AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.509

bmw och mercedes kvalité

Sida 4 av 11
stefannorr
Xtracrispy> Ja och även högsta priset på begagnade till salu,även om de blivit något bättre.
Deras omsättning på spännande bilar utom om man har börs modell jättestor är ju också usel.
Sist dom hade inne en 328 coupe t e x är över 2 år sen nu,o de va en import med 14 000 mil på mätaren.
Men de är klart dom som köpt en BMW verkar behålla den eller ialla fall inte byta in den eller så säljs den privat.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo de har ju otroligt höga priser på begagnat, t.ex 520i -89 som var på annons ett tag sen, endast 40000:-, som hittat.

Det har visst blivit mycket sämre sen sönerna englund tog över efter sin far, han var visst bra att ha att göra med.

Själv föredrar jag blocket när jag ska köpa bil ;)

//Simon
stefannorr
En som är seriös och har bra priser är processanalys i Boden,135 000 kr för en 528 im sport 99 9800 mil,skinn,pdc,m.m m.m tyvärr går de ej länka till sidan som man kunde kunde förr på www.bytbil.com.
Ante25
han verkar ligga väldigt lågt just nu, undra varför..
Nu kommer vi längre och längre från ämnet!
Ante25
ja tyvärr ,blir det lätt så, nu är ialla fall bilen igång igen efter 3 dagars stillestånd och går som en dröm och KVALITETSKÄNSLAN är överväldigande. vore kul om KVALITEN också var det. nu borde kylsystemet hålla i nåt år framåt iallafall, skall ge bilen en chans till. att köra bmw blir som ett gift man inte kan sluta med när man väl börjat!
Kvaliten har blivit sämre på dom nyare BMW och MB,jag personligen tycker att E38 ser ut att ha bra kvalite på inredningsmatrial och så.En som jag känner har den nya Mercedes Sklass w220,och den känns ljusår efter w140 som den efterträdde,har själv cupen av w140 och den känns otroligt gedigen i allt vad kvalitekännsla beträffar,men dom nyare mb är givetvis modernare i allt annat tex design,men när blev kvalite omordernt?Erkänner att kompisens 740 E38 känns modernare än min ,men jag prioriterar maximal komfort och kvalite därav mitt val av bil.
En sak som bidrar till att jag äger en bil som jag nätt o jämt har råd med är att den känns mycket nyare än den är. Hade jag kört t ex en japanare eller annat "billigare" märke så hade det känts att man sitter i en nästan 15 år gammal bil på ett helt annat sätt. Körde min fars Golf '00 igår o kan konstatera att min bil känns minst lika modern, ok det är kanske inte rätt att jämföra då dom från början tillhör olika segment, men ändå. Man får mycket bil för pengarna när man köper en beg BMW helt klart, att sen den verkliga kvaliteten inte motsvarar den upplevda är en annan sak, som man tyvärr får leva med om man tvunget vill åka BMW - o det vill man ju :)

-
aldrig mera M20
johns: Om du relaterar till din 525:a från -91 så är det ju den från tiden innan den dåliga kvaliten började! Vill påstå att e34 höll god kvalitet men blev sämre iom e39 introducerades.
Vad gäller 3-serien tycker jag att redan e36 håller dålig kvalitet för att inte tala om e46.
Skulle tippa på att nya 5-serien inte ger något bättre gensvar vad gäller kvalite och inte heller 3-serien som väl snart (?) är på intågande.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Den som säger att bmw är kvalitet..lever i en fantasivärd
jag har själv haft åtskilliga bmw och samtliga har krånglat lite nu å då..varför kör jag då bmw???..tjaa..har väll en skruv lös?..;)
skämt å sido så tycker jag bilarna har personlighet och körglädje..men kvalitet det är det inte

//Dogge
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Så nu var det dags att kasta sten i glashuset? Ägde nyligen en Volvo 855 SE -1995. 16000mil. (Inga mil för Volvo säger ni?) Spenderade dryga 15000 kronor på mindre än ett år på både koppling, lambda sond, s-tagg etc. man valde att inte åtgärda den genomrostade bakluckan och bara försöka bli av med "premium" bilen. Det gick fort kan jag säga. Man liksom älskar Volvo trots allt. Men fasan om det dyker upp några som helst fel på en BMW. För det går inte för sig eller?
Så till Mercedes och Lexus. Gå igenom diverse artiklar i biltidningarna beträffande vanliga fel men framför allt pris på reservdelar. Sist när jag jämförde BMW 3 serie med Lexus 200 så var det lägre instegspris men löjligt höga priser för Lexus reservdelar.
Svärd
Dogge: Det är ingen som längre säger att en BMW är kvalitetsbil!
Men hade det då inte varit bättre om det återigen blev en kvalitetsbil?
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Jag vill påstå att BMW är utan tvekan en kvalitetsbil. De som undrar över argument och bevis, får skriva tillbaka.
Mvh
Svärd
På många sätt är det en kvalitetsbil, på andra sätt blir man ibland besviken, och jag kan tänka mig att den besvikelsen blir stor om det är en bil av nyare årsmodell man har. Jag har bara haft äldre bilar, oavsett märke, men det verkar som bara BMW snålat på kvaliteten i klädseltyget och det kan göra mig besviken, det drar ner intrycket på en bil som i övrigt kan vara i mycket bra skick. Varför snåla på en sån sak, när billigare bilmärken lyckas? Ok att man måste hålla nere produktionskostnaderna, men när nybilspriset är, och har alltid varit, så pass mycket högre än "snittet" så borde det inte få snålas på sånt - BMW har ju heller aldrig varit generösa med standardutrustningen (har själv inte ens elhissar, som är en självklarhet i många andra märken från 90-talet).
Sen har ju alla bilmärken vissa specifika svagheter som följer med i år efter år, och t o m ärvs av nästa modellgeneration.

-
aldrig mera M20
stefannorr
Kolla in klädseln på Honda Accorder från 96-00 klädseln ser sliten o ful ut bara man tittar på den,synd på en annars bra bil.
Sword: Jag är nyfiken hur du resonerar! Du har en avvikande åsikt (och det har man rätt till) men jag är nyfiken varför du tycker så.

Kvaliten står inte i proportion till den peng som du betalar för en ny BMW, så är det bara.
Men jag vill påstå att jag är beredd att betala mer bara får att få en vara som inte är undermålig.
Det är klart att den till vissa delar har bättre kvalite än klasskompisar som är lite billigare men inte överlag. Det som jag tror de flesta misstar sig på är upplevd kvalite och verklig kvalite. Sen kan du ju haft tur som klarat dig från de värsta kvalitetsmissarna men det är det inte alla som gör!
Vidare måste man prova (under många mil) andra bilar för att kunna göra bedömningen. Inte bara testa lite hyrbilar då och då utan verkligen äga och känna av vad det är som är bra/dåligt med en bil.
Jag vidhåller vad jag skriver tidigare: "Vill påstå att e34 höll god kvalitet men blev sämre iom e39 introducerades.
Vad gäller 3-serien tycker jag att redan e36 håller dålig kvalitet för att inte tala om e46.
Skulle tippa på att nya 5-serien inte ger något bättre gensvar vad gäller kvalite och inte heller 3-serien som väl snart (?) är på intågande."

Sen är det klart att en bil som är 10-15 år gammal behöver repareras och underhållas det är inte det jag vänder mig mot. Det är när nya och 1-2 år "gamla" bilar visar tecken på otroligt dålig kvalitet som jag tycker är pinsamt.

Än en gång så ser jag ju tecken på att: "jag älskar BMW", "jag är väl galen", "det hör väl till" osv. Man har en större tolerans för att man är förälskad i BMW men jag tycker inte man ska acceptera en "skitbil" för det om man precis lagt ut 500.000:-.
stefannorr
Tycker inte att bekymmret hänger på bilar som är 1-2 år gamla,ok du får lämna in dom på verkstan men du slipper ju betala eländet..däremot..klimor som suger...styrväxlar som sjunger..abs sensorer o styrboxar som är made in,,ja va??...katalysatorer som håller x antal mil bälytessträckare..sensormattor.....som tur var har ja inte råkat ut för de ännu..men den dan felen börjar trilla in på nämnda fel då byter ja märke igen...än får den chansen..varför..jo för att ja tror att x antal bilar här är dåligt servade har rullat x antal mer mil än vad mätaren säger...körs o trimmas av x antal ägare ..dessutom finns de inge forum som är i närheten av detta...så man kan ju tro att de är värre än de egenteligen är..
Stefannorr: I allra högsta grad är väl det ett problem, det är ju inte bara kostnaden. En "ny" bil ska väl inte behöva stå på verkstaden hela tiden?! Hur ska du annars kunna köpa en begagnad bil om nybilsköparna slutar köpa bil för att det är pinsamt dålig kvalite. Just nu är det inget problem (finns hur mycket beg som helst) men när kvaltiten blir sämre och sämre så försvinner de tidigare och färre köper dem nya.
Dessutom är det pinsamt att behöva lämna in bilen hela tiden och försöka förklara sig för icke BMW-frälsta.
Återigen man kan inget säga om kvaliten på äldre bilar med okänd historia men även välskötta e39:or från 96- visar ju tecken på bedrövlig kvalite.
Njuren
Vi har en massa Toyotor på som servicebilar på firman och de får minsan slita, vi kör runt och rycker i stan med dessa fullastade "bussar" och det är otroligt hur dom håller!Man tänker inte på det men driftsäkerheten och kvaliten är enorm.Nu snackar ja inte inredningskvalite och körglädje...men tänkte på detta med toyota och har därför nu bokat provkörning av lexusen! Älskar märket BMW men tror inte på kvaliten mera...

BMW - i nöd och lust
stefannorr
ml99> Jag menade inte att kvaliten var god på nyare BMW,utan bara att du slipper ju betala eländet i alla fall och jag får betala..hitills har ja inte haft problem,men som sagt när dom radar upp sig då ryker den..om de nu gör de.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.