|
Sida 9 av 11
|
|
|---|---|
|
Min gamla BMW var icke tokfräsch när jag köpte den men det gick an ändå. Sen brakade helvetet loss och sen dess har jag avstått från att äga någon annan BMW. Hade ingen servicebok och det var en 89-a. Sen hade farsan stoooora dyyyyra problem med sin 88-a (han kör Volvo nu) och brorsans 93-a börjar jävlas nu med det ena å det andra. 3 måndagsex inom familjen? Sicken otur vi haft isf. Eller? Nu pratar jag alltså om E34, inte E39. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Hasso>>>Det där med baklampebyten verkar iaf tidiga E39:or råka ut för lite för ofta. Farsans E39 har bytt nu säkert 5-6 baklampor fr.o.m. december -96..Stoooora fel ;) Kanske det matas ut lite för hög spänning till dessa? Mvh Janne. |
|
|
E39 har 4st baklampor, de har alla lyst lika länge så man bör alltid byta alla på en gång så slipper man upptäcka nya slocknade efter en tid. Då tror jag inte man upplever det som nåt stooort problem utslaget på sådär 8 år eller nåt. Knappast högre spänning där bak än någon annan stans, samma spänningskälla till hela bilen FP |
|
|
Kanske ska tillägga att på mina samtliga E28:or har jag från 89 endast bytt någon enstaka parkeringslampa...Går extremt sällan lampor på dessa bilar iaf enligt mina erf. På farsans E39 har det även bytts halvljuslampor vill jag minnas. Små problem men ändå lite irriterande.. Mvh Janne. |
|
stefannorr |
Perran_> Bilar som är av dom årsmodellerna du räknar upp 88-89(15 år gamla) som rullat massor av mil? med stora motorer o kanske inte servade som de ska m.m lär ju spöka en del vilket bilmärke av dom årsmodellerna du än hittar. |
|
Perran_// Jag säger som "stefannorr", vad hade du väntat dig av såpass gamla bilar som dessa nu nämnde? ------ Länk Länk |
|
|
Visst skojar JanneT om det där med stora fel? Eller? När det gäller äldre BMW: Ägde en E-30 -89 (320I), gick kanon i 5-6 år, såldes med sorg i hjärtat pga tillökning i familjen. Den behövde bara servas, någon gång byta spindelled. 13 år gammal blickfångare som utstrålade kvalitet. Jag var däremot petnoga med all service och underhåll. Den bilen fick verkligen kärlek men gav också tillbaka an sann livsglädje. Jag satsar lika mycket på min E-39, vårdar den som min käraste ägodel. Jag är säker på att den inte kommer att vålla mig några bekymmer. Om man tror att kvalitet är ett absolut begrepp så har man problem. Men BMW håller RELATIVT sett en ypperligt hög kvalitet. Nog tjatat om detta :-) mvh sword |
|
stefannorr |
En kompis hade en 318 is 88 som han böt i våras,han har kört problemfritt med den under dom år han ägt den,men servat den med oljebyten m.m.han ägde den i typ 10 år. |
|
sword>>>Byta lampor har nog aldrig någon(inte ens en superteoretiker) tyckt vara speciellt stort i felhänseende ;) Kanske inte var speciellt tydlig på den punkten,sorry. Mvh Janne. |
|
andha45 |
Jag följer alltid tyska auto motor & sports 10 000 mil-tester + JD Power + andra kvalitetstester + anekdoter + egna bilar etc. Den sammantagna bilden är nog att BMW, Mercedes, Audi och Volvo håller ungefär samma kvalitet, dvs nästan alla bilar råkar ut för flera reparationer de första två åren. Sen beror det på hur noggrann man är förstås. Min kollega köpte en Volvo S80 strax före mig; hans gick aldrig söner, min ofta. Men han är en person som inte noterar fel medan jag gör det. Fukt i strålkastarna, trasigt centrallås... |
|
Ja, jag hade väntat mig bättre kvalitet. En t ex Volvo från samma år verkar hålla bättre vad jag erfarat iaf. Jag hade hyfsat stor motor, inte farsan. Brorsans är 11 år gammal och rosten kommer ganska rejält nu. Skit samma, jag var inte nöjd med bilen och inte farsan heller. Annars skulle han inte bytt till Volvo. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
>>andha45: Undrar bara om du -som satsat på S60- inte saknar BMWs styrning som av mig uppfattas som poetisk samt det robusta helhetsintrycket när du sätter dig bakom BMW ratten. Du får úrsäkta mig men styrningen i Volvo påminner faktiskt om vissa dataspel för bilkörning. Det tar någon delssekund innan ratten fattar. Sedan vet väl handleden aldrig vart du har hjulen riktade, det gör de däremot om de vrider i BMW ratten. Saknar du inte "silkes"känslan när du växlar? Jag upplever överhuvudtaget ingen känsla i ens nyaste Volvos växlingsmoment. Är du nöjd i kurvorna? För kvalitet är väl b-e mig inte bara hur ofta vissa delar råkar gå sönder, eller? BMW Better Car doesn´t Exist :-) sword |
|
andha45 |
Bra fråga! Har tidigare haft flera 525:or och 528:or. Jag saknar från bmw:n: styrningen verkligen, den är mkt bättre i bmw; fjädringskomforten, kvalitetskänslan. Ljudnivån i e39 sedan var något lägre också även om inte S60 är bullrig. e39 kombi har sämre fjädringskomfort än en e39 sedan. Särskilt i början tyckte jag att skillnaden var stor. Nu när jag kör e39 märker jag andra saker som är trevligare i Volvon: modernare och trevligare inredning, mkt bättre stereo (ja, jag hade HiFi-paket i några bmw, utan lät det förskräckligt), bättre strålkastare, skönare stolar, bättre klimatanläggning (tystare fläkt, bättre kapacitet, behöver knappast ställas in) och en grej som kanske låter marginell men är rätt viktig: bättre backspeglar. Kvaliteten mätt som antalet fel är nog ungefär likvärdig. Likaså de små bagageutrymmen. Sen är det förstås bättre tryck i motorn än på en 6-cyl BMW. Beträffande växellådan vet jag inte riktigt om jag håller med. Volvos lådor är numera distinkta och trevliga. Har dessutom en del neg. erfarenheter av växellådor i bl a en e39-98 jag hade (trögväxlad) och min fars e39 som trots rep. är rätt odistinkt och degig. Båda dessa ca 10 000 mil. Jag är ej främmande för en BMW igen. Jag håller nog bilarna för att vara ungefär likvärdiga men med olika betoningar. Summa summarum: |
|
Hm där ser man, S60 verkar inte så tokig... Kan tänka mig att T5-an rör på sig. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
andha45 |
Ja, det gör den. Man blir ju lite påverkad av vad man har för bil. Är man positivt lagd, som jag (tror jag), så uppskattar man det som är bättre i Volvon utan att på något sätt tycka att den skulle vara bättre än BMW:n. Båda har sina förtjänster och brister. Glömde nämna att väghållningen är mkt bra, men eftersom styrningen är så simmig så missar man en del av känslan. På en BMW märker man den bättre styrresponsen med lägre däck bättre än på Volvon t ex. S80:n hade ännu simmigare styrning som dessutom var mkt direkt + s80 är ett fem meter långt skepp = bilen upplevdes som klart vinglig även om nog s80:ns grundväghållning är minst lika bra som t ex Audi A6 och Saab 9-5. |
|
Trevligt med ballanserade synpunkter. När det gäller backspeglar vet jag inte om jag kan hålla med om. När det gäller växellådan är jag förtjust i det mjuka motståndet i BMW. Det är visst distinkta lägen i Volvo men som sagt, det är känslan som jag inte finner.. I övrigt kan jag hålla med om att även BMW bilar självfallet kan bli bättre. För min smak är dock BMW den bästa bil som finns i förhållande till priset. Precis som du skriver så är det ofta fråga om vad man prioriterar. Hälsningar! sword |
|
andha45 |
Jag köpte alla mina BMW begagnade men Volvox2 har jag köpt nya. I Sverige har ju Volvo ett mkt bra 2hv o BMW ganska dåligt (åtminstone 5-serien o större) så följden blir att om man som jag köper en ny bil, är Volvon mer prisvärd. Har för mig att en motsvarande 330 kostade 400 drygt o en 530 450 istället för dryga 300 som min S60 kostade. |
andha45 |
Ang. växellådor så kan historien förklara varför jag inte är överförtjust i BMW:s lådor: hade en 325-92 för några år sedan (13 000 mil); femmans synkning var helt slut. Pappas e39 har degig låda (11 000 mil). Min e39 var trögväxlad (8 000 mil). Läser just nu en auto motor & sport långtest; 523i-97; växellådan fick bytas efter 8 000 mil pga utsliten synkning. En felfri BMW-låda är dock mkt angenäm! |
|
Se där vilken otur. Annars hade jag stora problem med en Volvo 850 växellåda. Nästan omöjligt att lägga i ettan. Fick lika många förklaringar som antalet tillfrågade verkstäder. Volvo var dock pigga på att byta kopplingen. Gick åt många tusenlapper. Nästan lika kärvt efteråt. Jag menar att även nyaste Volvo modeller inte "känns" sköna i växlingen. :-) sword |
|
andha45 |
Ja, 850:ns växellådor var ett sorgligt kapitel. Men faktiskt har de repat sig. De största överraskningarna med S60:n var hur bra växellådan var samt hur simmig styrningen är... hur ny Volvo har du kört ang. lådan? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.