|
Sida 8 av 11
|
|
|---|---|
|
Åkte med en kompis nyligen som just köpt en sprillans ny saab 9-5:a den hade gått 13 mil, men saknade helt kvalitetskänsla. Min 325:a från 91 (som tyvärr numera ägs av Ansta bildemontering) eller den " nya" 520i från 97 som jag kör idag ger en helt annan totalkänsla. Men det är väl fullt möjligt att en del detaljer numera med nya miljökrav från EU inte får innehålla vissa beståndsdelar och tappar i ålderskvalitet, men det borde vara samma sak för samtliga bilmärken som tillverkas/byggs i Europa. BMW har ett helt annat synsätt i grunden än dom flesta andra tillverkare där det bara ska vara enkelt att MONTERA IHOP bilen utan tanke på framtida service-arbeten och reparationer. FÖR DOM KOSTNADERNA BETALAR DU, KUNDEN !! På BMW går det att byta grejer utan att demontera halva bilen, den är m.a.o genomtänkt // MM |
|
|
Undrar om lackbubblor räknas som rost? Mvh sword |
|
|
& här har jag trott att det handlade om BMW vs Mercedes, inte om Saab. Vissa grejer på en BMW är inte direkt lätt att skruva med. Min Saab är betydligt mer lättskruvad i vissa fall jämfört mot min fd BMW. Men som sagt, nu gällde det inte Saab i denna tråd. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Kvaliten har nog försämrats på dom flesta märken. Är dagens v70 betydligt mkt hållbarare och driftsäkrare än en Volvo 245, skulle inte tro det. Innan jag fick nytt jobb och slutade som saab mek, så hade vi nog minst ett kedjehaveri på 9-5or i veckan på våran rätt lilla verkstad med 5 mekar, Dom flesta på verkstan skulle inte vilja ta i en 9-5 med en tång när den är 10 år gammal, massor med fel. Går inte heller där att jämföra med gammel saabarna. Nya SS är ju oxå ett under av diverse problem. Nu har ju t.o.m SAAB kommit ut med ett SI samt spec verkyg som gör det möjligt att byta balanskedja på plats, eftersom att dom havererar så ofta. När jag var där fick vi lyfta ur motorn. Alla dessa miljökrav tror jag är en stor bandit, väldigt höga krav när det gäller utsläpp, vilket ger en mkt avancerad motorstyrning. Samt användandet av vattenbaserade lacker, gummi och plast får inte innehålla vissa saker o.s.v. Allt detta ställer ju till med att fler saker går sönder än vad det gjorde förr. |
|
| Ha även i åtanke att flertalet motorstarka bmw:s som är importerade stämmer sällan miltalet på! Rasar motorn på en imp bmw som rullat 15000 mil kanske den i själva verket har rullat 30000 stenhårda "autobahn-mil!" Min erfarenhet av bmw o mb är att det är ohyggligt bra kvalitet! | |
|
Av mina erfarenheter har inte BMW nå vidare kvalitet vad det gäller motorer, rost och el t ex. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Känner mig tvungen att ragera -:) Perran: Du har rätt. Det handlar inte om SAAB här, inte om SAAB överhuvudtaget. Här snackar vi riktigt högkvalitetsbegrepp, finfin prestanda, design så det bländar. Nej, inga bullriga Opel-motorer här inte. Inga slocknande displayer, ingen plastkänsla som i den alldeles nya 5-3 2,3 Turbo. (Körde kollegans NYA 5-3 dito inkl. all tänknar lyx ner till Örebro då han var för trött efter nattjouren. I motorvägsfart fick man skrika och prata. Inte njöt man av en stereon för det hördes bara en skrikig diskant). Nu var det automatväxel så man slapp känna hur växelspaken skakar just när man har växlat upp och försöker gasa. Ja, därför vill jag å forum-medlemmarnas vägnar be om ursäkt för att vi i ett sådant forum nämner SAAB. :-) Välmenat! Mvh sword |
|
|
Vadå 5-3? Kanske 9-3. Design hehe. Är det därför så många BMW anhängare klagar på Bangle? Kvalitet, humm.. Som sagt BMW håller hyfsat dålig kvalitet enligt mina erfarenheter. Plast, verkar vara en hel del plast i dom nyare BMW också. Prestanda, ja en del BMW går väl rätt bra men inte mer. Ser inte problemet, Merca vs BMW. Inte Saab. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Förlåt mig, menade faktiskt 9-5. Förstår inte hur det kunde bli så här fel. Sedan en sak till: Du har ju ditt på det torra eftersom du tydligen inte besvärar dig själv med BMW-ägande. Så då var det väl inga problem för din del, eller? Vi andra stackare, får dras med, enligt dig, allt sämre kvalitet, ful design och en massa andra problem. För vad är BMW annat än, ja, som Askungen uttryckte det, alldeles alldeles undarbara bilar? Jag menar att det kan finnas en liten portion rationalisering i dina argument, tror jag. Inget större fel på SAAB bilar alltså, men jag tror att de flesta, även icke BMW-ägare, håller med om att det är lite olika segment det där med SAAB och BMW. Själv skulle jag, om BMW inte fanns, hellre valt Toyota än SAAB :-) /sword |
|
|
Perran_: "Prestanda, ja en del BMW går väl rätt bra men inte mer." ö? ..det finns ju inga andra bilar som går bättre iaf.. Merca har för tillfället en del snabbare modeller men de brukar ju ligga på ungefär samma nivå för det mesta. Men f.ö. finns ju inga andra bilar som går bättre. Inga fyrdörrars i princip. |
|
|
Laddade ner senaste säsongen av Top Gear i dagarna och såg i två sittningar, där klagas det massor över MB's bristande kvalitet på senare år, och när Top Gear klagar på MB så måste det finnas grund för det. Annars är ju BMW deras lilla hatobjekt som man aldrig aldrig missar att klaga på, men det är sällan nåt konkret, mest sånt som handlar om smak. - aldrig mera M20 |
|
Robert V |
Jag har en bil som är 19 år gammal (1 ägare före mig) ... nästan inga rost ingrepp arg o uthållig i motorn dryga 16.000 sommarmil :) och varenda slant känns befogat. Knappar, instrument o läder av kvalitet ! det e gummidelar som måste bytas (är nr 1 på gång nu) servar själv med bl. a. hela detta forum som vägledare ! tackar för det ! ... dessutom så är det ingen tvekan om att det är en BMW som bil o kvalite när man ser den till skilnad från ( i mitt tycke ) nya(re) modeller. Önskar att få hålla den i samma skick i 20 år till ! Överlycklig över att ha min nr1 bil BMW M635CSi investera i njut ... livet är för kort ! |
Robert V |
aha ... det var viss flera sidor på detta inlägg :=. ... o lite samtalsbyte men iaf .... |
|
sword: Nej men jag har ägt BMW, och det tar ett tag innan jag vågar äga en BMW igen efter allt strul jag haft. Javisst japsar är kanonfina bilar som håller bra, så där kanske du inte gör ett så dumt val :) Än om jag föredrar Saab hehe. Besökaren: Nej, BMW är ju snabbast :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
stefannorr |
Som sagt när man köper BMW eller annat märke är service dokumentation A och Ö! Perran> va har du ägt o hur var serrvice dokumentation på denna bil?...köper man en rishög så kan man ju knappsst tro att den ska bli bättre efter tiden..sen finns ju alltid måndagsex. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja jag fick byta den 3 bakljuslampan i förrgår sedan bilen tillverkades attans sicken dålig kvalitet :)) ///MVH Hasso Länk |
| Hasso, kul! Snacka om att kvalitén försämras hela tiden. Jag har bytt flera glödlampor mest på baklyset på BMW:n. Det är så jobbigt när bilen direkt talar om att lampan har gått. Sedan är det bara att vrida på ett par vred, så är det bytt. Annat var det när jag bytte glödlampa på Volvo 850. Jag höll på minsann i en timme och fumlade efter en liten fjädring för att få loss lamphållaren. Efteråt kände jag mig som en riktig mekaniker. Det är kvalitet att inte låta vilken nörd som helst kunna få byta glödlampor. Eller hur? :-)) | |
stefannorr |
Lite up to date då...har nog klivit om hasso nu i mil : ( 9050 mil efter att sambon lurat mig hit o dit nder semestern o än är hon inte klar säger hon : ( : ( så 10 000 mila strecket börjar kännas nära..nej vänner av de ena o de andra,bilar o brsiter kvalite med m.m handlar nog oftast om skötsel o vårs o service..ska ja va ärlig så har min kostat 0 kr i service o rep på 11 mån(dock kört endast typ 600 mil)..2 lampor(fick grais av BMW Luleå,troligen för att han inte hitta priset snabbt o va stressad) sen har ja bytt olja i v-lådan o motorn(men har 4 gröna lampor kvar men byter o srvar gärna lite oftare,o evighetsolja i v-lådor..nääää) men som sagt skulle göras i motor om typ 1200 mil så de är min egen pedans eller va de heter : )...sen böt ja v-pump termostat(+ termostahus enligt hassos tips så slipper man överaskningar) men som sagt om ja bara rullat på så hade kostnaden varit nol,för de ja bytt o servat är omvårdnad ej fel. Med risk för felstavningar från en som snart passerat halva semestern..hmmmm...grrrr... |
|
Har bytt glödlampor både fram och bak på Volvo 850. Tycker inte det är svårare än på en E34... Sen kan jag ju tillägga att jag förmodligen är den mest otekniska på detta forum :-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stefan: 9300 mil så du kan köra lite till :)) ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.