AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.515

bmw och mercedes kvalité

Sida 3 av 11
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tycker inte jag heller, han borde testa köra t.ex en 535 ett tag :)

//Simon
Hehe japp, min 535 drog redigt mycket sopppa :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
52
447
528:n
528i -96
Min erfarenhet av nästan alla bilar jag haft är: Ju dyrare bil, ju dyrare reparationer....Man tror att man kör bekymmerslöst när man hostat upp ett par hundratusen...utan att fatta att det är nu det börjar att kosta pengar! Tycker att E39 är den bästa bil som någonsin byggts! Men, problemfri? Ha,ha..rena skämtet vad gäller vissa saker. Men, man blir så eländigt beroende av denna vagn att man hatar den när den krånglar....för att senare älska den på väg hem från verksta´n. Suck, vilken bil! Den som inte tycker om att köra en bil ska INTE köpa en BMW. Har funderat många gånger på en billigare bil utan reparationsbehov. Slutar oftast med att man öppnar dörren till bilen, vilket märke det det än är, för att stänga igen...och sedan nästan springa därifrån....
Nä, BMW är och förblir en bil med körglädje, men tyvärr också med en del problem som ingen trodde om den för bara något år sedan!
Ante25
BMW kan jämföras med snöskotern vad gäller driftsäkerhet.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ante25: Det där håller jag inte med om, alla som kör skoter vet att ditt resonemang inte håller. Dessutom är det en dålig jämförelse, en skoters livslängd är ju i snitt 1000mil, eller det varierar mellan 1000-1500, medan vissa kör 2000 med sina skotrar osv.

Vi har ganska bra erfarenhet av skotrar, och nog kostar det mycket mer i reparationer än en bmw e39, speciellt om man ska räkna procentuellt som man bör om man nu måste jämför en bil med en skoter. Dessutom är de flesta skotrar 2taktare vilket gör jämförelsen ännu sämre.

Skotern utsätts ju också normalt för mer än en bil.

Jag tycker iaf att ditt resonemang är helt tokigt!

//Mvh Simon

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tänk dessutom på vilka varv man ligger på med en skoter, variatorn slår in på i snitt kanske 4000varv, och sen kan man ligga på 6-7tusen och pressa hur länge som helst.

//Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Glömde skriva att det är snittvarv när man kör, vid acceleration om man är ungdom t.ex och gasar lite mer så kan man ligga uppåt en ca 9000varv, det varierar mellan alla skotrar.

//Simon
Ante25
jag överdrev lite, men senast idag sprack exp,kärlet jag är nu utan bil i flera dar. kom då och tänka på skotrar man haft och det känns ungefär likadant när det rasar. ta inte allt så ordagrant
Den springande punkten är väl ändå: Ska vi acceptera den dåliga kvaliten som det är på BMW de senaste modellerna?

Vad ska man då göra? Ja, jag vet inte riktigt. Låta bli att köpa, klaga hos återförsäljare, BMW Sverige. Vet inte om det hjälper men jag tror nog att BWM biter sig själv i svansen i det långa loppet om man inte åtgärdar felen och bristerna.

Skulle påstå att jag är villig att betala ytterligare för att få köra en felfri BMW och slippa besväras av alla pinsamma fel. Fast det är ju klart att jag helst slipper betala mer och får bra kvalite ändå. Det är ju inte bara pengar, det som irriterar mig mest är all tid man måste lägga på att få bilen åtgärdad.

Nej, jag tror att det skulle vara bra om det blev en "ägarstorm" mot BMW så att de reagerar. Men då måste man slippa de "dumförälskade" som aldrig accepterar fel på BMW eller försvarar BMW oavsett vad. Ser ju en del inlägg i denna tråden som liknar det. Man kan diskutera i det oändliga vad som är acceptabelt och det är alltid någon som har "tur" och inte har några fel på sin bil, självklart! Men i det stora hela tror jag de flesta är överrens om att något måste göras.

Bli nu inte för irriterade utan se det som något positivt för att "hjälpa" BMW att inse fakta. Jag är själv "dumförälskad" i BMW. :-)
Ja att E39 haft flest nöjda ägare i ungefär 5 år i rad måste vara en missräkning, eller så "törs" inte ägarna vara ärliga.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Ante25
sen så är det ju inte så kul att vara utan bil med allt vad det innebär, tvigas cykla i regn och rusk eller tigga skjuts av andra eller helt enkelt stanna hemma. förra gången var det en hel vecka bilen fick stå (1 månad sen) det är heller inte kul att förklara detta åt alla som undrar, dom tror ju inte sina öron det är ju en tysk kvalitetsbil! MEN, den är underbar NÄR den är hel!
stefannorr
Perran_ Men vilka har dom frågat då? jo nybilsägare av BMW som har gratis service o garantier,knappast dom som har en BMW som är 5-10 år gammal.
stefannorr
Sen kan ja ju ioför sig inte säga att min krånglat mycket,närmar sig ettårsdagen av köpet och det enda som gått sönder där 2 lampor till bromsljusen(dom fick ja gratis dessutom) sen har ja bytt v-pump i förebyggande syfte eftersom den har trabant kvalite..även gjort service av automatlådan(oljebyte) och motoroljebyte men de räknas ju ej,dock har ja inte kört mer än 450 mil cirka.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ante25: okej, ville bara förtydliga att det är en dålig jämförelse. Såg att du heter andreas niemi, verkar vara ett vanligt namn här, känner två med exakt samma namn :) (off topic)

Lite konstigt att bmws bilar blivit så mycket sämre, e34 t.ex är ju en riktig kvalitéts bil.

//Simon
Ante25
är väl inget konstigt alls, förr byggdes grejor för att hålla länge,
nu byggs det för att hålla garantitiden ut och sedan paja.
undantag japanska bilar, nog har jag förstått att du ej gillar min jämförelse. Men det är enorma summor pengar som omsätts på resevdelar till bilar och div.lekfordon som skotrar.
Vad göra? Inga förslag?
stefannorr: Javisst, men jag tycker att fler BMW-ägare ska höja rösten och tala om för BMW att dom inte bygger bilar som håller nån vidare hög kvalitet. Annars kommer det ju aldrig bli nån bättring.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
stefannorr
BMW Sverige verkar ej så brydd,jaha ja de problemet har vi aldrig hört talas om typ..sen är de ju skam att sämsta inbytesvärdet på en bmw får man hos den lokale auktoriserade bmw försäljaren i Luleå i alla fall.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
stefannorr: Englunds är inte kända för att ge så mycket i inbyte tyvärr, dessutom har de nästan högst priser på bmw reservdelar i hela sverige, iaf när jag jämfört priser som andra skrivit om när de handlat på bmw i t.ex södra sverige.

//Mvh Simon
BMW kanske inte är så insatta i deras bilars problem eftersom inte många höjer rösten? Men att dom inte ens hört talas om osv, låter lite lurt...

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.