|
Sida 10 av 11
|
|
|---|---|
|
Provkört S80 med sämsta motorn samt S60 (minns ej vilken motor). Minns ärligen inte alla mina intryck av S60 men som du själv noterar så blev jag störd av styrningen. Det är säkert till stor del en vanesak också. Nu har vi pratat så mycket om S60 att det faktiskt får bli en provkörning imorgon innan svägerskan med familj invaderar norrifrån. :-) Sword |
|
|
Alltså helt nya bilar provkörda. Börjar bli glömsk. |
|
andha45 |
Jag också. Man bryr sig liksom inte lika mycket när man inser att man inte hittar den perfekta bilen. Man kommer ihåg extrema intryck, t ex hur bullrig jag tyckte en A6 -98 var som jag åkte i nyligen (man förväntar ju sig att en sån är tyst) eller hur tyst pappas e39 m 15" däck är... återkom efter provkörningen! |
|
Enligt mig finns det inga prisvärda nybils köp, på tok för mycket värdeminskning osv, men det är bara min åsikt, och nån måste ju köpa bilarna nya. //Simon |
|
andha45 |
OK, jag har väl lite speciella kontakter som gör att jag får bra mellanpriser på Volvo. Man kan i alla fall konstatera att det finns fall där det är bättre att köpa en ny än en beg. Ex. Ny Volvo V70-05 140 hk kostar ca 240 000 m rabatt En beg V70-01 140 hk kostar ca 180 000 m rabatt och 8 000 mil. Om man då räknar in reparationer, däck etc. och inte minst vagnskadegarantin (värd ca 15 000 i Sthlm 3 år, annars 5-10 000) så tror jag att den nya är en bättre affär. Efter ytterligare fyra år torde bilen vara värd ca 100 000. Som bekant är läget ett helt annat för t ex en välutrustad 530 kombi. Ny, nya modellen ca 500 000, beg 01 gamla modellen ca 200 000 m 8 000 mil (BMW-handlare i Tyskland), 250 000 i Sverige. Då är det helt omöjligt att räkna hem. Nu har det skett ett modellbyte men i princip så sjunker BMW mkt snabbare än Volvo i Sverige. Även gamla modellen V70 är rätt dyr. |
|
Bra väghållning också, inte illa pinkat för att vara en Volvo. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
andha45 |
Nej, de tar sig. Däremot är komforten sämre än i e39 (men bättre än i e46), sånär som på de fina stolarna. |
|
Angående sköna stolar i Volvo, anser jag att man åker skönt i dom flesta Volvos. Tycker BMW oftast har hårdare stolar. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
andha45 |
Vet inte varför det är så med BMW; 99 blev stolarna bättre (el skulle bli bättre) på e39 men det gjorde inte så stor skillnad, långt från Volvo-klass. Samma sak med Volvo och Saab, som siktar på premiumsegment men envisas med billiga plastdelar inuti (facket mellan stolarna i S60/V70 är synnerligen plastigt). Slutligen undrar jag varför Audi, BMW o Merca envisas med så dåliga strålkastare om man inte köper till xenon. F ö är xenon på e46 jag kört rätt dåliga men bra på e39. |
|
>andha45: Hann provköra S60 2,4T -05, bara på landsväg. Hinner nu bara fatta mig kort: Min sammanfattande bedömning om den bilen blir faktiskt: Mycket god. Fr a imponerar bilen med sin sportiga växellåda, men ännu trevligare styrning. Dessa två har tidigare varit Volvos fiende. Den 170hk-starka motorn är ok men dålig på att accelerera på hög växel. Komforten är klart godkänd. Sköna stolar. Yttre backspeglarna stora, bra. Inrebackspegeln inte lika trevlig som BMWs. Vissa missar dock: - Handbromsen ger verkligen erigerat intryck när man drar den. Måste den sitta så långt fram, vara så lång? - Justera ryggstödet, förarstolen? Många repiga armbandsursglas blir det, om man inte har sin klocka på höger arm förstås. Mvh Sword |
|
|
Ja innerbackspegeln har ofta varit sämre i Volvo än BMW, vet inte varför men.. Verkar som att BMW formgivit sin "bättre" eller nåt. Låter sjukt kanske, men det är sant :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
andha45 |
Hej! bra att ni gillar lådan! håller med, de var trista förr. 170hk-motorn är trist, tröttare än t ex 523 m 170 hk men kanske piggare än 520 facelift 170? Har inte tänkt på det med innerbackspegeln. Det värsta är att BMW m aut avbl ytterspeglar är ännu mindre... men det kanske är en vanesak. Har inte tänkt på handbromsen, men det stämmer, den sitter alldeles för nära. Stolsinställningen är inte riktigt bra i varken BMW el Volvo tycker jag. Kanske inte i någon annan bil heller =) Rätt krångligt helt enkelt. Hade en AUdi med elst stolar på semestern, den var bra men det är väl bmw o volvo med elst också. |
|
Kommer ni ihåg snacket för några år sedan att alla japanska bilar höll 10.000 mil sedan brakade dom samman totalt. Undrar vad det ryktet grundade sig på? Jag har faktiskt aldrig haft några allvarliga problem med mina tidigare jappsar. Försökte faktiskt köra"ihjäl" en duktigt sliten Corolla 1.6 XLI 16 valve (24000 mil) för ett tag sedan, men absolut ingenting gick sönder så jag tröttnade och sålde den. Brukar köra lugnt med mina bilar men Toyotan köptes i syfte att busa med före skroten. Vad jag vet rullar den fortfarande... Leffo |
|
andha45 |
Tror ryktet om att japanska bilar föll ihop efter 10 år var ogrundat. Ok, de rostade o blev skabbiga men mekaniken tycktes redan på 70-talet hålla hur länge som helst... |
|
Jag läste en intervju med en japansk bilingenjör i en biltidning från tidigt 90-tal.Då sa han att dom gjorde bilar för att hålla i max10år för att han ville inte att dom skulle hålla längre,tydligen så visste han inte hur bra bilar dom egentligen gör.Men det kan vara från en sådan intervju så ryktet om deras hållbarhet kom. Var och provade en MB S400CDI i går och jag tyckte det var en underbar bil på alla sätt,prestanda komfort kvalitet.Motorn drog och drog och drog det verkade inte finnas någon svacka i acceet. |
|
andha45 |
Kanske är så - eller är nog så - att grejerna oftast håller längre än de lovar. T ex säger bilfabrikanter att motorn ska gå ett visst antal mil - t ex Volvo 960 20 000 mil. Men de tycks hålla i evighet liksom t ex BMW:s sexor. |
|
håller med ante25 där, BMW är bara skräp,roliga bilar så länge dem håller. Man tycker att de ska vara en kvalitets bil när man betalar, menar opel,vw,toyota, m.m billigare bilar håller mkt bättre bättre än dyrare? "man får inge kvalite om man inte betalar" bullshit |
|
|
Sant som Hasso säger (Som vanligt!) att man betalar för märket. Kvalitet är det inte mer på kattar, lambda, svänghjulssensorer m.m. på en BMW än det är på en Fiat. Kanske tog i lte väl mycket nu....men nästan... Man får väl kvalitet mest på drivlina och körbarhet. Men att kvalite´n skulle vara bättre på BMW än många andra märken det fattar man att den inte är efter att ha kört BMW i många roliga, men ack så problemfyllda år!!!! |
|
jimmy/bmw |
hamppe mb är det ju så HIMLA bra kvalite på vill jag mena |
FredricF |
Bygga en motor som håller 20000mil och sedan går sönder? Sånt kan man bara få höra från folk som aldrig sysslat med konstruktionsarbete. Det är inte möjligt. Som man förmodligen resonerar är att man dimensionerar motorn för att hålla minst 20000mil (eller nån annan siffra). Eftersom det är många delar som var och en kan bidra med fel måste man dimensionera varje del så att den håller någonstans mellan det dubbla och det tiodubbla för att resultatet skall bli en motor som håller minst 20000mil. Givetvis undantaget slitdelar, som skall bytas ut med vissa intervall. Resultatet blir förmodligen en motor som statistiskt håller mellan 20000 och 100000 mil. Nu är jag inte någon motorkonstruktör så siffrorna kan säkert variera mycket och exakt vad olika tillverkare siktar på är förmodligen hemligt. Det var förmodligen nåt sånt här som den där Japanske ingenjören sade men reportern fattade som vanligt ingenting och skrev det han tyckte lät bra. Vad det gäller kvaliteten på de senare BMW-modellerna har jag hört att man haft många mjukvarufel. Jag vet inte om det är sant, men jag håller det för ganska troligt. I takt med att det blir allt mer mjukvara bilarna kommer vi nog se ännu mer sånt. Jag vet inte säkert men skulle gissa att dagens modeller (E60 och senare) innehåller MINST ett par miljoner rader kod och det skulle med gamla tumregler betyda 1000 buggar. Även om BMW är 10 ggr bättre (och varför skulle dom vara det?) än tumregeln anger blir det 100 buggar kvar. Det kan låta mycket men har du en PC så har den kanske 10000 buggar i mjukvaran och dom flesta stöter du aldrig på och andra lär du dig gå runt så att du till slut inte märker dom (nån som minns Windows 3.11). Samma sak med mobiltelefonen, min Ericsson T630 har minst en bugg som jag lärt mig gå runt och om nån ringer samtidigt som man spelar vissa spel så går det inte att svara. Det enda som är säkert är att mjukvaran i bilar kommer att vålla oss ännu problem i framtiden, det enda positiva är att den är enklare att uppgradera (med nya buggar ;-). Man kan naturligtvis fråga sig varför biltillverkare envisas med mjukvara, om det nu ger så mycket problem. Min enkla teori är: Pengar. Mjukvarulösningar ger mycket fler funktioner per krona än hårdvarulösningar, framför allt i produktionsledet men även under konstruktion. /Fredric |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.