|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har återigen kollat upp framvagnen och nu är castervinkeln på vänster sida ännu värre, 8,1 istället för 3,5 som det skall vara. Dvs vänster hjul står för långt fram och bilen drar till höger. Inget går ju heller att justera så BMW Solna skall få kolla vilka delar som måste bytas... :-( Det går ju inte att ha en bil som vill svänga ner i diket på höger sida.. För att trösta mig själv beställde jag H&R spacerplattor idag 10mm fram och 20mm bak.. :-) /Caspar | |
| är det klokt att ha olika spårvid fram ocjh bak vid en stel axel? gjorde du bestälningen hos BMW ? Jag trodde BMW avrådde från användning av spacers. | |
|
Nej jag beställde inte hos BMW. De skall bara få fixa hjulupphängningen.. Vi får se hur det blir, det är ganska omöjligt att förutspå enligt däckverkstan. Investeringen är ju inte direkt i miljonklassen.. :-) Problemet som är mest troligt är det som alla Z'or med spacers använder drabbas av, spårvidden blir ännu vidare och passar därför ännu sämre i Sveriges rännor till vägar.. :-( /Caspar |
|
|
Caspar// Varför går det inte att justera det? Klart det går och justera det. Lämna in den för hjulinställning. ------ Länk |
|
|
Det enda som går att justera på en Z3 är toe-in toe-out. Camber & Caster är fasta och blir dessa fel är det bara att byta delar. Det finns några tillverkare som gör justerbara hjulupphängningar till bilarna men jag vet ej om de är bra... Fast man kanske kan ta en svets, värma fjäderbensstagen och banka till dem med en slägga!!?!?!?! :-) /Caspar |
|
|
Jag var förra veckan och gjorde hjulinställning på min bil och jag fick se allting på en monitor som var kopplad till bilen. På min framvagn "börvärden" för caster är +5,37 och min vänstra låg på 2 nånting och det ändrade han till 5,11. Han sa även det behöver inte vara exakt lika på båda sidorna det är den totala värden som är viktig. Den här killen är proffs, han är dessutom speciallist på BMW (har själv en M5). Han gör hjulinställning på tävlingsbilar, du kanske borde ringa honom och fråga honom om råd eller kanske åka till honom. Jag kan ge dig nummret till däckbolaget om du är intresserad. ------ Länk |
|
|
Grodan: Tar gärna emot numret.. Har nu gjort 2 stycken laserkontroller (antagligen samma som Du gjorde) samt fått bilen uppmätt hos plåtverkstan, så att inte ramen var skev (den var perfekt :-) ) Återstår tyvärr bara att byta delar.. :-( E46 har ju en lite mer modern framvagn än Z3 (Z3 baseras på E36) och är antagligen inställbar. "Bör" värdet på Z3'an är 3,5 och min högra sida har 2,8 vilket fungerar, men vänster har 8,1!!! I praktiken innebär det att vänster hjul är kring en centimeter för långt fram... Resultatet är att bilen drar mycket åt höger och i 200+ är det inte något roligt i kombination med Svenska vägar (oj.. jag menar spåriga tyska autobahn sträckor!?!?).. Blir oroligt... /Caspar |
|
|
Casper// Han fick göra en del på bakvagnen på min bil också. Nu klarar den 200 utan at spåra alltför mycket:)) Men du kan ringa till "Däckbolaget AB" är vad de heter, speciallister även på amerikanare, såsom Corvette och Pontiac. Killen kallas för Murra. Jag vet inte om han är på semester nu eller inte men du kan höra med dem. Annars kan du fråga efter Niklas som är chef där, men han är inte lika bra som Murra. 054-850980 Lycka till! ------ Länk |
|
|
Grodan: Tack, men... 054- ??? Vart är det?? /Caspar |
|
| 054 är Karlstad. | |
|
Jag kör med 20 mm spacers bak och har inte upptäckt några nackdelar med det. /Magnus www.snajdarn.se |
|
|
Grodan/Joon: Hoppsan hejsan.. Karlstad, det är ju en bit. BMW Solnas expert nr 1 på hjulinställningar kommer tillbaka från sem i augusti, jag har bokat hans första tid.. Magnus: Tror inte heller att det skall vara några problem, men vi får se. Tror ju inte att det blir bättre heller utan det är en ren stylinggrej. Köpte dem bara för att "trösta" mig själv. Spacers kommer om en vecka.. |
|
|
Caspar: varför inte kolla med Nicke på borgs bil? det är oxå närmare till dig. Tanke på spacers: gör inte toe inställningen innan du monterat spacers. Jag gissar på att Magnus 20mm bak funkar pga att han ställde in hjulen med spacer på. Jag hade 2x18/2x20mm fram/bak och glömde detta med justera toe när jag tog bort fram. resultatet blev att bilen blev mer överstryrd än den borde vara. försvann direkt när jag tog bort bakre spacers. däremot så märkte jag ingen "extra" spårighet alls trotts relativt bredda spacers. För resten var beställde du dina spacers? jag har 20mm över blir säkert biligare för dig? eller kanske vill du byta mot dina framtida 10mm? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Caspar// Jo jag tänkte du kan höra med dem. Kan de göra något åt problemet är det kanske värt och åka till Karlstad. ------ Länk |
|
|
Grodan: Får inte BMW ordning på det så blir det kanske en tur ut i skogen!! :-) Z3c: Köpte dem på Guson. 1600 totalt.. Vet inte om jag kan få det mycket biligare. /Caspar |
|
|
Caspar// va! Skogen?:) ------ Länk |
|
|
Ja vadå?? Tittar man västerut ser man ju bara en massa skog!! :-) Är ju inbiten Stockholmare, känner till stadsdelarna + Åre och E4'an... Kanske skulle må bra av en tur ut i landet!! /Caspar |
|
|
Då är du välkommen till "Sola i Karlstad"! (Eller "Chip å välkåmmen te hajk!" som en känd värmlandsprofil skulle ha sagt.) ;-) |
|
| Z3c 4ever! Har du spacers över som är 20mm?? Låter intressant. märke på dem? Är det spcaers som man bultar i navet eller spcaer med förlängda bultar? Jag är nog intresserad av dem om du skall sälja dem, ska slänga på mina nya BBS-fälgar i början/mitten på nästa vecka, men är rätt säker på att jag behöver spacers för rätt stuk. | |
|
soda: H&R. det är sånt man bultar i navet. Jag kan mejla bilder på hur fet min var med dem. tyvärr så blev det lite för brett med mina 10" bredda färgar så att dem gick ut 2-3 mm utanför skärmen. så jag ska gå ner till 12mm i stället. Men har du orginal fälg så är den 8". caspar: varning för H&R 10mm spacers. Dem har inte centreringsringen fick jag veta i igår. det är först 12mm som har det. har du möjlighet så ändra ordern. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Lite sent nu.. Tyvärr.. /Caspar Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.