|
Sida 6 av 11
|
|
|---|---|
|
Tror inte att vår (din och min) disskution leder längre. Du har din åsikt och den får du ju ha och jag har min. Vill man inte se så går det ju inte att övertyga. |
|
| Jag har inget alls emot att se. Tvärtom, jag tar gärna emot information om bilars egenskaper, inte minst med tanke på att jag eventuellt byter bil nästa år. Då kan det ju vara bra med information. Men i så fall vill jag helst veta hur den kommit till, annars blir det svårt att lita på den. | |
| Tycker väl att jag inte riktigt känner eller har tid att övertyga dig i just ditt bilköp utan försöker snarare väcka en debatt. Denna debatt pågår redan bland andra BMW-ägare men verkar vara lite svårare att väcka här på detta forum. Men det är väl rätt förståeligt. | |
|
Jag tror inte att det är för min skull som du gjort dina inlägg på denna tråd. Vill du skapa en debatt så ser jag inget fel i det, men jag tror att debatten har betydligt bättre förutsättningar att mynna ut i något fruktbart om det står klart på vilka grunder ståndpunkter vilar. När det gäller en sådan sak som frekvens av olika typer av fel hos bilar så är det ganska lätt att få fram skeva uppfattningar om man inte går systematiskt tillväga. Just därför är det viktigt att fundera äver hur påstenden om "vanliga" fel kommit till. Jag erkänner gärna att min kunskap om frekvensen av olika fel hos BMW är ytterligt bristfällig, men skall någon annans uttalanden vara intressanta vill jag gärna ha klart för mig vad som ligger till grund för dem. Andra kanske nöjer sig med mindre, men dessvärre tror jag att man då lättare riskerar att falla offer för myter och vanföreställningar. Vill du väcka en debatt kan det ju vara en fördel att inte antyda att personer med avvikande uppfattningar "inte vill se", eller att det är "rätt förståeligt" att det är svårt att väcka debatt på detta forum. Även om du skulle ha rätt i sak så är det knappast något som lockar till debatt. |
|
Helga |
Om man skall jämföra kvalitet och kvalitet så måste man ju inte bara ta med att en BMW är si och så dyr. I de allra flesta fall så har en BMW gått mycket längre och hårdare (läs körglädje) än medelbilens 1.400 mil. Har bl.a bekanta som bara kör Toyota Corolla. Byter vart tredje år och då har milen aldrig varit över 2.500 = max 750 mil/år. När jag körde som mest så kunde jag komma upp i 750 mil/mån!! Trot f-n att något kunde gå sönder och att slidetaljer fick bytas. Hur många av detta forums användare kör under 750 mil/år?? Och hur många byter sin svensksålda BMW efter 2.500 mil? De flesta här tror jag äger en E34 eller E39 med snitt 20.000 på mätaren. Och en del har kanske gått 10.000 mer i verkligheten. Vi kan inte jämföra äpplen och päron. MVH Helga Helga |
Helga |
Glömde att tillägga och fråga: Hur många japanare/koreaner har gått mellan 20 - 30.000 mil och fortfarande besitter nybilskänsla och körglädje. Dom kan man nog räkna på ena handens stortå! Helga |
Ante25 |
det blev en lång tråd det här (kanske inte så konstigt) det är ju inte så kul för alla som har investerat en förmögenhet att få höra att man har köpt skräp. min bil har dock funkat bra nu i snart 2 veckor i sträck(peppar peppar) förutom att kupefläkten har börjat bråka lite och en glapp spindelled men den har ju rullat hela 17000 mil så det är ju inte så konstigt:) Är sugen på att fara på en riktig långtur men vette fan om man törs,kvaliten är ju inte på topp och man ska väl inte behöva byta ut varenda del i förebyggande syfte heller, byter hellre bil. Det blir nog ingen ordning på problemet förrän man kontaktar Sverker på PLUS Adjöss |
Helga |
Löjligt. Köp en Camry som gått 14.000 mil och semestra tryggt! Helga |
stefannorr |
* Knarrande dörrlister-har icke * Slitna (i förtid) dörrlister-har icke * Trasiga fläktmotstånd-inte jag o inte vad ja vet tidigare ägare * Trilskande bakluckelås-har inte haft o ej tidigare ägare med * Klonk i dörrar-ej märkt * Rost i bakluckor (e39 touring)-äger ej touring * Bristfälliga telefonmoduler (nej inte fel kort utan söndriga moduler)-har ingen mob * Airbagar som löser ut i tid och otid.-no problem med det o ingen tidigare ägare heller * Rost vid tanklocket (e39 sedan)-besiktad av luleå rost skydd-ingen rost eller påpekande(kvitto på det) * Ljudanläggningar som tappar volym och balansinställningarna när man stängt av bilen.(ljud på ena sidan just nu,troligen kabel som släppt * Termostat * Vattenpump= Bytt vid 8800 mil p g a rykten om usel kvalite,dock ej märkt något * ABS-sensorer= aldrig bytt av mig eller tidigare ägare=saltproblem? * Kamaxelgivare= inga problem.. * Hjullager= ej bytt av mig ej heller tidigare ägare * Kylaren vittrar sönder= inga problem..540 ägare? med det problemet? * Värmeventiler= ej bytt eller märkt av * Expanstionskärlet läcker= ej bytt eller fel * Kombiinstrument trasig text i instrumentpanelen= inte ett enda pixel fel * Backventil till bensinreturventilation inga problem * Ventilkåpspackningarna= inga problem * Handbroms= nybes inga problem= använd den * Kylarslang baktill på motorn= inga problem * Tankmätare (vanligt på både e46 och e39)men=visar rätt |
stefannorr |
Återkommer med milantal eftersom den rullat relativt lite> 8970 mil idags dato och kan påverka visssa fel neg/pos. |
|
Tänkte inte gå så vetenskapligt till väga men det startade ju en debatt ändå. :-) Nockenweller: Kan du antyda så kan jag. :-) Relaxa lite! |
|
|
En liknande lista går att plocka fram hos de flesta biltillverkare, inte identstiska fel kanske men av motsvarande "dignitet". Mycket är ju relaterat till underleverantörer, Motorolas telefoner, Philips bilstereo, Siemens ABS-sensorer och andra givare osv och förekommer också hos andra biltillverkare. Mera intressant vore konkreta exempel på sånt som är dåligt och som BMW konstruerat och tagit fram, och som sagt i vilken omfattning det förekommer. Enstaka fel av ovanstående är ju alltid tråkigt för den som drabbas men det sänker ju knappast hela bilmärket eller hur? Av alla felen på listan har jag drabbats av en termostat (för kraftig fjäder knäckte upphängningen i termostathuset), den franska tillverkaren har numera en annan fjäder, samt en ABS-givare som gick på goodwill, Siemens skulle enligt uppgift ha förbättrat dessa. Vet inte om min bil kan tänkas falla in under "inte allt för gammal E39", men jag är fullt nöjd men bilens kvalité. Airbags som skjuter allt som oftast skriver du, stämmer detta verkligen, har aldrig hört detta, borde givetvis rendera i återkallade bilar isf. Fläktmotstånd vars motståndsspiraler brinnar av pga belastningen (strömmen) till fläktmotorn är ett gammalt känt problem i de flesta bilar, men hos E39 finns inget sådant (som då inte gärna heller kan gå sönder). Det finns en styrmodul (effektslutsteg) till motorn och det kan givetvis bli fel i denna eller i styrningen från klimapanelen till denna. Jag påstår inte att inte felen i listan kan förekomma, jag märker t.ex att listen på dörrkarmen börjar ge sig pga att man gärna tacklar denna när man går i/ur bilen. Frågan är om listen är kass eller om man får undvika att gnida mot denna med kläderna? Inget världsproblem precis men ändå? FP |
|
|
Fy fan, längre tillbaka i tiden kunde jag tänkt mig en E39. Men efter att ha läst, sett och hört en hel del tråkiga saker om denna modell, är jag tveksam. E39 verkar ha ganska dålig kvalitet för det priset tyvärr. Köper man bara själva kvalitetskänslan eller? Sen är det mesta bara kaka egentligen. Nej nog finns det andra märken som håller bättre anser jag. & visst även sämre. Rullar verkligen BMW-s bilar längre än snittet? Dom må köras hårdare, men köras längre? Finns otaliga Volvosar som rullat långt och håller bättre än vissa BMW. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Vet inte riktigt vad jag antytt, men nog känner jag mig ganska avspänd både nu och i går. Alltnog, med dagens datoriserade system för att hålla reda på flödet av komponenter och försäljningen av dem borde det vara ganska lätt för BMW att få en bild av åtgången på delar till reparationer. BW borde inte ha några större problem att se exempelvis hur många ABS-givare som går åt som reservdel och därmed få en rättvisande bild av hur vanligt det är med mankerande ABS-givare. Om sedan BMW verkligen gör detta vet jag naturligtvis inte. Rent principiellt kan de ju strunta högaktningsfullt i om ABS-givare går åt på löpande band eller inte. En sådan attityd lär nog inte vara hållbar i längden. Det kan givetvis också tänkas att datasystemen är så utformade att det inte går att plocka fram den informationen, klantig programmering har kan alltid förekomma. Emellertid tror jag att personliga erfarenheter, bekantas erfarenheter, etc är en dålig väg att gå om man vill skaffa sig en bild av kvaliteten hos ett märke som säljer runt en miljon bilar om året. Det krävs en metodik som är ganska systematisk, annars riskerar man att det mest blir hörsägen. Jag går inte omkring och tror att allt är frid och fröjd med BMW, visst finns problem, men det vore ju bra att få veta hur vanliga de egentligen är. Det tror jag inte går att debattera fram, men försöka kan man ju alltid. |
|
|
Hej!! Det verkar vara väldigt skiftande kvalite på BMW bilarna samtidigt som de körs hårdare än andra bilar (tror jag). Även jag har haft mkt problem med min bil också en hel del delar som jag har fått byta ut, men motor och växellåda är på topp fortfarande efter 16100 mil. |
|
|
Perran_: Kom gärna med konkreta saker och fakta. Btw, jag har läst. sett och hört i stort sett bara positiva saker om E39. Vem skall man tro? En fundering: Varför är det inte Lexus eller Corolla som brukar utnämnas till världens bästa bil av en ganska enad motorjournalist och kritikerkår? Delvis en klyscha naturligtvis, men varför just E39 (och tidigare E34)? FP |
|
|
Folke: Du verkar ju ha koll på saker och ting, du tycker alltså inte att BMW;s kvalitet har blivit sämre med åren? Isåfall är jag beredd och böja mig! Du skyller ofta på underleverantörer men BMW har väl en möjlighet att påverka?! Vidare är ju de tester som görs av en "enad motorjournalist och kritikerkår" gjorda på nya bilar och inte när bilarna är "inkörda". Men återigen, du verkar ha koll och då är det kanske så att jag och de som jag känner som kör nya eller nästan nya BMW har haft otrolig otur, eller helt enkelt för gnälliga. :-) Jag påstår heller inte att det sänker BMW men någonstanns kanske det är på sin plats med en uppryckning. Bara en detalj men i e39 sitter det väl ändå ett relä som ofta går sönder och leder till att fläkten inte fungerar? Facktermen för denna modul kanske var fel men nog är det ett vanligt förekommande fel? Som säker de FLESTA (nu antyder jag igen) förstod så är det inte en vetenskapligt framtagen lista och inget bevismaterial, trodde inte heller att det var någon lag på det. Förtal är det ju knappast frågan om heller då jag bara skriver det som fel som inte bilprovningen slår ner på och det är ju sant. Vidare har jag varken tid, lust eller resurser att göra en mer nogrann undersökning och ansåg att en debatt borde vara en bit på vägen. Är helt övertygad om att så är fallet. Kanske en liten bit på vägen så att folk får upp ögonen för att allt inte står helt rätt till. Nockenwell: Du deltar ju i debatten! Är det för att det är bra att det är debatt eller är det för att den ska avslutas för att du inte tycker att det är bra? |
|
| Givetvis skall folk debattera om dom vill det. Avsikten med mina inlägg har varit att peka på vilket underlag man bör ha för att rättvisande kunna värdera exempelvis kvalitet hos en stor biltillverkare. Jag lever inte i tron att BMW:s bilar är krångelfria. Jag har ingen anledning att tro annat än att exempelvis Lexus kommit betydligt närmare den krångelfria bilen än vad BMW gjort. Emellertid skulle jag inte heller stödja tesen att BMWs bilar gränsar till det bedrövliga i detta avseende. För övrigt skulle jag inte heller tro på att Volvo, Saab, Audi, VW eller de flesta andra märken är bedrövliga. | |
stefannorr |
Airbagar som löser ut i tid o otid???? Tror ja bara läst ett enda inlägg på forum genom åren på någon som råkat ut för det,däremot airbagsensor o sensormattor,men inte att airbagen löser ut. |
|
Jag tror biltillverkare skiter i vissa fel. Jag vet att VW transporter tex har samma skit-lysknapp i alla år (92-04) som pajar när man vrider över den till helljus, har man otur så slocknar all belysning på hela bilen, lagom kul när det är mörkt ute. Jag har en -98 som knappen är bytt 4ggr På miná BMW jag har haft utan halvlusaut. så använder man ju knappen varje gång man använder bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.