AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.513

bmw och mercedes kvalité

Sida 7 av 11
stefannorr: häng inte upp dig på enskilda detaljer det är ju inte där problemet ligger!!!
Anledningen till att jag skrev om airbagen var att jag läst om två på detta forum och en bekant som råkat ut för det. Jag tycker att 3 fall i Sverige är 3 fall för mycket och det är förmodligen fler fall som inte jag hört talas om.

stefannorr
ml99> Ja de kan ju hända att de är 3 fall för mycket,men de finns säkert 3 fall av alla bilmärken som tillverkas som de hänt på.Jag hänger inte upp mig på enskillda grejer,men när de finns fel som jag i stort sett aldrig hört talas om måste man väl reagera på de eller? ska man bara läsa o svälja då är de ju ingen vits du skriver något.
Ok, om det känns bättre. Men jag skulle tippa att det är fler som inte hört om några av de andra sakerna men kan se helheten.
ml99:
En debatt är inte fel tycker jag, men i detta fall tycker jag påståenden om fel och brister grundar sig på lite lösa grunder och jag håller inte med om att BMW generellt har försämrats mer än andra bilar.
Jag tror nog BMW trycker på hos underleverantörerna men jag vet av egen erfarenhet av liknande situationer att det kan vara en trög process.
Det jag syftar på vad gäller rosor i pressen gäller inte bara nybilstester utan även som begbilar. Man brukar givetvis inte vara sena att även påpeka brister men tydligen uppväger dessa inte de positiva sidorna.
Riktigt att några detaljer i din uppräkning är lite felaktiga, vad gäller fläktstyrningen så sitter det inget relä utan en effektmodul som förvisso kan krångla men inte så ofta som det mera standardmässiga felet i de äldre generationens fläktmotstånd, mao debatten vrids lite fel om den läses av nån som kanske verkligen har taskig erfarenhet av just fläktmotstånd.
Å andra sidan, brukaren av bilen behöver ju inte förstå hur allt funkar, han vill bara att fläkten gör sitt jobb.
Airbag som löser ut är en betydligt allvarligare sak, visst har det förekommit men så gott som alltid pga yttre omständighet, att dra till med att det sker i tid och otid gör verkligen debatten mindre seriös.
Det sker en rätt stor generationsväxling på bilar sedan några år tillbaka och det lär hålla på ännu en tid. Aldrig tidigare har man kunnat köpa en stor bil som har kanske runt 200hk eller mera och ändå kan köras så snålt och med så små skadliga utsläpp som nu. Dessutom stoppar tillverkarna in mer tekniska finesser och hjälpmedel än någonsin tidigare. Att BMW ligger i framkant vad gäller detta kan väl de flesta vara ense om.
Baksidan på detta är att det mycket väl kan förekomma enkla fel som gör bilen obrukbar och som vanlig användare kan man inte göra ett dugg utan att ta bilen till verkstad. Detta får vi leva med men många känner frustration över att inte ha "full koll" på vad som händer.
Ofta handlar det om utbyte av hela moduler som kanske inte är billiga, men reparation av elektronik till timpeng skulle också kosta, sen skall det lämnas lagstadgad garanti på detta (vars kalkylerade kostnad betalas av kunden), man får kanske inte tillgång till ev. uppgradering av hårdvara och mjukvara osv. Valet är ju då lätt eller hur?
Hur som helst, att gå tillbaka till det gamla lär vi inte få uppleva.

FP
stefannorr
ml99> Menar ju som sagt inget mot dig personligen utan ville ju bara kommentera vissa fel,går man in på audis forum så ser de likadant ut där,skulle volvo o andra större märken ha lika stort o välbesökt forum som autopower är ja övertygad om att de skulle se minst lika(illa) ut.
Har själv/har/haft funderingar på att ev byta till en japanare igen,men känns svårt o göra sig av med bilen o den komfort den har och än så länge har jag inte haft ett fel på bilen o har haft den 11 månader,men som sagt så kör ja lite o har nog inte kommit upp i mer än drygt 500 mil max på de året.
Folke: Du säger att jag ska komma med "konkreta saker och fakta." Sen skriver du "Btw, jag har läst. sett och hört i stort sett bara positiva saker om E39." Hehe eh..

Jag kan ju börja med vad jag läst på detta forum om E39. Sen har jag hört av E39-ägare att dom klagat på rost t ex och jag har även sett det.. Nöjd?

BMW är i vissa sammanhang överdriven när det gäller kvalitet. Jag mfl har väldigt tråkiga erfarenheter av BMW tyvärr.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Jag skrev så för att du kanske skulle notera att det blir rätt generellt utan att ange konkreta saker, vilket du tydligen noterade, hehe.
På ett forum som t.ex Auto Power kommer du att få läsa många frågor och funderingar runt BMW och om diverse problem osv. Men sällan något när allt är bra, vilket det givetvis oftast är. På ett märkesforum skickar man sällan in nåt i stil med "Hej, hurra vad allt är bra" osv. Det bara är så, inget konstigt med detta, likadant på alla liknande forum.
Att man har "hört" saker lägger iaf inte jag större vikt vid, i synnerhet inte i andra eller tredje hand, hur många bilar har du personligen erfarenhet av, och hur många av dessa är/var BMW?
Inget personligt mot dig naturligtvis, men när man skriver ett inlägg i stil med "Fy fan..." osv så får man kanske räkna med att få förtydliga sig lite.
Ang. rost och E39, det har förekommit fel i rostskyddet på bakluckor på Touring (har jag hört), liksom t.ex i framkant av huven på en 740 som jag ägde, där huven kexade inom två år.
Missar naturligtvis, men generellt har E39 ett mycket bra rostskydd (källa: Bilprovningen), med t.ex rostfritt avgassystem, nåt som inte är så vanligt tyvärr.
Om bara miltalet var enda mätaren på kvalité så skulle lastbilar och bussar överglänsa allt och alla. Skillnaden är delvis den kvalificerade servicen och underhållet.
Många vårdar sin BMW lite konstigt genom att hela tiden söka efter begagnade delar eller efter billigast möjliga delar hos diverse tvivelaktiga leverantörer (källa: flera tusentals inlägg på detta forum), då får man kanske också räkna med lite varierande resultat vad gäller driftsäkerhet eller hur?
Bara för att bilen är dyr vid köpet så får man inte förledas att tro att den inte behöver förstklassig service och underhåll. Men även här ligger BMW förhållandevis bra till jämfört med många andra både dyrare och billigare bilar.

FP
Folke: Så vad du egentligen säger är att du/ni som har lite mer erfarenhet borde ta tag i denna debatt. :-) Det hade varit jättebra för som sagt jag har bara egen erfarenhet (ca 10 år) och bekantas (ett tiotal med nyare bilar).
Vi har väl ändå samma gemensamma mål, att BMW ska bli bättre och att man ska slippa större/mindre irritationsmoment.
Återigen jag och mina bekanta kan ju haft en enorm otur (eller är vi för gnälliga), men det kostar ju inget (oftast) ekonomiskt men det kostar i tid och prestige.
Du/ni här på forumet som har "järnkoll" skulle ju egentligen prata ihop er och kolla om det ligger något i det som diskuteras i denna tråd men det är klart, precis som jag, så har man kanske varken tid, lust eller resurser.
I annat fall håll debatten levande, låt den inte bli för personlig (händer även mig!)
Visst. Men just nu känns det inte som prio ett precis, tiden räcker liksom inte till och det mumlas redan tillräckligt i kön om "sitter vid datorn hela semestern" och liknande utfall. Så jag tror jag drar ner till level 3 eller nåt och idkar lite semester.
Hade alla där ute.

FP
Level 3 låter perfekt och solen skiner.
Folke: Jodå nog skrivs det en och en annan tråd om hur bra BMW är ibland. Konstigt vore annat.
Ang. mina erfarenheter av BMW så hade jag en BMW förra året, vi har haft BMW när jag var mindre, vi hade en annan BMW t om i höstas. Min bror har kvar sin BMW. Jag känner många som har BMW. Så bara för att jag inte kör BMW nu, behöver det inte betyda att jag inte vet något om BMW.

Fan vad mycket BMW det blev :P

Men jag kan inte hålla med dig när du säger - "Men sällan något när allt är bra, vilket det givetvis oftast är."

Enligt mina erfarenheter så är det inte "givetvis oftast allt bra" när det gäller BMW.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
stefannorr
Jag tror inte att BMW har någon superkvalite och av dom som svarat o skrivit inlägg är de väl ingen som påstått de heller eller?
Jag tror att den håller normal klass och inte mer,sämre på vissa delar bättre på andra.
Jag har ochså vänner som kört BMW i många år utan större problem,själv har ja kört i lite mer än 2 år,på förra 320 var de en del som fick bytas,men de var rena slitagedelar och på den ja har nu 2 glödlampor.
Men som ja skrivit tidigare och som även Folke är inne på så måste man ju serva bilen och byta med rätt delar,sen finns de ju 5-10 fel som är väldigt vanligt förekommande på e 39 tyvärr,men så är de ju även på andra dyrare blar Mercedes,audi m.m..går att läsa på deras forum som inte når upp till antal inlägg o besökare som här(710 000 inlägg idag) deras forum kanske är 5% av detta.
Sen importeras de otroligt många BMW med bedrövlig godtrogna köp av vissa,bilar som gått åtskilliga mil mer än vad som står på mätaren,krockade,dåligt servade m.m.
Men som sagt inte har BMW någon superkvalite men kan inte se nån här som hävdat de heller,men inte sämre än Audi mercedes m.m.
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Efter kort frånvaro får jag väl hålla ord och argumentera lite i ämnet som nu börjar bli smått irriterat.
När det gäller de objektiva argument som talar för kvalitet i BMW bilar skulle jag -just det- hänvisa till bilpressen. Jag hade först tänkt välja ut och länka över ett antal artiklar rörande begannade BMW särskilt den i denna debatt omtalade E-39:an. Har försökt, finner bara papperskopior. I varje fall famstår begagnade BMW inkl. E-39 som kvalitets bilar med få fel och skavanker. Kärnpunkten här liksom i artikeln är följande: Ni kommer aldrig att hitta en tre år gammal bil helt utan fel. Oavsett märke. Som jag skrivit tidigare på denna tråd (och som folke också påpekar) verkar absoluta majoriteten av svenskar (se siffror på nybilsförsäljning) föredra fr a Volvo, men också SAAB, VW, Ford etc. Det vore oseriöst att påstå att man hittar färre fel på säg, begagnade Volvo. Är BMW dyra? Försök då att hitta Volvo motorer med samma prestanda, kolla sedan hur mycket det skiljer i pris. Provkör alltså en Volvo 850 SE med 150 Hk. Jämför sedan med motsvarande Hk i en BMW med motsvarande kaross.
Det ni (fr a ml99) beskriver som förrädisk känsla av kvalitet i BMW är resultatet av (enligt mig) ett sälsynt detaljarbete, samt omsorsfullt val av material.
Sedan till det subjektiva: Jag har provkört många NYA bilar av olika märken. Den sammanlagt mest tillfredställande känslan får jag alltså bara i en BMW. Det är alltså styrningen, gasrespons (och gaspedal motstånd), bromsar, kopplingsmomentet, känslan i växelspaken, fjädringen och tystnaden i kupén i 110 km/t som tilltalar mig. Det betalar jag extra för så jag slipper traktor känslan med trippel förstärkt servostyrning i Volvo som ger rappakalja eftersmak, eller den torra känslan i växlingen i MB. Nu får ni stena mig...
Allt väl menat,
Sword
Ingen stening, bara tillrättavisande. .-) Bättre än tex Volvo, ja ingen som påstått något annat. Det är inte det som är problemet! Det jag tycker är ett problem är att BMW inte är lika bra som för.
Det var bättre för! :-)
Har inte påstått att någon sagt att BMW har superkvalitet heller.

BMW är fina bilar, men jag anser att dom har ibland för många brister till det pris dom kostar..

Fast`n Loud Turbo Proud.
stefannorr
Inte vet ja om de va bättre förr,de som är sämre i nya är väl all elektronik..boxar m.m..som kan krångla,men går du in o läser på typ inlägg om (äldre) BMW så inte är ju felen mindre där..men som sagt visst har e-39 några pinsamma fel,som framförallt beror på underleverantörer av abs sensorer,elekktronikboxar m.m(e-39-99) m.m..fins ju x standardfell i e-39 som man kan läsa om här,har dock inte råkat ut för något av dessa själv.
Min är ju en tidig e-39 tillverkad mars 96 tror ja,dock bara rullat 8995 mil ännu(snyft ..snart 9000) så felen kan ju dyka upp..me för att jänföra A och B så har ja kollat upp t e x nordicaudis forum och inte är de bättre ställt där..trodde audi var rostfri ända till ja besökte deras forum..rost i dörrundersidorna på nya a-3 97-98 m.m...
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
På tal om rost i dörrundersidor: Är nyfiken på om detta förekommer på E-39 -1997 -98? Svara gärna!
Mvh
Sword
Helga
Har kollat med E39 ägarna på klubben. Inalles 6 st. plus 2 släktingar och 2 bekanta. = 10 st. Ingen har rost på dörrarna.
Vad dom vet om i varje fall. Årsmodeller är 96-01 varav de flesta
96-98. Och inte min egen -97 heller.

Helga
Har någon av dessa touring? Verkar ju som den bakluckan har en benägenhet att rosta.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
stefannorr
Har ej rost heller,kollad av Luleå bil o rostskydd. bmw 523 Ia -96
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.