|
Sida 5 av 11
|
|
|---|---|
|
ml99: trevligt att du nappar på mitt påstående. Lovar att efter förmåga inom kort komma med både subjektiva och objektiva argument för att BMW ÄR en kvalitetsbil. Märk väl att jag då inte påstår att bilen är felfri! För rättvisans skull ska jag lista upp vad jag uppfattar som oförlåtliga svagheter hos gamla och nya BMW. Låter som att jag skulle vara väldigt insatt, det är jag inte. Men diskussionen lockar. Håll till godo för snart är jag på semsterhumör! Håll sex:an varm men håll huvudet kallt! Mvh Sword |
|
|
Var idag och provkörde en lexus...bedöminigen är som följer..herregud vilken bil..man hörde knappt motorn..kassaskåpsdörrar..komfort som slår min bmw med hästlängder..och hör å häpna körglädje!!..;) man blir verkligen imponerad av bilen ända negativa jag har att säga.. en "Riskokare" men den bil jag ska ha i framtiden är.."LEXUS" //Dogge |
|
| Sword: Vet inte riktigt hur du ska lyckas med detta projekt men lycka till. :-) | |
Njuren |
Nu ser ja verkligen fram emot provkörningen av Lexusen! Någon som läste kvällsposten igår? "BMW uppmanar alla som köpt V8 och V12 motorn senaste året? att INTE köra med sina bilar utan att ta kontakt med en BMW verkstad........ BMW - i nöd och lust? |
|
Visst gör BMW kvalitetsbilar, men läser man bara här på forumet och talar med en mindre skara människor kan man tro det är tvärtom. I realiteten är det inte så illa, varför inte kolla t.ex vad konkurrenterna tycker, som de övriga tyskarna, SAAB, Volvo osv. Försök få reda på vad de igentligen diskuterar i styrelserummet, vilka bilar de har som referensbilar osv. Jag sade inte att det alltid är BMW, men ofta. Dessa herrar (för det är nog oftast herrer) skiter väl i om ett eller annat expansionskärls rämnar och liknande, de kikar nog på andra kvaliteer hos bilarna. Att sen aldrig kvalitén motsvarar det höga inköpspriset på nya eller nästan nya bilar i premiumklassen är en helt annan sak, vare sig det gäller BMW, Lexus eller MB. Varför inte ta med RR och Bentley på en gång, bilar med hög kvalité men motsvarar den priset? Knappast. Varför kör inte alla Toyota Corolla, som klarar sig särklassigt bäst i besiktningsstatistik mm, eller varför kör inte alla Lexus om de nu är så överlägsna? En del av svaret har redan nämnts: Upplevd kvalitetskänsla, kombination av sport och komfort osv. Reparationer drabbar alla förr eller senare, läser man (igen) här på forumet så ser man ofta att personer frågar efter billigaste möjliga delar, hur funkar Biltema/Micro/Mekonomen osv. Jag tror iknappast detta höjer driftssäkerheten hos din BMW jämfört med original. FP |
|
stefannorr |
Ja inte har dom mindre problem på detta forum. Länk |
|
Händer att jag kikar in där, mest för Osramtjejens artiklar som är bra, i övrigt rätt mycket svammel. Men som alltid på olika märkesforum, ingen skickar spontana inlägg när allt är OK, det mesta handlar om när det är något problem osv. Vilket är helt OK tycker jag på forum som dessa, bara inte folk bygger upp dessa frågor som underlag för generella kvalitetsproblem. FP |
|
|
Det är inte bara folk här på forumet som upplever och kommenterar BMW och även Mercedes dalande kvalitet! Det är ett faktum att BMW och Mercedes kvalitet har blivit sämre, därmed inte sagt att inte även andra bilars kvalitet blivit sämre. Men det märks kanske inte lika mycket där för att det var inte så bra från början. :-) Det handlar ju inte bara om ett expansionskärl här och där! Det är aldeles för många "barnsjukdomar" som följer med hela serietiden. Folke: Skulle tippa att dessa herrar just nu sitter och diskuterar Mercedes rostproblem och absolut inte vill ha det som referensbil! En annan sak som inte nog kommenteras är BMW;s kundbemötande både i bilhallar och på verkstad. Den är pinsamt dålig. Ingen servicekänsla. Ja, självklart finns det undantag men överlag tror jag att de flesta har mött arrogans hos BMW-återförsäljare. Detta finns även till viss del hos Mercedes men jag upplever det som mer utbrett hos BMW. Vill påstå att det finns klart bättre kundkänsla hos många andra märken, inte minst Lexus. Andledningen till att inte alla kör Lexus är väl självklar! BMW har inte fått hålla på tillräckligt länge med dålig kvalite och service. Men jag tror säker att man får se upp. Vi som hänger här kommer säkert alltid att köra BMW ändå, precis som Alfaförare kör Alfa trots allt. :-) Tror inte det går att sopa under mattan längre att kvaliten har försämrats. Jag baserar inte detta på detta forumets kommentarer, de flesta BMW-förare jag känner hänger inte här! |
|
|
Well, BMW säljer trots allt bilar med viss framgång, och tjänar pengar, nåt man verkligen inte kan säga om alla biltillverkare. Vissa verkar mest köra med konstgjord andning, bidrag och hjälp från alla möjliga håll osv. Korsbefruktning med ett antal andra tillverkare verkar vara mera regel än undantag. Om deltagarna på Autopower köper BMW eller inte spelar nog mindre roll, vi är nog trots allt en fis i rymden totalt sett. Dåligt kundbemötande är aldrig bra men har väl inte direkt med materialkvaliten att göra, kom gärna med konkreta saker som du menar har blivit sämre osv. Vi får komma ihåg att Sverige är en ytterst liten marknad globalt sett, se bara på VAG:s senaste utspel mot sina Audiförsäljare osv, ibland är det inte så konstigt att man blir dåligt bemött i bilhallarna. FP |
|
|
Mycket gnäll här, så jag får väl lov att gå mot strömmen. Under de tolv år jag kört BMW har jag inte upplevt en felfri tillvaro, men absolut inget som jag skulle kalla dålig kvalitet. Jag kan hålla med om att känslan av kvalitet är högre än vad som återfinns under skalet, men därav följer absolut inte att kvaliteten skulle vara dålig. Rådjur, skadegörelse och inbrott har orsakat mig mer problem med bilarna än vad konstruktionens eventuella brister har gjort. Inte heller håller jag med om att kundbemötandet i bilhallar och verkstäder skulle vara pinsamt dåligt, tvärtom har jag aldrig stött på något sådant. Visst kan BMW förtjäna en känga då och då. Att låta problemen med spindelleder på E36 fortsätta in i uppföljaren E46 hör ju inte direkt till höjdpunkterna, för att ta ett exempel. Men lite rimligare proportioner bör det kanske vara. |
|
|
Det verkar snarare vara så att acceptansen här på forumet är högre än hos andra BMW-förare jag talar med. Folke: Vad gäller kundservicen så påstår jag väl inte att det har med kvaliten på material att göra! Det ena utesluter väl inte det andra?! Vad gäller att BMW säljer mycket bilar just nu är väl för att man har haft lyckad design men även det har väl ifrågasatts de senaste modellerna. Tänk inte så kortsiktigt, det tar väldigt lång tid att "arbeta upp" ett märke men det kan gå väldigt fort att "spara kortsiktigt" och därmed köra ett märke i botten. Jag anser inte att det "är mycket gnäll" bara en vakenhet och vägran att vara naiv. Inte acceptera vad som helst bara för att man tycker om ett märke. Det är ju i all välmening som jag kommenterar kvaliten eller snarare bristen på densamma. Men jag inser väl själv att det är som att svära i kyrkan när man tar upp det på detta forum. Men återigen: De flesta BMW-ägare jag känner hänger inte på detta forum men tycker ändå att nu får måttet snart vara rågat. Men som alltid så finns det ni som accepterar mer och försvarar märket oavsett vad som händer. Nåja, någonstanns mittemellan finns väl sanningen och vi får väl hoppas att det bara blir bättre och inte sämre. |
|
|
Jag känner mig inte särskilt naiv, inte heller är min märkeslojalitet stor. Skulle jag vara missnöjd med BMW, eller skulle ett annat märke leverera bilar som passade mina önskemål och plånbok bättre skulle jag byta inom kort. Att köpa en produkt för varumärket ligger inte direkt för mig. Inte heller vill jag ägna någon större energi åt att försvara ett märke. Jag konstaterar bara att den bild som i stor utsträckning förmedlas på denna tråd inte överensstämmer med den bild jag har. Måhända beror det på att jag aldrig riktigt vaknar upp på dagarna, vad vet jag, men jag ville ändå framföra min uppfattning. |
|
|
Antingen är du väldigt trött eller har du väldig tur. :-) Jag är kanske mer vaken eller har haft mer otur. :-) Fortsatt lycka till med ditt bilägande men jag tror att du är i minoritet. Det finns ju som sagt alltid undantaget som bekräftar regeln. |
|
|
Åk ner till tyskland och knacka ingenjörerna lite lätt i huvet och säg:Achtung,achtung.Vi är några stycken i Sverige som tycker att era bilar bara blir sämre sedan E39:an.........Dom kommer säker att fatta vad ni menar:-) ///Johan Länk |
|
|
Om jag är i minoritet eller inte har jag ingen aning om, men det vore ju trevligt med lite korrekt insamlad och bearbetad statistik som kunde styrka detta. Nä, nu skall jag ut och starta min felfritt fungerande BMW. |
|
|
Inte ett helt enkelt jobb att samla in sådan statistik och det har jag inte betalt för att göra. Det borde vara i BMW;s intresse att göra detta. Tror inte att BMW-ingenjörerna bryr sig om vad jag tycker tyvärr, som i så många andra företag nuförtiden så tänker man väldigt kortsiktigt. Hoppas den fortfarande är felfri! Annars kan du säker få hjälp här på forumet. :-) |
|
|
Bilprovningen har säkert en del användbar statistik. Då och då publiceras ju valda delar av den i motortidningar. Vad jag sett hittills antyder väl att BMW inte tillhör toppskiktet, men inte heller har en bedrövlig kvalitet (om vi likställer kvalitet med driftsäkerhet, vilket enligt min uppfattning inte är helt korrekt). Liknande statistik finns ju i Tyskland, bl a från ADAC. Förresten hade jag fel, min bil är inte felfri. Den har en repa på framstötfångaren, efter att en annan person körde på min bil då den stod parkerad, vilket fortfarande inte har åtgärdats. |
|
|
Problemet med statistik från tex bilprovningen är ju att det inte tar upp: * Knarrande dörrlister * Slitna (i förtid) dörrlister * Trasiga fläktmotstånd * Trilskande bakluckelås * Klonk i dörrar * Rost i bakluckor (e39 touring) * Bristfälliga telefonmoduler (nej inte fel kort utan söndriga moduler) * Airbagar som löser ut i tid och otid. * Rost vid tanklocket (e39 sedan) * Ljudanläggningar som tappar volym och balansinställningarna när man stängt av bilen. Ja osv osv. För många småfel som var för sig kanske inte är så allvarligt men sammantaget blir mer än måttligt irriterande. Detta ju då givetvis utöver de uppenbara felen som fastnar i bilprovningen. Och jag pratar inte om gamla bilar utan nya till max 3-4 år gamla bilar. |
|
|
Några fler fel: * Termostat * Vattenpump * ABS-sensorer * Kamaxelgivare * Hjullager * Kylaren vittrar sönder * Värmeventiler * Expanstionskärlet läcker * Kombiinstrument trasig text i instrumentpanelen * Backventil till bensinreturventilation * Ventilkåpspackningarna * Handbroms * Kylarslang baktill på motorn * Tankmätare (vanligt på både e46 och e39) Och återigen detta är vanligt på inte allt för gamla bilar. |
|
| Givetvis tar inte SBP:s statistik upp alla fel, men då gör den knappast det för andra märken heller. Dessutom betyder ju inte det att dessa fel är vanliga bara för att de saknas i statistiken. Hur har du kommit fram till att det är vanligt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.