AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
27.308

Vibrationstips för tunga bilar.

Sida 4 av 5
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja då är det ju dumt att lägga tid och pengar på att balansera om dom. ;-)
tack gud :) Hehehe har bara 2 mil till nässjö... Nu ska skakningarna väck...

frallan
Ty
22
TyoCon
745iA -02
Är det nån som vet vilken däckverkstad har den maskinen i Norrköping??

Allos
Läs listan på föregående sida. :-)
(Landbloms Gummiverkstad Norrköping)
MVH /Johan
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Lyfter denna tråd lite. Instressant läsning faktiskt!
Jag har problem med min bil efter däckbyte, ratten vibrerar mellan 70 - 80 kmh och tycker bilen känns allmänt skum och "ålig" på vägen. Har balanserat om däcken 2 gånger utan resultat. Har Michelin ps2 225/45 -17 så det är inga skräpdäck direkt. Det enda däckfirman kunde se var att ett av däcken var lite orunt men inte så farligt. Hade inte dessa vibrationer och egenskaper tidigare innan däckbytet vilket gör mig ännu mer förbryllad då däcken som satt på var mer än bra. Har nu bokat en tid hos Nordiskabil i Luleå där dem har en sån här maskin man kan läsa om i denna tråd och hoppas att detta kommer att ge resultat, återkommer om detta!
Någon som har en nyare lista på verkstäder med denna maskin?
Eller kanske vet av om det finns nån i piteå med denna?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bima kan antagligen ge en aktuell lista på vilka volvo-verkstäder som har GSP 9700: Länk

Mvh
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Någon som har en fräschare lista på vilka som har denna maskin?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Uppar denna

Någon som vet en firma i Uppsala med liknande utrustning?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
BIMA borde veta om nån Volvo-verkstad har den i Uppsala:

Länk

Annars hade sydupplandsbil i Upplands Väsby en tidigare, men de verkar ha bytt namn och flyttat?:

Länk

Mvh
Det går att balansera gott utan värstingmaskiner men det tar lite tid..
Och det är bara undantagsvis som det strular så här pass..

Problemet är dock att många väljer att felsöka själva och sen bara bokar en tid för balansering..
Men att felsöka vibrationer tar tid.
Och pengar verkar ju ingen ha här inne.

"För balansering av framhjul och framvagnsinställning kostar det ca 650:- kr på Mjölby gummiverkstad , tycker jag är helt ok pris , tror de flesta ligger på samma prisnivå."

Ett ok pris? Rena rånet!

Men som sagt..

""There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."

Right on!
Problemet är...

1. Dåliga/Billiga fälgar.
2. Dåliga/Billiga däck.
3. Felaktigt användande.

Eller allt ovanstående.... Och då blir det ju klurigt. Och kostsamt att reda ut men eller hjulinställning.
ra
3
ragnarsson
bmw 520i -96
har en liten fråga,har en bmw 520i -96.den vibrerar när man ska iväg,känns som att d e koplingen,mest när den e varm.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ragnarsson:

Välkommen! Är det vid gaspådrag som det vibrerar så tippar jag på slut hardyskiva + slut stödlager för kardanen, mitt problem blev bra först när kardanen byttes:

Länk

Mvh
Det Mjölbygummiverkstad är bra på är att de lägger ner tid på att matcha däcket mot fälgen, dvs de mäter variationerna i "marktrycket" o försöker matcha så dessa är max 11kg. Själva balanseringen görs "som vanligt". Har själv fått däck/fälgar matchade/balanserade hos de med gott resultat.
ra
3
ragnarsson
bmw 520i -96
Rob_t_j72 Tack för svaret,,ska kolla upp d omgående när ja får tid.har just skaffat min första dator så d kan bli lite fel.Men ja e imponerad av hur mycket kunskap ni har

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ragnarsson:

Läste du tråden jag länkade till? Om inte så gör det, bara klicka med musen på [LÄNK]:

Länk

Mvh
ra
3
ragnarsson
bmw 520i -96
rob_t_j72: Läste tråden,fanns mycke och fundera på,Men nu har jag i varje fall nåt att gå på.Ska kolla upp alltihop,,jag gillar verkligen min bil,d lutar åt att skaffa en m5 -01 inom en inte allt för lång framtid.Ska bara lära mig dator eländet,men d ska väl gå d me. tack för hjälpen.

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
På min E38 så är framdäcken nästan helt slut och balanseringen är inte längre den bästa. Dessutom så är främre skivor praktikst taget slut, och dessutom lite skeva. Detta medför rätt schyssta vibbar, särskilt med kalla däckmed nattsula och den kastar ganska bra med ratten under inbromsning. På det hela taget inte en angenäm upplevelse. Det bör tilläggas att det siter polybussningar i casterstagen (5 & 6 Länk och undre tvärlänkarna (10 Länk är nybytta och äkta Lemförder.

Så, i fredags morse åkte jag ner till polarns verkstad och vi klämde dit polybussingar (2 Länk i undre tvärlänkarna. I och med detta har jag nu full uppsättning polybussingar i fram. Kan bara säga att detta skulle jag ha gjort för 9 år sedan när jag köpte bilen! Man kan vagt ana obalansen i hjulen men vibrationerna under inbromsning är HELT borta! Det var förvånande enkelt att byta och tog ungefär en timme på lyft. Jag kan ärligen inte komma på en endaste anledning till varför man inte skulle montera dessa - allt är bättre utan nackdelar. Det blev inte stötigare eller bullrigare, och känslan av lugn precision i styrningen nu är helt suverän.

Så, i alla fall enligt mitt enkla förmenande så är undre tvärlänken på E38 feldesignad med alltför mjukt gummi i bussningen. Detta leder enligt min erfarenhet till att bilen blir orimligt känslig för endast lätt skeva skivor och natarligtvis obalans i däck och fälg.

Tänkte att denna min erfarenhet kanske kunde vara till nytta för den som dras med obalans i framvagnen, på i alla fall E38 och sannolikt även andra liknande modeller.

Mvh Björn
Ox
45
Oxenstierna
745i - 03
740iA - 95
>> balmgren

Det där borde jag kanske testa har lite obalans och en bror som gillar att skruva :)
Var beställde du dina bussningar?

Mvh/Kaj
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.