AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.867

Tre underliga "pip" från min 325:a...

Sida 1 av 2
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Det är två gånger som det hänt nu... iallafall vad jag har hört... det piper tre gånger... "pip, pip, pip"... låter ungefär som morsans backvarnare i när hon närmar sig en stolpe eller nåt annat... samma sorts pip...
Det är en 325:a -93 jag har... morsan oxå... fast en -95 ;-)
Nån som hört nåt liknande ur sin 325:a?
Bilen går ju som den ska annars...
/ mvh. Jim
do
128
doggy
325 cab -89
540iA Touring -98
525 -88
d kan va färddatorn som låter

2 cab e roligare än 1
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Joo... färddatorn kan det ju vara... det är lilla färddatorn i min... tror jag? Den funkar inte iallafall... nåt "pixel"-strul eller nåt... lyser bara lite...
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hade det varit kallt hade jag sagt att det var halkvarnaren!

------
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men det kan vara från klockan innan den slår till hel. Precis så var det på mina E34ors färddatorer. 10 sekunder innan klockan slog om till hel så pep det tre gånger. Det är en funktion som man kan ta bort. Jag råkade komma åt knappen och aktivera funktionene första gången och varje gång det pep undrarde jag vad det var men jag kom på det när jag läste i instruktionsboken.

Har du en digitalklocka kan det vara det som låter.

------
Länk
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Digitalklocka sitter det ja... men det piper inte varje hel timme... bara nångång ibland... och klockan har ej slagit hel då.
Skumt måste jag säga... försökte läsa i instruktionsboken men hittade inget om några pip...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Limit" aktiverad ?
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Limit? Nu hänger jag inte med tyvärr...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sök Länk på memo, så får du svaret.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
aaahh... det är S/R-knappen på färd-datorn som jag måste trycka på tydligen... ska testa :-)
Tackar för alla svar här... / mvh. Jim
Limit är en funktion på färrddatorn som gör att det plingar till vid hastigheten man har satt limiten på. Alltså som en varning att nu åker du faktiskt fortare än detta!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Limit = S/R-knappen??
Ne...det står limit på den knappen. Vet inte vilken färddator du har..kanske det till och med är så att du inte har den knappen :-)
I så fall behöver du ju inte bry dig om den i alla fall :-)

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tror inte det är limit. Har stora färddatorn i min och det låter plong när man passerar gränshastigheten nerifrån och uppåt.

Annat som låter i min bil är när man slår av motorn med hel/halvljuset på (tyskland import utan halvljusautomatik) men då är det mer summerton.

frostvarnaren låter mer pling än fartgränsvarningens plong.

Men det som låter pip pip pip i min bil är exakt följande: Om man slår av tändningen så påminner radion om att jag inte ska glömam ta med mig fronten på stereon (poineer = ej bmw orginal). Glömd radiofrnt låter 3*pip.

Alltså, är det radion som inte vill bli bortglömd?

/Patrik

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Han kan inte ha Limit-control i sin bil. Han säger att ha har lilla färddatorn (som egentligen inte finns något som heter så). Så något Limit-control är uteslutet. Som jag skrev, det kan vara klockan som piper innan den slår till hel. Den piper tre gånger när det är 10 sekunder kvar till att hon ska slå till hel. pip, pip, pip.

dB_Smeden//

Den slår inte till hel direkt efter pipet utan pipet kommer 10 sekunder innan. Efter att den har signalerat då återstår det 7 sekunder tills den slår till hel. Var uppmärksam nästan gång det piper och titta på klockan.

Lycka till!

------
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har Sony-spelare i båda bilarna som låter "pip-pip-pip" 3ggr om man inte hunnit ta av fronten innan...

Mvh
Detta är kanske lite långsökt men jag har en telefon som har exakt samma tonläge som färddatorns halkvaranre. Den pep varje gång den växlade från 3G till 2G, i början var jag säker på att det var nåt med färddatorn, det var svårt och upptäcka att det var telefonen eftersom den inte växlar nät när man står stilla. Till slut lyckades jag lokalisera att det var telefonen, blir ju inte lättare av att man har den i facket under färddatorn. Som tur är gick den funktionen stänga av på telefonen.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Tjaaadu... jag vet inte vad det kan vara nu... har provat trycka på R/S-knappen utan resultat... men som sagt så har jag ju fel på min färddator... har upptäckt att det har uppkommit två pilar på den nu oxå... en i varje ände riktade mot varann... nån som förstår denna konstiga förklaring?? Haha...
Sen ser det ut som nå larm-märke på klockan som oxå nyss kommit dit... skumt... sen har mitt Cargard slutat fungera... allt verkar hänga ihop...
Undrar oxå varför mitt larm slutat fungera... trodde först det var slut på batteri i lilla dosan men den bytte jag ut... utan resultat...
Den där larmgrejen på klockan är väl just att den piper vid ett visst klockslag. Testa att rycka ur färddatorn nån dag då så ser du ju om det slutar pipa. Gör det det så är det ju i alla fall därifrån ljudet kommer.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
dB_Smeden//

Jag har skrivit det två gånger att det är Klockan, du säger ju att det har kommit ett larm-märke dit också. Där har du det.

------
Länk
Länk
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Pilarna mot varandra betyder att något är trasigt eller behöver åtgärdas/fyllas på. Jag trycker på checkcontroll-knappen på min färddator (stora)och får då reda på i klartext (på utrikiska) vad problemet är t ex Halvljuslampa traig, ont om spolarvätska eller något annat. Om du inte har checkkontrollknappen på din färddator så kan BMW (säkert mot avgift) läsa ut vad felet är.
Men kolla om det är heltimme varje gång bilen piper, då är det klockan som Grodan sagt flera gånger.

Det är inte dax för insp? Hur är det med de gröna plupparna i hastighetsmätaren.

En bra och billig investering är annars BMW bruksanvisning/användamanual som följer med bilen som ny. Jag köpte en på svenska för en hundring hos BMW - väl värt sina pengar.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.