AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.506

bmw och mercedes kvalité

Sida 1 av 11
Ante25
Jag har på senare tid börjat ifrågasätta bmw:s matrialval i min e39, kylare, expansionskärl som bokstavligt talat vittrar sönder, kylarslangar som pajar på dom jävligaste ställena (90 mil hemifrån!) knappar som spricker sönder till kliman, dörrar som gnekar, dörrnäsor som slits onormalt fort, bakluckemotor pajar,lamdasond, kamaxelsensor.spindelled, kattar mm.mm. det verkar inte spela någon roll hur pedant man än är. det pajar ändå!

Enligt senaste Teknikens värld så verkar LEXUS vara i det närmaste en problemfri bil trots många år på nacken!
Hur kommer det sig att bmw släpper en bilmodell utan att ha provat ut den ordentligt när det gäller matrialval och hållbarhet?

Har dom en annan etik och moral i asien på bilbyggande när det mesta verkar hålla år ut och in?

Jag provsatt en mb CLK 320 idag och den kändes äckligt plastig inuti, t.o.m luktade plast! vart har mercedes kvaliten tagit vägen?

nä, tacka vet jag min gamla 500 SEL w126 1981 där kan man tala om riktig kvalite, dom byggdes för att hålla länge, länge
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
hmm.. inte för ja gillar E39 men din bil e ju trotts allt 8 år gammal.. kan ju inte begära allt för mycket.. osså kanske den inte gått så snällt o så lite?? delar slits ut.. men tacka vet ja gammla BMW.. E34 e gränsfall.. :P men E21 E12 E28 E24 mm... osså får man ju inte glömma 02, 00, 3.0 erna..

ha de gött

/// BMW E28 POWER!!!
Kan inte annat än att hålla med. BMW och kvalitet det går inte ihop längre. Tyvärr!
Och då menar jag att jag håller med Ante25 och inget annat. 8 år är väl ändå inget. Spana in en 18 år eller 28 år är gammal BMW eller Mercedes så ser du att det var bättre för!
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
men tacka vet ja gammla bilar.. :P hehe men dom går ju i sönder dom med :S osså e de ju endel rost.. :S men men... de e smällar man få ta..

/// BMW E28 POWER!!!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har noll erfarenhet av nyare BMW. Men nog tycker jag min känns oerhört fin i kvaliteten! Låt vara att veven till takluckan hänger på tre kvart, ett par små hål i lädret till växelspaken, paj varvmätare, lite knakljud när man svänger, många hål i förarstolen och glapp fönsterhiss.

Helthetsintrycket är otroligt fint efter 29000 mil och det faktum att bilen är uttagen 24:e nov 1987! = 17 år i höst!

Undrar vad BMW kalkylerar med för livslängd när bilarna togs fram?

mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
ja, men då hade dom andra matrial.. saker som e förbjudna nu.. som e "farliga för miljön" :P o så.. o nu e plåten tunnare o allt ska de dras ner på, för o få de billigare.. men, därimot kan man ju inte säga att en ny BMW e tråkig o köra.. som man kan om vissa andra bilar som e nya..

/// BMW E28 POWER!!!
Ante25
Detta gäller inte bara min bil, gäller även 3-4år gamla e39:or med relativt få mil på mätarn, och 8år vad är det på en bil i halvmiljonklassen? LEXUS kan ju, varför kan inte BMW?

Jag provade en 530d e60 med 239mil på mätarn, och gissa vad som hände? Jo motorn dog när jag skulle göra en u-sväng!
Öppnar huven och ser att bränsleledningen från tanken har lossnat från nån satans kopplig i PLAST!! HELA motorrummet var som dränkt i diesel! KVALITÉ ??? knappast. jag kan väl inte bara haft otur heller, det var ju en NY bil!
Ante25
Dom är jäkligt skickliga på det där med KVALITETSKÄNSLA,dvs att lyckas lura in in folk (inkl. mig) att grejorna skall hålla i evighet.
Ingen dum affärsidé egentligen..

Det tar många år att bygga upp ett förtroende för ett märke men det är ganska snabbt gjort att rasera det. Det går ju ett tag att sälja dyra bilar med dålig kvalitet för det finns för många (mig själv inkluderat) som inte vill att det ska vara så illa som det igentligen är och köper ändå. Men till slut går det inte längre.

Just nu är det nästan lite pinsamt vad gäller BMW;s och Mercedes kvalitet.

Hoppas att detta ändras innan man raserat sina märkesnamn totalt.
Ante25
farsans VAZ 1500 -77 kördes 15000mil under 8år utan EN ENDA reparation. bara vanlig service med billiga grejor.

Men komfort NÄ !
Jag tycker fortfarande man får körkänsla, design mm, som man inte kan jämföra med andra märken men som sagt kvalitet, det får man absolut inte och det är synd.
Ante25
körkänslan designen och komforten är det inget fel på, jag stormtrivs med bilen i övrigt och skulle helst vilja ha den i många år, men efter allt gorm så börjar ju fundera på byta. frågan är bara till vad? är lite nyfiken på s-klassen w140 el. w220 ev.ML
Kanske LEXUS? nästa gång vill jag ha det bästa av det bästa!
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Har åxå börjat tvivla efter flera månader med problem med min bil....(iof är den ngr år på nacken men ändå)

Ante25
Har talat med 2 olika bilfirmor (ej bmw) som anser BMW vara så svårsålda att som beg. att dom helst inte vill ta dom i inbyte!
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
En polare till mig skulle sälja sin 325 `93....16500 mil....På en bilfirma skulle han få ca 15-20 000kr för den!
Snacka om skambud....Men som du nämnde så sa dom precis likadant till honom "BMW är svårsålda just nu...Mycket import bla bla bla"

Då ska man ha i åtanke att den är i superskick.....Full servicebok....och alla slitdetaljer bytta & i övrigt i mycket bra skick!

Ja ja ..Det ordnade sig för honom ändå....Fick 65000kr för den när han sålde den privat...

Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Ahh.....Sorry `94 var det han hade *S*
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Den första årsmodellen är nästan aldrig riktigt bra. -96 är ju första året för E39:an. Det var en hel del fabrikationsfel på dem, även -97:orna var ingen höjdare. Men ta en -01 eller -02 E39, där tycker jag att kvaliteten är lika hög som på en E34. För en sen E34 från -95 -96 är nog den bästa bil man kan ha...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ni som får skambud hos handlaren, vad hade ni förväntat er? Handlaren vill ju göra ett klipp samt tjäna stålars på Er (förmodade) okunnighet om vad han kan få ut för den...
Att -01 eller -02 skulle vara bättre håller jag inte alls med. Vissa grejor har kanske förbättrats men det finns så många "ursprungsbarnsjukdomar" och brister att man inte märker det. Usel kvalitet på för många ställen!

Vad man får för en inbytesbil är kanske inte tecken på vilken kvalitet utan snarare att det importerats för många BMW vilket ger ett otroligt utbud som gör dem svårsålda. Tror inte "allmänheten" ännu förstått att BMW=dålig kvalitet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kvaliten är inte sämre än på någon annan bil i samma segment, men att tro att man får högre kvalitet bara för man köper en BMW som kostar många sköna slantar mera än andra bilar är då biter man sig i tummen, det är inte kvaliten man får betala för utan "märket" och bilens övriga egenskaper.
Bilar i EU är ihopsatta av istort sett "samma delar" från "samma tillverkare" så kvaliten blir likvärdig på många av delarna oavsett bilmärke.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.