nej!".

Kanske är det att jag sitter trångt (är 189 cm), kanske är det att motorn är i klenaste laget för min smak, kanske är det designen som inte riktigt håller fullt ut. Jag vet inte, men jag skulle aldrig välja en Boxter när det finns 911:or.

M Roadster däremot...snacka om att tala till hjärtat. Eller till skrevet kanske. Bara det att ha hjulen precis bakom ryggen och känslan när bilen skjuter fart från höften är beroendeframkallande. Allt ackompanjerat av sexans underbara vrål. Chassit är vekt, kvaliteten kanske inte är på topp, komforten usel. Det spelar ingen roll.

M Roadster är mitt val.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Perran: en bil med bra andrahandsvärde är ju ett sämre köp som begagnad då den är mkt dyrare..... Köper man nytt så är det klart att andrahandsvärdet ska vara så bra som möjligt, men på begagnat så är tredje och fjärdehandsvärdet lite viktigare och där är M roadstern riktigt bra, mkt bättre än boxstern faktiskt.
En jämförelse: För 4 år sedan kostade en ny Porsche boxster S 495000:- och Bmw M roadster 514000:-. 2 år denare så kostade BMWn mellan 250-300000:- och porschen 375-420000, det var då när jag funderade på vad jag skulle köpa, och här ser man klart och tydligt att Porschen var ett bättre köp för första ägaren men enligt mig ett bättre köp för andra ägaren. Nu 2 år senare så kostar en Boxster S 250-350000 och Bmwn mellan 215-260000. Vilket betyder att de som köpte 2 år gamla bmw inte har förlorat lika mkt pengar som dom som köpte Boxster.

/B
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beppo: Jag är tveksam till att an kan hitta en Boxster S för 250.000. Jag skulle snarare påstå att priserna ligger mellan 300-400.000 på Porschen. Sen är det lite svårt att jämföra, Boxster S kom-00 om jag inte missminner mig? Därför börjar den nu få endel utav det "raset" som drabbar alla bilar efter 2-3 år. Boxstern kommer nu att istället stablisera sig runt 250-300 medans M-roadstern förmodligen kommer tappa ytterligare. Det går hand i hand men eftersom M-roadstern kom som modell tidigare är jämföreslen lite haltande.

Men modellen börjar bli lite äldre (boxster) och faceliftade versioner finns så nog är den påväg ner, men jag vidhåller att Boxstern ändå är ett säkrare köp när det gäller andrahandsvärde än M-roadstern.

SJÄLVKLART en M Roadster före frisörs/fattigmansporschen!

Nu hör det iofs till saken att jag tycker att Boxster är en tämligen ful modell. I övrigt så säger jag som Richard Hammond gjorde i Top Gear:

"There is only ONE reason to buy the Porshe Boxter - When you can't afford a 911"

Word :-)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Hittade 3 för 250´.
Här finns en för SEK 247.485:-

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
M5-power: Här finns en M-roadster för 127.000. Länk
Ytterligare en för 147.000. Att ta de billigaste bilarna från mobile säger inte så mycket tycker jag personligen. Men det förklarar varför Sverige är europas soptipp när det gäller importlik.

Kalle: Har du rattat en Boxster S någon gång? Enda anledningen till att Boxstern inte får samma motorer som övriga Porsche familjen är för att den skulle åka ifrån 996orna så det bara sjöng om det.
acey,

Nej jag har tyvärr inte haft förmånen att köra någon boxster, men tvivlar inte en sekund på att den är hur fin som helst att köra -speciellt i S-utförande. Det tar dock inte bort faktumet att den fortfarande är "snikmodellen", och dessutom alltså i mitt tycke: inte alls estetiskt tilltalande.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
acey: Den var borta :(
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
M5-Power: Någon på forumet som fyndat kanske? ;o) Dök upp med ny annons utan bild denna gång dock? Länk

Lustigt att många kallar en Boxster för "snikmodell" ... skulle man resonera likadant med BMW så är väl allt utom Z8 snikmodeller? En ny Boxster S kostar i runda slängar lika mycket som en ny M3 ... som då alltså är en snik-BMW?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.