|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo jag hadde ev tänkt o köpa en 325ia -91 ..... Länk Priset är lite högt....hur mycket ca bör jag kunna få den för? Hur ska jag pruta? Vad bör jag tänka på? PS. Detta är mitt första bilköp....DS. Tacksam för alla tips jag kan få....:) | |
|
ja... priset är väl inte egentligen speciellt högt om bilen går bra och är i fint skick.. men säg 48 med 17" fälgarna, är du dock säker på att köpa en automat?.. som första bil?... inget fel på automat i sig,men när man just fått körtkort kan det juh vara lite tråkigt.. det är bekvämare osv,men det brydde då jag mig inte i när jag hade tagit körtkort och köpte min första bil, då skulle det vara så skojj som möjligt, och det är inte en automat.. ;) såg fin ut annars, tyckte priset var hyfsat om den är välservad osv... nåra/nån tusenlapp(ar) mindre med 17" fälgarna borde du väl dock kunna åstakomma. /mvh jocke |
|
|
Finns inget fel alls me automatare. Den jag har nu e automatare samt e min första bil. Hur gott som helst. har inget att klaga över. Min bil ev. oxå till salu. Coupe , automat.. 93a.. finns bilder om du klickar på min här om du klickar på gubben bredvid mitt namn. Maila om du e intresserad... har gått 16100 mil eller nått.. mvh Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
Jag har haft körkortet i ca 1,5 år...och har inget emot automat förutom att man inte riktigt kan varva ut och att spaken e så jävla ful.... :( men den kan man ju byta :) Jo han har sagt att han är villig att gå ner lite i pris pga lite rost på 2 ställen....men tänkte pruta pga acc'n...som ev e sönder...eller bara behöver fyllas. Ang Spajjjs...jäkligt fin BMW...fast jag vill ha 4 dörrar....om du slänger med 2 extra dörrar så slår jag till ;)...går bra med köksdörrar o ytterdörrar... |
|
|
jag vet hur du har det grabben =) men tänk på att det e en automatare plus att han har åretruntdäck. jag har hittat 325:or som e både nyare och gått mindre än den du spanat in för ungefär samma pengar. en sak du ska tänka på e att inte ha för brottom.....jag vet hur det e i början men det lönar sig att bita ihop ett litet tag så kan det dyka upp nått riktigt fint =) lycka till! |
|
|
Har ev. 2 dörrar på vinden som jag kan smälla dit =) haha.. nä men.. som d andra säger.. stirra dig inte blind på första bästa, Bilen är en 91a.. första modellen av e36, samt gått 19000mil. Men känns allt rätt o så så köp. du kommer säkerligen bli nöjd.. Varför skulle inte en automatare gå att varva ut helt? "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
He he he....nej jag har kollat genom nätet ner till sista nolla..."stirrat mig blind" på ett antal bilar tidigare...lixom jag får typ ångest av att se bilder på dom, he he he shit happens... Jag vet inte varför man inte skulle kunna göra d...som sagt har inte haft bil tidigare...kan man varva ur en A då? |
|
| visst kan du ha kul med en automatare! men inte lika kul som med en manuel =) en jävla skillnad. jag planerar oxå att köpa en automatare......när jag e runt 70 :D | |
|
lethal_kim: klart du kan varva ut den. Varför skulle du inte kunna? Lägg den i sportläget o gasa på. "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
Tja! Jo, angående det ni säger att man inte ska ha automat när man just tagit sitt kort är rätt då det är bra att kunna växla ordentligt så det liksom sätter sig i ryggmärgen, bara för att man har körkort kan man inte köra som en person som kört manuell ett antal år. Jag hade som första bil en 318 e36:a en härlig bil men jag kände att jag vill ha mer kraft så jag bytte upp mig till en 325:a från 1991. Väldigt härlig motor och en bra bil i stort sett. MEN tänkt på att en 325:a inte tåls att varvas hur mycket som helst. Min hade ett special byggt sprtsystem som mullrade utav helvete (Glöm eisermann supersound). Hur som helst, motorn fick nog och efter att jag hade fått en del småfel så gick toppen. Den hade då rullat 20500 mil. Så jag sålde den till underpris och köpte min polares 325:a Coupé, automat. Har haft den sen mars och jag är faktiskt jätenöjd! Automatlådan funkar perfekt, är hur skön som helst att köra och i och med att den är automat så gasar man inte på så mycket som man gör med en manuell då det är roligare att leka och gasa på. Visst gasas det på vid omkörningar och dylikt, då behöver du bara peta in sportläget och trampa ner gasen lite kraftigare. Vi säger att du kör i 70 knyck, lägger i sportläget och lådan växlar ner till 3:an sen till 2:an för att accelerera så bra som möjligt. Dessuto är automaten bensinsnålare, i 100 km/h så ligger varvtalet under 2000 rpm. En manuell har ett högra varvtal vid den hastigheten. Du kan även se här till vänster under flicken "modellguiden" att automaten ska vara marginellt snålare. Neckdelen med automat är att vid flera tillfällen då mitt batteri var helt slut gick det inte knuffa igång den. En sak är det. Den andra är att du lätt kan glömma bort att växla korrekt om du kör automat ett tag och inte manuell, själv så skulle jag köra en manuell för ett tag sen och det gick ju bra men inte som smort så att säga. Som slutsats av mina egna erfarenheter så kan jag rekomendera en 325ia varmt. Under förutsättning att den har bra historik, välservad och i ett bra skick. Min första 325:a saknade helt dokumentation, mätaren sa 19000 då jag köpte den, var i skapligt skick i förhållande till milen, men 1500 mil sedan och ett antal småfel sedan så gick ju toppen på den. Men den jag har nu har massvis med dokumentation och papper. En hel A4 pärm + servisbok. Det spelar tydligen roll för den jag kör nu går fin fint! |
|
|
Hmm låter bra med automat förutom några grejer... Har snackat med han som ska sälja bilen....49k kan jag få bilen för, d är med M3 fälgarna med Pirelli P7000...och så har han dragit av för lackning av taket. Men d finns en lacklagning på ena bakskärmen också...inte stor men existerande. Vad kan d kosta att lacka om den? Han vill även skriva en köpvtal...e d bra att göra d? |
|
| kolla automaten noga jag köpte men ca 600mil senare rasade automaten skiiiit kul så fick jag renovera den den va bara mos men n u funkar den hur bra som helst.... men det är ju inte kul... | |
| Hur mycke gick d på o fixa den då? | |
| Usch.. Vad trist. har kört drygt 1000 mil med min automatare men den växlar fint och mjuk fortfarande. Varför gick din sönder, vet du det? Tycker att en automat låda inte ska gå sönder under förutsättning att man behandlar den bra och ser till att den mår bra. Lär ju kosta skjortan då.. Brrrr.. Hemska tanke. | |
|
Kan man byta körprogram underfärd? För o spinna loss e d bara o trycka ner båda pedalerna? |
|
|
Det är ju bara en knapp för att byta körprogram så det kan du göra när som helst. Alltså även under färd. Det där med att spinna loss...kanske det de hade gjort några gånger för mycket med Patrik141:s bil innan han köpte den..se hur det gick :( Är nog inte att rekommendera tycker jag i alla fall... En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
| Snälla köp en manuell istället, det är inte direkt kul när automatlådorna havirerar om du inte mekar själv... Sedan är det väl inte det roligaste att köra en automat heller...Men men det beror ju på vad man vill med sin körning också.. Men om du tycker om att köra bil i krokiga vägar så skulle du nog ta manuell istället.. | |
|
m_johan84: snälla köpa en manuell istället? Va fan!? Vill killen köpa en automatare så e de helt o hållet upp till han! Trött på alla som försöker övertala folk till annat. Provat att köra en 325 automat själv? Om inte så håll dina rekommendationer för dig själv. Om nu nu har så säger jg grattis till dig och beklagar att du inte tyckte att det var lika kul med automat som med en manuell. Vill nån köpa en grön bil så e de upp till dom? Vill nån köpa en automare så är det upp till dom. Vi har alla olika smak. O de ska vi va så fan glada över Tack för mig! "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
| 25... och då fixade dem lite andra saker oxå.... | |
|
Patrik141: Fy fan 25 tusen... Är ju ungefär bilens halva värde.. Usch. Är det inte bättre att byta lådan rakt av? En låda kostar väl inte mer än 10 och några tusenför bytet. Det är väl ekonomiskt sätt bättre.. ? I och för sig så kan ju den haverera också lite senare, medans om man renoverar sig havererade så lär den ju inte gå sönder i första taget. Får jag fråga hur långt bilenhade rullat då det inträffade? lethal_kim: Du ser själv vad det kostar att renovera en automat. Min är också automat men den är körd väldigt snällt. Har aldrig spunnit los med den osv. Innan mig var det endast äldre ägare (gubbar) och jag är den enda unga som haft bilen men jag har aldrig utsatt den för sådana saker. Visst har jag kört på sportläget och gjort en och annan kickdown, men det är normalt. Det är den byggd för liksom. Att man snabbt ska kunna köra om. Men den är inte byggd för att spinna loss och sådant. Därför ska man undvika sånt. Min förra bil "lekte" jag av mig, det resulterade i en sprucken topp. Man måste kunna behärska sig för det är jävligt dyra leksaker... Men om man har råd och lust så visst kan man köra utav helvete men då ska man komma ihåg att det kostar. Men automat rekomenderar jag dig varmt. Men tänkt på att ta hand om den och inte göra saker som den inte är byggd för. Då lär den hålla i många mil. |
|
|
m_johan84: Hur många renoverar sina alådor själv när de går sönder?? Och jag håller med spajjjs klart grabben ska köpa automat om han vill. NI får det att låta som varenda automat havererar så fort man tittar på bilen. Körde min 525 tdsa 10000 mil på två år inte ett problem under hela den tiden och jag kan säga att bilen fick gå rätt hårt (chippad till 173hk) Diesel e gött de med |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.