|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag har läst om lite folk här på forumet som ahft problem med vibrationer/skakningar i framvagnen och ratten vid vissa hastigheter och vid bromsning. Vissa fall verkade svåra trots att "hela framvagnen" byts vart det inte bättre. Nu har jag fått lära mig att 90% av alla stora bmw har felbalanserade fälgar och däck , därav skakningar som inte försvinner trots att man byter allt och gör upprepade framvagnsinställningar och balanseringar av däck. Farsans 750 1992 hade vibrationer mellan 80-130 kmh , hela framvagnen utom styrsnäckan byttes , fälgar balanserades flera gånger , framvagnsinställning gjordes 2 gånger , tillslut köptes nya fälgar och däck , felet kvarstod men ändrade lite på sig. Efter mycket strul kom bilen till en kompetent gummiverkstad som var väl förtrogna med problemet , stora tunga bilar med 16 tum eller större fälgar skall balanseras med runt 600 kilos tryck på däcket UNDER balanseringen. Vanliga gummiverkstäder balanserar bara "som vanligt" dvs. sätter upp fälg/däck i en maskin och balanserar det till 0.0 i bästa fall , men det är helt felaktigt att göra så. Jag har själv aldrig haft turen att komma till en bra gummiverkstad som har vetat om detta , och mina 17 tummare till 730:in stod således 11 resp. 13 gram (!!!!) fel då man jämför vanlig balansering och tryckbelastad balansering. En riktig balanseringsmaskin är väldigt dyr medans en vanlig bara kostar runt 35 000:- , troligtvis därför så få verkstäder har riktiga maskiner. Tänkte att ni som haft problem med skak/vibrationer kan spara några buntar tusenlappar på detta tipset , för mig var det faktiskt helt nytt och jag kan säga att skillnaden mellan balanserade och _korrekt_ balanserade däck är väldigt stor , priset är också detsamma. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." | |
|
Aha, du menar att man kör däcket på "rullande landsväg", med en belastning av 600 kg? Vat hittar man en sådan gummiverkstad, var var du med dina hjul? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej Wadel ! Jag undrar åxå var Du var med Din bil. Jag har exakt det beskrivna problemet med vibrationer mellan 80-130. Det har blivit bättre men inte bra. Nysse |
|
| Vore mycket intresant å få veta var man kan göra en sådan bra verkstad. | |
Ras.mus |
Japp! VAR finns en sådan? Någon som vet? |
|
Har samma problem på min 525:a kring 90:i och allt är fasiken bytt.. kan dock vara M5 skivorna som jävlas nu.. men detta var intresant ändå.. öfr jag har balanserat däcken 2 ggr nu... __ Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Ställer jag inte in M535:an med + 1,5-2,0 i toe-in kommer den att wobbla vid inbromsning. MVH /// Paap R |
|
Paap, Äter den inte upp däcken väldigt snabbt då? Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
Svärd |
wadel: 600 kilos tryck? Lufttryck i däcket eller ska man lägga en rulle mot däcket med 600 kg tryck?? ///Martin |
|
Här i närheten av Linköping är det Mjölby gummiverkstad som har en riktig maskin , men "alla stora" , dvs. de som gör även framvagnsinställningar och har rejält med utrustning brukar ha de rätta balanseringsmaskinerna. Man får ringa runt och fråga och is torstäderna bör det finnas flertalet riktiga verkstäder. Svärd : Det är en rulle mot däcket som simulerar din bils vikt på det hjulet för att belastat och obelastat däck beter sig helt olika. Att balansera på detta sätt är bara viktigt om man har en lite större bil och en lite större fälg , låt säga att man har en ford fiesta med 13 tummare , ja då är det inte viktigt att balansera med belastning. Berätta gärna om det blivit bättre efter riktig balansering ! "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Har också vibrationer i 90 ska nog haka på detta först innan skivbyte,nästan allt annat är redan nytt... Mvh Andreas |
|
| Hur gör man med bakhjulen ? | |
|
man gör såklart likadant med bakhjulen , men obalans i bakhjul påverkar bilen mindre än i framvagnen pga. att framvagnen är mera komplex och känsligare för obalans. otroligt att de vanliga gummiverkstäderna inte balanserar på rätt sätt , "allt" får man ta reda på själv om man vill ha nått riktigt gjort... För balansering av framhjul och framvagnsinställning kostar det ca 650:- kr på Mjölby gummiverkstad , tycker jag är helt ok pris , tror de flesta ligger på samma prisnivå. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Hej allihop ! Thanks Wadel (hoppas jag....) Jag har bokat in mig på Mjölby Gummiverkstad kl. 07:00 på tisdag morgon så får vi se vad det går för, men jag måste erkänna att de låter mycket professionella. Nysse |
|
| var går gränsen för "tung bil" är en 5 serie en tung bil? | |
|
Nysse: Då lugnar jag mig med att prova att svarva navringar tills du vet resultatet av balanseringen. Det är visst storstädning i verkstan inför semestern, så man blir väl inte poppis om man skall svarva idag ; ) Men jag jobbar en vecka till.... |
|
|
Speedy: Egentligen inte.. men jag har likt förbanant samma problem.. men mitt kan ha med nått annat att göra med.. Vibrationer gör mig galen =( __ Länk |
|
|
Nysse : Förklara problemet för dom och säg att du vill ha balansering MED belastning , de har även enklare maskiner men som jag förstått kör de tyngre bilar med större fälgar i den riktiga balanseringsmaskinen. Men fanns det verkligen ingen gummiverkstad med riktig maskin närmre jönköping :-) ? , e ju 12 mil att åka... Om ditt skakproblem är behäftat med oblans tror jag du blir 100% nöjd , skillnaden på farsans 750 före och efter var som natt och dag. Gör man en korrekt balansering och inget är glappt i framvagnen återstår egentligen bara styrsnäckan , men de brukar hålla iaf. 10 år och ofta betydligt längre. Speedy : svårt att säga nån gräns , det hela byger på att en balansering utan belastning skiljer sig väldigt mycket från en balansering med belastning om man har en stor 7-serie bil som är tung. men inte så mycket om man har en liten bmw316 , har man dessutom mycket gummi och låt säga 15 tums fälgar är det inte lika noga då gummit har en lätt isolernade verkan mellan väg och fälg , medans 19 tummare med väldigt lite gummi på är känsligt , och särskilt på en tung bil med känslig framvagn. skiljde ju 11 resp. 13 gram på vanlig balansering och korrekt balansering på min 730 , den var lite skakig innan , men nu är den helt perfekt även om man försöker provocera fram skakningar på jobbiga vägar. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Hej Wadel ! Du kan vara lugn. ja har pratat med Magnus på Mjölby Gummiverkstad och förklarat problemet. Jag hoppas verkligen på det här, men den som lever får se. Jag bor i Gränna så jag har lite drygt 6 mil till Mjölby så jag tycker att det var bingo att det var så nära. Magnus nämnde att vad han visste så fanns det 3 st. likadana maskiner i landet. I Norrköping och i Valla förutom hans. Båda dessa herrar hade varit och tittat på hans maskin innan de köpte. Nysse |
|
|
Aha , ja skönt att slippa åka så lång. Det var illa att det bara fanns 3 maskiner i hela landet och inte en enda i storstäderna.. otroligt. Inte lustigt att var och varannan bil med 18 tummare skakar i ratten då. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Hej allihop ! Nu är jag tillbaka efter besök hos Mjölby Gummiverkstad. Till att börja med kan jag konstatera följande: De balanserar ju inte hjulen under belastning utan det man gör med hjälp av rullen som ligger an mot hjulet är att mäta skillnader i vad man kallar "vägkraften". Om hjulet är mer eller mindre orunt, antingen beroende på orunda däck eller orunda fälgar, eller både och, är att "vägkraften" blir för hög på en viss punkt på däcket. Det betyder ju enkelt uttryckt att vägen trycker mer mot en punkt på slitbanan som "sticker ut" än på resten. Skillnader på över 10 kg betraktades som icke acceptabla. Då kan man med hjälp av maskinen försöka flytta däcket en bit på fälgen för att på så sätt "matcha det" som man uttrycker det. Det handlar ju egentligen om att man försöker få däckets högsta punkt att hamna på fälgens lägsta punkt för att därigenom få det så runt som möjligt. Man kan även mäta hur runt däcket respektive fälgen är. I mitt fall kunde vi konstatera att samtliga fälgar var runda o fina. Framdäcken var, förutom att de var mer slitna, väldigt runda och fina med uppmätta "vägkrafter på ca 8 kg resp. 4,5 kg. Vad beträffar bakdäcken så var det inte lika roligt. Det högra visade en kraft på ca 12 kg, det vänstra 22,5 kg. Då talade maskinen om att även med matchning så skulle värdet hamna på den oacceptabla sidan. De lyckades efter att ha krängt av däcket tre gånger och flytta det, komma ner till 21,5 kg (en gång var vi uppe i 35 kg !!) Problemet är alltså att de Hankook Ventus som jag köpt i tron att de var o.k. inte är runda. Alla däck av detta fabrikat är naturligtvis inte lika orunda men jag har börjat fatta varför vissa däck kostar mer än andra...... Det handlar inte bara om slitstyrka, vattenegenskaper m.m. Efter att ha balanserat om samtliga däck och även försökt matcha vänster bakdäck lite grann så känns bilen i.a.f. ganska o.k. Jag har ju åxå fattat att jag antingen får leva med det eller punga upp med ett antal tusenlappar för två nya. Slutsatsen är att man får vad man betalar för (som om man inte redan visste det....) och att man skall låta en verkstad med samma utrustning som Mjölby Gumiverkstad har, matcha däck och fälgar i samband med nyköp. Då vet man att de blir bra. I annat fall kan man ju reklamera dem direkt om de inte fyller måtten. Jag kan verkligen rekommendera Er med problem med balansen att uppsöka en firma med deras utrustning. De är oerhört professionella och man får ju många gånger uppenbarligen bilen i perfekt skick. Men som sagt, gör det helst från början när däcken är nya. Oj vad långt det blev. Det sitter alltså Conti Sport däck där fram. Nysse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.