AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.352

e30 köp

Sida 1 av 2
Är på gång att köpa en BMW E30 (325 - 88)
Finns det något särskilt man ska titta på?
Är det rem elr kedja??
Rem. Kolla när den är bytt ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Det ska jag göra.
Tackar och bugar
jp
464
jpn
523im -99
det är ganska vanligt att e30 karossen är angripen av rost så kolla upp så att det inte är allt för mycket!
och som Olof säger så är det viktigt att kamremmen är fräch

ett tips använd sökfunktionen det finns mycket att läsa om e30 dära!
lycka till med bilköpet! =)

B-M-W
Ska ju för övrigt bytas var 6000:e mil.
Annars är det vanliga: kolla upp var som är gjort med bilen, oljeservice osv, titta efter rost, lyssna efter om motorn tickar väldigt mycket.
Och läs begagnatguiden, den är mycket läsvärd :)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Kllen som har bilen säger att karossen är så gott som 100% rostfri
Och att enda skavanken på hela bilen egentligen är sliten förarstol
30k är det mycket för en fin 325 88??
Sliten förarstol är mer eller mindre standard på E30, så det är kanske inte det allvarligaste. Dock måste du ju själv inspektera bilen ordentligt, för rost finns det nästan garanterat någonstans.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Råder lite olika åsikter om detta.
Men jag tycker att för 30-35k skall man få en fin E30 årsmodell 88 eller senare med 15k mil på mätaren eller däromkring. Svensksåld, full dokumentation och ett mycket fräscht helhetsintryck av bilen.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Jo det förstår jag med att ingen 88 är rostfri men det kan ju betyda att den är väldigt fin för sin ålder.
Ska åka och titta imogon 20mil (suck)
var i falun i helgen och tittade på en 323 84,
på telefon sa killen att den var i mycket fint skick och knappt någon rost att tala om. ko dit och tittade på bilen det första jag får se att båda framskärmarna var väldigt missanpassade, (bilen var lackad i vintras) och rost började komma lite överallt riktigt mycket på en del ställen. och motorn läckde olja.
Då var det bara och sätta sig 23 mil hem igen.
Men det gick rätt fort när man satt och svor konstant över att en del människor inte borde få vistas bland oss civiliserade bmw älskare
jp
464
jpn
523im -99
det beror ju också på vad det är för färg tex diamntsvartmetallic? m-paket?? mm. men jag personligen skulle kunna tänka mig att betala runt 30k för en fräch e30

B-M-W
Ska tillägga att givetvis gällde ovanstående endast 325i.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Silverfärgad men inget m paket elr något annat på
17" fälgar
men den verkar faktiskt riktigt fräsch
inga bucklor och endast några små obetydliga repor. (säger säljaren) vet ju hur det gick förra gången. (läs tidigare inlägg)
2,5" system och kn-filter
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
30k är hur som helst för mycket för en 88:a. 25000kr men då ska den vara riktigt riktigt fin! Jag köpte t ex min för 21000kr för 4 år sedan.

Rosten är ganska jobbig på E30. Kolla utefter nederkanten på karossen bakom framhjulen. Det förutsätter att du är noggrann och känner ordentligt med fingarna. Brukar vara rost och ibland hål där.
Samt vid domkraftsfästena bakom framhjulen.

Ett annat tips kan vara att känna i de bakre hjulhusen inunder de den veckade plåten i hjulhusen. På somliga bilar är det ett helt grustag där! Det tyder ju på att nuvarande ägaren slarvat med tvättningarna.

Ingen fara på taket om motorn droppar olja. I alla fall inte i framkant på motorn för det är packboxarna frampå motorn. De byter man i samband med att man byter kamremmen. Kostar ett par hundra per packbox.

O kolla naturligtvis hur oljebytena är skötta.
Man kan även låta sin medresenär kolla bakom bilen ifall eventuell blårök finnes.

mvh

Tack för bra tips grabbar
Låter riktigt fin..
Men kolla rost,kommer ofta i trösklar och skärmkanter,sen att motorn inte låter konstigt,inte för mkt tickande,att den inte läcker olja,hur ofta servad mm
Ut och provkör den å lyssna så inga missljud finns,så att de inte klonkar när du gör över tex nåt gupp lr så...
Nä klonka får det inte göra!!
Fick fan byta ut hela framvagnen nästan på min 525:a innan den blev tyst.
för stolt som man är ska man fixa allt själv men till slut fick jag gå till proffsen och de sa direkt vad det var.
Det var den enda delen jag inte bytt i fram för jag tyckte det verkade så bra.

Tji fick jag
Annars den vita 88:an för 25 ser rätt bra ut på autobörsen
ETrettio:
Va de möjligtvis spindelleden??
sorry ny här POWERbörsen
Ja fast bmw hade ngt väldigt fint namn på den kommer inte ihåg vad det var
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.