|
Sida 2 av 11
|
|
|---|---|
|
Hasso: Tror du inte de flesta (som inte hänger här på forumet) tror att de får bättre kvalitet om de köper en BMW? Jo, precis men det vill jag ju påstå att man fick för. Nu är detaljkvaliten så dålig att fler och fler upptäcker detta även om man "älskar" sitt favomärke. |
|
|
Och att det är "samma delar" "från samma tillverkare" är ju just det som är problemet! Lika "dåliga" som alla andra även om man betalar mycket mer. Detta är ju en trend inom inte bara bilvärlden utan återfinns ju även på andra marknader men det gör ju inte det bättre för det. Och så här var det inte för. |
|
| ml99: Om jag får ge mig på en gissning så kommer det att bli tydligare nu när de nya modellerna inte ens ger bra kvalitetskänsla. En E39 KÄNNS ju som att den har hög kvalitet när du testar en men den faktiska kvaliten som är en annan sak verkar ju inte leva upp till det. Lite av samma problem som VW/Audi har om man ska tro allt som skrivs i ämnet. Men E60 t.ex. upplever iaf inte jag som lika imponerande när det gäller kvalitetskänslan som E39, och saker som inte ens ser ut att hålla bättre gör det väl antagligen inte heller, fast jag hoppas jag har fel. | |
Ante25 |
Där jag frågade påstod säljaren att de har haft så mycket problem med reklamationer och sånt med beg. BMW att man undviker att ta dessa bilar i inbyte. |
| BMW320i: Precis! Blir det värre och värre hela tiden så kommer fler och fler acceptera detta som ett faktum. Att BMW=dålig kvalitet. Sen att det kanske inte är värre än Audi eller Mercedes spelar ju ingen roll. Har man precis spenderat 500' så räknar man förmodligen med en bättre bil. | |
| Detta i kombination med ett katastrofalt dåligt andrahandsvärde kan inte vara bra för BMW i längden. | |
|
ml99: Instämmer. Läste i senaste numret av engelska car magazine ett test av Bentley GT - Aston Martin DB9, och medan AM använder egna delar o håller högre kvalitet än nånsin tidigare (tydligen inga Ford-grejor nu längre) så hittar man växelkulissen från Audi A6/A8 i Bentleyn, och det är bara ett exempel. Hur kul är det att köpa en Bently för 2 mille och få en förklädd Audi som i sin tur är en förklädd VW som i sin tur är en förklädd Seat som i sin tur är en förklädd Skoda. Jaja, ni förstår va jag menar ;-) Likaså kan man tycka det är hemskt att det finns synliga Audi-komponenter i Lamborghini, AC'n t.ex. som man hittar i en A4 1.6... Det skulle förvåna mig om inte japanerna rycker ifrån ytterligare de närmsta åren om det här fortsätter, visst är det komponentdelning där också men det håller iaf... |
|
|
...visst håller delarna bra i de flesta japs men plastigt är det så det räcker och blir över!! Kvalitetsbegreppet är ju väldigt subjektivt. För mig är det lika mycket den känsla, egenskaper och att bilen känns "tight" som enskilda komponenters hållbarhet. Kört lite olika bilar den sista tiden och kan konstatera att det är lätt att bli hemmablind. En stund i en annan bil och du påminns om varför du köpte din BMW när du är tillbaka i den igen!! |
|
|
peca: Syftar inte på Nissan Micra utan snarare japanernas bmw-konkurrenter typ Lexus och Infiniti, visst är även de lite plastiga men lite mer plastighet som pris för mycket högre kvaliet skulle jag nog kunna leva med. Och med tanke på utvecklingen för de tyska märkena så dröjer det väl inte länge innan tyska bilar är lika plastiga. Men jag håller med dig om att känslan är viktig, det är bara det att om den känslan lovar betydligt mer än va den håller så är risken överhängande att man får många missnöjda ägare. |
|
|
En sak jag undrar över är varför japanerna är så driftsäkra jämfört med sina européiska konkurrenter. Varför har vi inte lärt oss av japanerna? Fortsätter det så här kommer väl alla att köra japanskt i framtiden och det vill väl knappast BMW, Audi etc??? |
|
Ante25 |
För att japanerna bygger bil med etik och moral. |
|
Visst har jag hört talas om problem på E39, men såhär mycket trodde jag inte. E60 är knappast bättre bil än E39 heller, hur ska det då sluta för BMW? För tyvärr är ju också begagnade BMW som sagt sönderimporterad, vilket i sin tur leder till sjukt låga andrahandsvärden. Merca håller ju fortfarande ganska högt andrahandsvärde. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
....och hur många här kör Bmw för kvaliténs skull...ärligt??? Jag kör ialla fall min för att den är rolig,skön & snygg,precis som jag:-P Länk |
|
|
Johan: Men det är ju precis det som är grejen. Den lilla trogna skaran BMW-förare kommer alltid att köra BMW precis som folk som kör Alfa och är Alfatrogna. Men massan som inte har samma "kärlek" för märket kommer inte längre att välja ett märke som förknippas med dålig kvalitet. Ja, jag vet inte men jag tror att det är åt helsike den vägen BMW valt. Här på forumet kommer alltid komma svar som dina om att BMW är bäst no matter what. Man vill ju så gärna tycka det! |
|
|
Synd att det importeras för mycket, förr var ju BMW en "speciell" bil.. & nu lika vanlig som dansband i Norrland. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Har ej någon e39, men enligt motormännens undersökningar så blev e39 1:a på top 10 listan över bilar med minst fel, minns inte om det var flera år i rad?! Dessutom har ju bmw de mest nöjda kunderna. Eller så vågar de inte erkänna om kvalitén inte motsvarade vad de förväntade sig?! ;) Faktiskt så förknippar jag bmw med kvalité, men jag kör ju e34, de känns ju nästan lika sköna efter 30tusen mil som när de var nya (om man tar hand om dem). Har åkt nyare japsare, iofs bara nya avensis, rav4 samt deras hybrid bil. Det var mera oljud från väg, samt brusljud än på min e34. Hursom helst kanske bmw bara lever på "att" ha byggt riktiga kvalité bilar förut. t.ex e28 som konkurrerar med vissa nya bilar. //Simon |
|
|
Jag har kört min 520i-01 7000 mil sedan oktober 2000. Bilen har varit 100 procent problemfri. Men det är bara vad jag hade väntat mig. Det finns säkert många bilar som kan fungera perfekt i fyra år. Men BMW är en suverän bil vid landsvägskörning. Jag kör 190 km/tim utan några som helst vibrationer. Bilen går 100 procent stabilt. Den ligger som ett strykjärn på motorvägen. Vägegenskaperna skiljer BMW från de flesta andra bilar. Det sätter jag stort värde på. Därför fortsätter jag att köra BMW. Så länge plånboken tillåter. |
|
|
Kan väl inte vara så dyrt att köra en 520? Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Det är en tung bil, så nog drar den också en del, skillnaden mot större motorer märks mest vid statskörning. //Mvh Simon |
|
|
En 2.2 liters sexa på 170hk som drar 0.9 liter/mil.. Inte mycket sopppa som går åt direkt. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.