|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
Henke M3cab |
Z3:an är snygg i fronten, men bak ser den väldigt tam ut. En Porsche är alltid en Porsche. Någon som vet om det skiljer sig mycket i servicekostnader mellan dessa två? Antar att Porschen är dyrare, eller? |
| Beppo: Jag trodde faktiskt inte att folk var så hemmablinda på autopower, tycker att inläggen som skrivs här är mer balanserade än på de flesta andra märkesforum. Men att kalla Boxstern en fakeporsche och en bil för folk som har inte har råd med en "riktig" sportbil är lite korkat. I mitt tycke är Boxster S mer sportbil än M roadstern, och om man inte tycker Boxster är en sportbil så sitter man antigen i en 911 GT3/GT2/turbo eventuellt en M3 CSL. Men jag tror inte det är så många här som rattar den typen av bilar? Inget riktat mot dig Beppo, och visst kan man diskutera vad en riktig sportbil är men att kalla Boxstern för en fakesportbil är att kasta sten i glashus. | |
|
Acey: LÄS MITT INLÄGG EN GÅNG TILL!!! Jag har INTE kallat boxster för fejksportbil. Om jag tyckte det så skulle jag väl inte varit i valet och kvalet att skaffa en själv. Jag vill fortfarande ha en boxster, men jag valde BMWn före och tyvärr tycker jag att det är onödigt att ha två sportbilar! Jag kastar inte sten i glashus, läs vad jag skriver innan du angriper och påstår att jag srivit saker jag inte skrivit! Och hemmablind är jag inte heller eftersom min kommentar om vad JAG tyckte var sportbil var ett angrepp på tex M5. Ska man föra en debatt så är det en fördel om man läser de andra inläggen först istället för att anta vad som står där. /B |
|
|
acey: Är M-bilarna för folk som inte har råd med en "riktig" sportbil? Om det är som du säger så har ju BMW verkligen hamnat helt fel. Varför tillverka M3 och M5 osv när de inte är sportbilar. Konstigt att de uttalar sig själv i sina kataloger om sportighet etc. Vad är de för bilar då? Lyxbilar är det ju inte i alla fall. En lybil för mig är en limousine, mer 7-serien. Kanske en bruksbil som är bra att ha året runt. T.ex M5 E39 är tydligen en bra bruksbil. Man måste ju ha 400 hk för att ta sig fram i arbetet. Om det är så, så finns det ju många bruksbilar som BMW tillverkar som är starkare än många andra bilmärkers sportbilar. //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Beppo: Hm, du kanske borde läsa mitt inlägg igen innan du hetsar upp dig."Inget riktat mot dig Beppo," synd att man inte kan göra saker i bold för då skulle jag göra det åt dig. Men det står där klart och tydligt tredje sista raden. Schnitzer: Om du läser mitt resonemang så har det inget med om M bilarna är spotbilar eller ej, men om Boxstern inte är en sportbil, eller en bil för folk som inte har råd med en "riktig" sportbil så kan knappast M5an kallas en sportbil. Jag ville helt enkelt se vad folk i tråden tycker är en sportbil om boxstern är en wannabe och man själv kör en BMW. Säkerligen måste man ratta en CSL om man tycker att Boxstern är en wannabe för det utesluter bilar så som M3, M5, M-roadster. Boxster S tycker jag är mer sportbil än nämnda bilar nämnligen. |
|
| Verkar för övrigt vara en öm tå detta, men BMW bygger inte världens sportigaste bilar :) | |
| Vad skönt att smaken är som baken annars skulle vi alla köra omkring i likadana sportbilar. | |
|
Nej jag läste att du skrev att det inte var riktat mot mig. Men hela inlägget i övrigt verkade ju vara det och när det dessutom antyder att jag skulle ha kallat porschen för fejksportbil så är det inte så konstigt att man blir irriterad, då du uppenbarligen inte har läst vad jag skrev. Det är väl ingen som skrivit att porschen inte skulle vara sportbil!! /B |
|
|
acey: Jag har aldrig sagt i någon tråd att Boxstern är en fake-sportbil eller liknande. Jag tycker därimot att det är fel att säga att om man vill köpa sig en t.ex M5 E39 ny så har det ju inte med priset att göra. M5 E39:an kostade väl lite mer än 700.000 kronor. Hur mycket kostar Porsche Boxster S ny? Både M5 E39 och Boxstern är sportbilar, i alla fall för mig och säkerligen för många andra också. Vore inte M5:an en sportbil så är det ju konstig att Boxstern blir kraftigt ifrånkörd om man kollar prestandan mellan de två bilarna. Porschens 260 hk mot M5:ans 400 hk säger ju ganska mycket att M5 måste vara en sportbil och räcker inte det så kan man ju titta närmare på den för att förstå det. Jag tycker att Boxstern är en ruskigt fin bil, men fick jag välja mellan en M5 E39 och en sådan så skulle det bli M5:an utan tvekan. Jag bryr mig inte om snobbigheten som man får i en Porsche, faktiskt bara jobbigt att höra folks tjat hela tiden. Vill jag synas så köper jag en röd eller gul Ferrari. //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Beppo: "i mina ögon och Boxtern kommer alltid att bli en låsseporsche som inte ser klok ut och bara finns till för det segmentet som inte klarade av att punga ut till en riktig sportbil" Citat 328-johan. Jag vet inte men det känns mer som att det är du som inte läser inläggen? För sista gången så var det inte riktat mot dig, jag förklarade mitt resonemang att mbilarna inte skulle vara sportbilar. Släpp det. Starre: Absolut! :) Men när hemmablindheten går till överdrift som om man av misstag kommit in på turboperformanceclubs forum får det vara nog. Det blir väl Porsche för dig nu när M3an ryker misstänker jag ;) |
|
|
eftersom det bara var mig du namngav upprepade gånger så kändes det ganska riktat mot mig. Det hoppas jag att du förstår, men nu har du ju förklarat att så inte var fallet och hänvisat till annan persons inlägg. Därmed är denna saken utagerad och vi kan fortsätta diskussionen utan "hard feelings" /B |
|
|
Schnitzer: Kraftigt ifrånkörd, M5 kör ifrån gamla boxster på ringen (möjligen nya också) men blir ifrånåkt av gamla boxstern på hockenheim. I min uppslagsbok så ser boxsters koncept med mittmotor, lätt (relativt) och fin styrning något bättre när det handlar om sportbil än tung och kraftfull som är M5ans motto. Underbar bil totalt sett men för mig handlar det inte om en sportbil. Kraft är inte allt (kolla M-roadsterns 321 hästar mot Z4ans 231 ändå hänger Z4an av M-roadstern på bana) och gamla brittiska sportbilar är mer sport än en M5a oavsett hur många hästar den har under huven. Nu börjar det dock spåra ut lite, inlägget handlade från början om Boxster VS M-roadster och där står jag fast vid att Boxstern är ett bättre köp. |
|
|
Acey sant, enligt mig så är en triumph spitfire en sportbil, medans en M5:a inte är det..... Men för att återgå till det som tråden handlade om egentligen: En Boxster S kör säkert ifrån M Roadstern på bana, men 9 förare av 10 kör säkert fortare med BMWn än de skulle göra med porschen då det är lättare att gasa rakt fram än att köra fort i kurvor........ Bmwn är mkt lättare att köra på ställ, och även om det är helt förkastligt att köra så med tanke på varvtider så är det ju så kul....Därför bland annat tycker jag att bmwn är roligare. /B |
|
D-diddy |
M5-power. visa mig den audin som har en boxersexa.. du vet ju inte vad du pratar om pojk. David "The unattainable is invariably attractive" |
| Jämfört med en "riktig" så är det det... | |
|
acey: Jag menade inte alla banorna där någon kör ifrån någon annan. Jag pratade om prestandan som man kan se, bl.a 0-100 km/h osv. M5:an är före Porschen redan då, och i högre fart är det ju bara förnedrande faktiskt. Sedan vad som står i din uppslagsbok om lätt och fin styrning etc spelar inte så stor roll när jag inte syftade på något banrace. MEN för M5:ans vikt så är köregenskaper mycket bra. Går inte att jämför med en liten Boxster som är mycket mindre, och det vore ju allvarligt om inte Boxstern skulle gå bättre på Hockenheim än M5:an, då det måste vara mer kurvtagningar än på Nürburgring? //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Oj vilket liv det blev. Iaf så hade jag satsat på Porschen bl a pg a utseendet, men inte prestandan. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Schnitzer: Det är ju självklart så att om du tycker att prestandan 100-200 är det viktigaste i en sportbil så är ju M5an ett bra val, även om man kan finna sig ifrånkörd av diverse chippade turbobilar och C/E55/RS6or. Eftersom BMW aldrig kommer leda racet i rakt fram prestanda. Japp mer kurvtagning på hockenheim än ringen, och jag tycker att kurvorna är det roliga :o) men alla har vi olika preferenser. Beppo: Absolut håller jag med dig är det gäller triumphen. Angående resonemanget med Boxster vs M-roadster så är alla mittmotor bilar något lynnigare på gränsen. Men helt klart är att det är enklare att trycka på fullt på en raka än att hålla ihop ett helt varv. Men min erfarenhet av Boxstern är ändå under "lättkörd" i förhållande till M-roadstern som sladdar betydligt mer. En nybörjare är nog snabbare i M-roadstern men en förare som kört lite bana är nog Boxstern snabbare. Å andra sidan så använder förmodligen 90% av köparna bilarna aldrig på bana så prestandan kanske inte är helt avgörande. Där har dock Porschen ett övertag på andrahandsvärdet om man nu orkar bry sig om det när det gäller en "sportbil" :) No hard feelings, kul med diskussion :) |
|
| Hehehehe :) | |
| acey, jag är ute efter en GT3:a men trivs väldigt bra med min m coupe;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.